Mój samochód to Citroen DS4 z 2011 1.6 e-HDI kod silnika to chyba 9HR, automat.
Rozszczelniła mi się chodniczka oleju i dostał się olej do chłodnicy. Po kilkukrotnym czyszczeniu chłodnicy i usunięciu oleju z układu chciałem sprawdzić czy wentylator pracuje poprawnie wysterowując jego prace za pomocą testera i o dziwo ani pierwszy bieg ani drugi nie zadziałał.
Po chwili wysterowania 1 biegu gdy nie ruszył wentylator wyskoczył błąd silnika. Pierwszy o otwartym obwodzie lub zwarciu i drugi o niewłaściwej prędkości wentylatora do zadanej pracy. (nie pamiętam numerów błędu ale mogę zasymulować ponownie najwyżej jutro te błędy jeszcze raz). Na drugim biegu to samo i podobne błędy treściowo tylko opisywały 2 prędkość zamiast 1.
Sprawdziłem wentylator na krotko i działa. Następnie zwarłem 1 i 2 (grube kable) na rezystorze chłodnicy i wentylator nie działał wiec myślałem ze brak masy albo zasilania na rezystor. Jako ze kable były grube i charakterystyczne łatwo było znaleźć gdzie są drugie końce. Okazało się ze przepalił się bezpiecznik 60A (jeden z tych co znajdują się w skrzynce nad akumulatorem co od plusa metalowymi blaszkami wychodzą - takie płaskie z dwoma oczkami).
Już myślałem ze po sprawie bo po zwarciu pinów na wtyczce do rezystora wentylator działał wiec zasilanie było OK. Niestety znów testerem próbuje wysterować 1 i 2 bieg wentylatora i znów wentylator się nie włącza. Następne podejrzenie padło na rezystor ale dałem w pracy koledze do sprawdzenia i mówi ze przekaźniki rezystora działają poprawnie. Powiedział że 1 i 2 pin pierwsza lub druga prędkość wentylatora, 3 pin masa, 4 pin nie wie ale prawdopodobnie jakiś sygnałowy który odpowiada za odczytanie prędkości wentylatora. Podłączyłem regulator z powrotem i wysterowałem na krotko tak jak powiedział: masę na 3 pin i "+" na 1 i 2 pin i wentylator zadziałał w pierwszej i drugiej prędkości. Na testerze w tym momencie jak wysterowałem na krotko rezystor wyskoczyły 3 błędy do wentylatora (link poniżej) oraz inne ale chyba nie maja wpływu na wentylator.
W skrzyni wymieniałem całego "murzyna" przełączającego biegi i nie mogę wykonać adaptacji sprzęgła i biegów bo chyba tester się zawiesza i jest "czekaj" w nieskończoność podczas adaptacji. Na skrzyni wisi błąd o niedokończonych adaptacjach i pewnie dlatego jest błąd z komunikacja skrzyni. Błędy skrzyni i komunikacji można skasować ale powracają po odłączeniu aku. A co do grzania świec to nie wiem bo samochód pali z pierwszego strzału bez żadnych problemów.
Wygląda na to ze nie ma zasilania sterowania rezystora ale nie mogę po kablach dojść gdzie one idą bo wiązka w okolicy podłożnicy wpada w gruba wiązkę i potem już nie wiem gdzie mogę ich szukać.
Mógłbym prosić o schemat do mojego silnika i krótkie wytłumaczenie jak działa sterowanie wentylatora? Gdzie mogą iść kable od sterowania rezystora i czy jest to sterownik jakiś który mógł się zepsuć czy może być miedzy aku, a rezystorem jeszcze jakieś zabezpieczenie typu bezpiecznik bo skoro główny zasilający wentylator był spalony to i tu może coś się spaliło.
Witam kolego , czy uporałeś się z tym wentylatorem ?? bo mamy to samo czyli nie działa wentylator chłodzenia , na krótko wentylator działa , wymieniony nowy oem rezystor i nic , sprawdzone bezpieczniki są ok , wywala komunikat serwis zatrzymaj samochód , zbyt wysoka temperatura błąd wentylatora itd. a silnik nie jest rozgrzany , błędy P0495 , P0494 , P0691 , P0693 wszystkie zespół wentylatora chłodnicy i P0215 główny przekaźnik . w DB test wentylatora 1 i 2 prędkość słychać tylko cyknięcie w rezystorze a wiatrak nie rusza , gdzie szukać przyczyny bo już nie mam pomysłu co to może być ???
Pacjent to citroen DS4 2.0HDI
Niestety nie. Miałem dwa inne samochody do zrobienia jeszcze wiec tego odstawiłem na koniec bo nawet nie mogłem się wcisnąć do nikogo w mojej okolicy kto się specjalizuje w Citroenach / Peugeotach. Dodatkowo inna usterka w silniku wystąpiła która musiałem naprawić i rozebrać silnik. Jedyne podpowiedzi jakie zdołałem się doszukać to możliwe ze BSM jest do wymiany ale tez nie chciałem tak w ciemno kupować poza tym nie wiem czy można tak sobie po prostu podmienić BSM i wszystko będzie działało . Niedługo kończę inny samochód to wrócę do problemu wentylatora.
Uporałem się z problemem wentylatora (odkręcenie BSM i przeczyszczenie kostek) i klima sama zaskoczyła - mozna ja wysterować na 1 i 2 biegu plus sama tez sie załacza jak płyn sie nagrzeje, adaptacją skrzyni automatycznej (adaptacje trzeba było wykonać wybierając samochodu c4 b7 zamiast ds4 bo w ds4 był jakiś inny sterownik skrzyni niż ten co mam obecnie - Magneti Marelli oraz niegrzejąca jedną świecą (wyciągnął się pin z wtyczki)
Nadal jednak pozostają 3 problemy do rozwiązania:
- cały czas występuje błąd w module silnika U1109. Co dziwne w module skrzyni biegów nie ma błędu. na Wyświetlaczu tez nie ma błędu i nie świeci się ani check ani błąd skrzyni. Biegi wchodzą normalnie itp. Jedyne zaobserwowane zjawisko to takie ze ten błąd na zapłonie jest nieciągły i można go skasować ale po zapaleniu samochodu powraca i jest stały a po zgaszeniu samochodu znów jest nieciągły. Kostka która idzie z BSI lub sterownika była zgnieciona dlatego wymieniałem kostkę i dorabiałem kable ale wydaje mi się ze wszystkie były dobrze połączone zresztą w samym sterowniku tak jak pisałem nie ma błędów.
- wyrzuca mi błąd ESP gdy skręcę do oporu kierownice w prawo lub w lewo. Gdy wyprostuje kierownice zgaszę i zapale samochód to błąd znika. Wygląda to na to jakby kąt skrętu kierownicy wychodził poza dopuszczalny zakres czujnika konta skrętu. (Kierownice mogę skręcić w prawo lub lewo prawie 2 obroty i do momenty 1,75 obrotu błąd esp się nie pojawia dopiero gdy delikatnie przekroczę 1,75 obrotu. Dzieje się tak w obie strony) Czujnik mam skalibrowany przy wyprostowanych kołach wiec to nie problem założenia zwijaka źle o jeden obrót. Poza tym kalibrowałem specjalnie na kierownicy obróconej o jeden obrót np w prawo i wtedy w prawo nie występował błąd a w lewo po obróceniu o 1,75 obrotu wyskakiwał gdzie jeszcze miałem cały jeden obrót zakresu w lewo.
W samochodzie po wypadku była wymieniana maglownica bo pękł korpus i leciał olej wiec jedynie co mi przychodzi do głowy to ze może istnieją jakieś rożne typy przekładni gdzie jedna ma więcej ząbków i np większy kąt skrętu Czy ds3 i citroen c4 b7 lub picasso maja te same przekładnie bo może ktoś się pomylił przy oznaczeniu bo te przekładnie wyglądają z zewnątrz tak samo.
- Mam 2 dodatkowe błędy w module BSI które nie wiem skąd mogły się wziąć i 1 błąd który raczej wiem czemu jest (Błędy to: B1003 - błąd konfiguracji - brak objawu - obecny, U1F00 - Usterka nie zapisana w zapisie usterek = brak objawu - obecny oraz B132A - Usterka bezpieczeństwa obwodu niskiego ciśnienia klimatyzacji - sygnał zbyt niski - obecny (te ostatnie prawdopodobnie dlatego ze mam jeszcze odłączone przewody od chłodnicy klimy i nienabita klimę)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen DS4 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.