Citroen

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponylinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ABDANK

Stały Bywalec



Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 191
Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska
Posiadane auto: Citroën C5 Lift 1,6HDi HYDRActive
Piwa: 12/1
Wysłany: Wto 27 Lis 2018, 20:48
Temat postu:

chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Kontynuując temat z 2018-Sierpnia opisany między innymi przeze mnie w poście pod tytułem: ( Citroen C5 ) zawór egr, zamieszczam kilka zdań dotyczących oczyszczenia i zamiany chłodnicy EGR przy silniku 1,6HDI typu 9HZ ( DV6TED4 ).

Kupiłem używaną chłodnicę EGR, która też była do umycia, ponieważ jej wnętrze przypominało moją starą chłodnicę EGR, którą zamierzałem wymienić na sprawną technicznie.

To co mogę podpowiedzieć wszystkim zainteresowanym to aby do mycia chłodnicy EGR przy silniku 1,6HDI typu 9HZ nie używać oleju napędowego, nafty, benzyny ekstrakcyjnej, nitro, ponieważ w przypadku silnego zabrudzenia wnętrza chłodnicy EGR, mogą one powodować zmiękczenie warstwy grubego nalotu powstałego po spaleniu oleju napędowego i w trakcie mycia - ze stanu zwęglonej masy nagaru - uzyskamy gumowatą maź, którą będziemy usuwać godzinami (lub całymi dniami) mozolnym płukaniem w tych płynach.

Do umycia chłodnicy EGR użyłem dwóch środków chemicznych opisanych jako preparat do mycia EGR i turbosprężarek. Jeden ma działanie łagodne i jest w spray'u po 400ml/puszka, a drugi ma działanie silne i jest sprzedawany jako atomizer (spryskiwacz) po 600ml/plastykowy pojemnik.
Ten silniejszy preparat ma w swoim składzie wodorotlenek sodowy i w przypadku chłodnicy EGR wykonanej ze stali nierdzewnej nie miało to większego znaczenia, ale do mycia pozostałych elementów instalacji będę stosować w przyszłości łagodniejszy preparat.

Uwaga:
Podczas mycia wnętrza chłodnicy EGR przy użyciu preparatów o działaniu żrącym, a takie właściwości ma wodorotlenek sodowy stanowiący jeden ze składników cieczy myjącej, namawiam aby koniecznie używać okularów ochronnych, gumowych rękawic, i szczelnej odzieży aby nie narazić się na poparzenie chemiczne.
Nie zatykać szczelnie przeciwnych sobie otworów aby nie powodować powstania ciśnienia w naczyniu w którym znajduje się stężony preparat myjący, którego rozpuszczalniki mogą powodować rozprężające się w naczyniu opary i niebezpieczeństwo niekontrolowanego rozprysku.

Pomocne mogą być również informacje dotyczące pojemności obydwu części chłodnicy EGR:
a) część wewnętrzna - przez którą przelatują spaliny - ma pojemność około 100mililitrów i składa się z 32 rurek biegnących do siebie równolegle, z czego większość jest niedostępna w przypadku, gdybyśmy chcieli z jakiegoś powodu przetkać jedną z rurek na wylot chłodnicy EGR (na przykład patyczkiem do szaszłyków),
b) część zewnętrzna - przez którą przepływa płyn chłodniczy - ma pojemność około 200mililitrów i jest podłączana do dwóch gumowych węży.

Od pierwszego napełnienia chemią, a następnie wylewania zawartości, aż do ostatniego napełnienia dawkami po około 50mililitrów obserwowałem skuteczność wypłukiwania zabrudzeń powstałych wewnątrz. Działanie preparatu przypominało stopniowe rozpuszczanie przez wodę karmelu zastygłego w garnku -> nie robiła się gumowata maź, którą trudno byłoby usunąć. Kiedy po kilku cyklach wnętrze chłodnicy EGR stało się idealnie czyste, wypłukałem je wielokrotnie wodą.

Zewnętrzną komorę stanowiącą płaszcz wodny chłodnicy EGR wypłukałem ciepłą wodą z dodatkiem kwasku cytrynowego dla pozbycia się białego nalotu (kamienia kotłowego).

Całość wielokrotnie wypłukałem bardzo ciepłą wodą wodociągową i po dokładnym opróżnieniu chłodnicy EGR z wody, wysuszyłem jej wnętrze przy użyciu suszarki do włosów.

Demontaż starej chłodnicy EGR wykonałem bez opróżniania z płynu układu chłodzenia silnika.
Sprężynowe obejmy na wężach przy chłodnicy EGR zdjąłem kluczem nastawnym popularnie nazywanym „szwed”.
Ważne jest aby zapinając te opaski z powrotem pozostawić ich uchwyty pionowo do góry (ktoś, kto robił to przede mną zostawił końcówki jednej z opasek w poziomie i z braku miejsca, trwało dłuższą chwilę zanim udało się je kluczem skutecznie zacisnąć w celu odblokowania i przesunięcia opaski, aby zdjąć z chłodnicy gumowy wąż).
Jedna z opasek jest z zatrzaskiem i tą przesunąłem w stronę gumowego węża, druga jest bez zatrzasku i przesunięta została w stronę wolnego miejsca na rurce chłodnicy EGR. Takie postępowanie zapobiega ewentualnemu uszkodzeniu gumowych węży.
W poodpinane gumowe węże natychmiast wetknąłem syntetyczne korki, które dopasowałem wcześniej wg wymiaru metalowych rurek chłodnicy EGR, aby płyn chłodniczy nie wylewał się i by nie spowodować zapowietrzenia instalacji chłodzenia silnika.

Przed zamontowaniem czystej chłodnicy EGR napełniłem jej zewnętrzny płaszcz płynem chłodniczym i podłączyłem do węży, wykonując wszystkie czynności w odwrotnej kolejności jak przy demontażu.

W moim Citroenie C5 poprawiłem przymocowanie chłodnicy EGR, tzn. najpierw na szpilkę wystającą z bloku silnika założyłem plastykową podporę do obudowy filtra powietrza, a następnie na tej szpilce umieściłem chłodnicę EGR przykręcając jej uchwyt sześciokątną nakrętką (poprzednio było odwrotnie i zestaw ten nie był dopasowany -> po charakterystycznych wgnieceniach na obydwu chłodnicach EGR widać, że nie tylko mechanicy do których trafił mój samochód tak montują chłodnice EGR).

Po zamontowaniu wszystkich elementów na silniku i dolaniu brakującej części płynu chłodniczego do zbiornika wyrównawczego w ilości pół litra płynu, Citroen C5 był gotowy do jazdy.

Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów z czystą chłodnicą EGR mam pewność, że:
1) poprawiła się sprawność chłodzenia powracających spalin do silnika (teraz bez żadnych zakłóceń trafia większa ich ilość),
2) nie ma przecieków płynu chłodniczego do wnętrza instalacji EGR (czego obawiałem się przed wymianą),
3) wykluczyłem temat niedrożnej instalacji recyrkulacji spalin w miejscu chłodnicy EGR (stara chłodnica EGR nie była tak mocno zapchana sadzą jak przypuszczałem wcześniej, ale nagar odkładający się w jej rurkach na pewno był skutecznym izolatorem na drodze do sprawnego odbioru ciepła).

Tak jak planowałem, druga chłodnica leży na półce sprawna i czysta, w oczekiwaniu na najbliższe czyszczenie instalacji recyrkulacji spalin -> czego przy intensywnej eksploatacji silnika 1,6HDI 9HZ (DV6TED4) nie da się uniknąć.
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
__Robert__

Auto Maniak



Dołączył: 15 Lut 2014
Posty: 3339
Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin
Posiadane auto: Citroen C5 X7 Tourer Exclusive 2.0 16V LPG
Piwa: 178/11
Wysłany: Wto 27 Lis 2018, 21:03
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Ale żeś elaborat walnął, przyda się na pewno posiadaczom owych, natomiast zastanawia mnie jedna rzecz, otóz czy nie lepiej kupić nowa taka chłodnicę?

Ostatnio zmieniony przez __Robert__ dnia Wto 27 Lis 2018, 21:23, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
jacekczewa

Auto Maniak



Dołączył: 17 Kwi 2009
Posty: 3784
Skąd jesteś (miejscowość / region): Czestochowa
Posiadane auto: Citro DS 5 2,0 hdi 163 KM 2014R
Piwa: 323/2
Wysłany: Wto 27 Lis 2018, 21:18
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


czekamy na instrukcje czyszczenia układu wydechowego ( rur, tłumików itp).....
_________________
było wiele opli, vw, mercedesy, 2 citrony, BMW x3 x-drive a teraz znowu citron
Powrót do góry
gadu-gadu
__Robert__

Auto Maniak



Dołączył: 15 Lut 2014
Posty: 3339
Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin
Posiadane auto: Citroen C5 X7 Tourer Exclusive 2.0 16V LPG
Piwa: 178/11
Wysłany: Wto 27 Lis 2018, 21:24
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


jacekczewa napisał:
czekamy na instrukcje czyszczenia układu wydechowego ( rur, tłumików itp).....


Jacek Shocked Laughing Laughing
Powrót do góry
jacekczewa

Auto Maniak



Dołączył: 17 Kwi 2009
Posty: 3784
Skąd jesteś (miejscowość / region): Czestochowa
Posiadane auto: Citro DS 5 2,0 hdi 163 KM 2014R
Piwa: 323/2
Wysłany: Wto 27 Lis 2018, 21:37
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Wink Laughing
_________________
było wiele opli, vw, mercedesy, 2 citrony, BMW x3 x-drive a teraz znowu citron
Powrót do góry
gadu-gadu
Reklama








Wysłany: Wto 27 Lis 2018, 21:37
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
Francuz_C8
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 20 Maj 2016
Posty: 1450
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wyżyna Lubelska
Posiadane auto: Citroën, C8, Exclusive, 2.2 HDi ML6CL, 2005... i jakieś dwa niemieckie.
Piwa: 84/53
Wysłany: Sro 28 Lis 2018, 02:37
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Jestem mechanikiem na zasadzie "śrubka-torx-żarówka-koło", ale wydaje mi się, że pewnie faktycznie lepszą opcją byłaby wymiana chłodniczki na nową.

Sądzę tez jednak, że skoro kolega już tyle się napracował, czyszcząc a następnie, opisując, to nie do końca w porządku jest się z tego śmiać.
_________________
Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php
ZPA www.francuskie.pl
Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Powrót do góry
Mostek123

Auto Maniak



Dołączył: 14 Sty 2017
Posty: 1917
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Volvo S60 2.4 Renault Master3 2.3
Piwa: 114/1
Wysłany: Sro 28 Lis 2018, 09:29
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Koledze autorowi przydałoby się specjalną myjkę ciśnieniową i ktoś to ma to bez problemu sobie wyczyści bez brudzenia rąk, oczywiście o ile po stronie elektroniki jest w porządku.

A jeśli chodzi o egr nową to czy myślicie, że za około 300 zł nie jest regenerowana i sprzedawana jako nowa Laughing
Jak by nie było to autor odwalił trochę robotę i co najważniejsze podzielił się z swoimi spostrzeżeniami. A jak ktoś ma zastrzeżeń to niech sam pokaże na co stać zamiast śmiać się i krytykować, bo łatwiej jest krytykować niż podać rozwiązania prawda.
Powrót do góry
Kiniam

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 14 Cze 2017
Posty: 378
Skąd jesteś (miejscowość / region): Nadrenia
Posiadane auto: C4 Grand Picasso 1.6 hdi 2009
Piwa: 16/14
Wysłany: Czw 29 Lis 2018, 11:34
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Przeczytałem opis działań.
Pozytywnie zakręcony Koleś.
Pozdrawiam
Powrót do góry
michal30flash

Dyskutant



Dołączył: 18 Paź 2013
Posty: 60
Skąd jesteś (miejscowość / region): świętokrzyskie
Posiadane auto: citroen c5 2.0 HDI RHR 136KM automat 2009r
Piwa: 1/4
Wysłany: Czw 29 Lis 2018, 13:36
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


zapisałem wszystkie uwagi i spostrzeżenia.Dzięki wielkie za instrukcje
Powrót do góry
ABDANK

Stały Bywalec



Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 191
Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska
Posiadane auto: Citroën C5 Lift 1,6HDi HYDRActive
Piwa: 12/1
Wysłany: Wto 22 Sty 2019, 23:29
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Spróbuję zamknąć wątek chłodnicy egr, który otworzyłem z myślą o posiadaczach Citroenów C5 z silnikami 1,6HDI.

Trochę powstało przy tym zamieszania bo do dyskusji w temacie dołączyli mechanicy samochodowi dla których czas to pieniądz i mój nieprofesjonalny opis wydawał się zabawny, żeby nie napisać: stratą czasu, środków i pieniędzy -> mechanik po prostu wyciąga chłodnicę egr spod maski, przykręca ją do imadła, włącza myjkę wysokociśnieniową i po paru minutach czysta chłodnica egr znajdzie się z powrotem w Citroenie C5. Nie pomyliłem się dużo?

Moja porada dla wszystkich właścicieli Citroenów C5 i nie tylko!

Nie dajcie mechanikowi tłuc potężnym strumieniem wody po czymkolwiek co jest związane z Citroenem C5. Zniszczenia wtórne wyrządzone przy samochodzie po użyciu myjki wysokociśnieniowej stanowią długą listę w moich opłatach do wystawionych przez warsztaty rachunków i faktur. Później ktoś inny to musiał naprawiać, albo zostawałem z problemem sam. Dla przykładu podam: uszkodzone wiązki elektryczne, powyrywane gumowe uszczelnienia, zablokowane w tulejach wtryskiwacze.

A wracając do chłodnicy egr, dlaczego nie mycie wodą pod ciśnieniem, ale chemią?

Dlatego, że pomimo solidnego wykonania chłodnicy egr z nierdzewki, moja obawa jej uszkodzenia pędem wody w czasie zjawiska kawitacji i inplozji - o których wiedzą mechanicy serwisujący sportowy sprzęt motorowodny - przemawia na korzyść używania preparatów chemicznych do umycia.

Gdyby się tak zdarzyło, że ktoś wiedział lepiej i jedna z trzydziestu dwóch rurek w chłodnicy egr nie wytrzymała mycia wysokociśnieniowego i pękła na spawie, a płyn chłodniczy - wydobywający się podczas postoju auta do instalacji recyrkulacji spalin - po odpaleniu silnika dostanie się w dużej ilości do komory spalania to poważne uszkodzenie silnika będzie spowodowane jakimś tam, rutynowym działaniem. Nikt nie powie, że to było specjalnie, ale sumując wszystko, za naprawę zapłaci właściciel Citroena C5 bo samochód "pokazał kopyto" (chyba tak się mówi w takich przypadkach).

I wersja bardziej optymistyczna, chłodnica egr nieznacznie przecieka, z rury wydechowej podczas pracy silnika wydobywają się białe spaliny (auto dymi na biało) bo silnik wyrzuca z siebie spalony razem z paliwem płyn chłodniczy. Diagnoza mechanika: przepalona uszczelka pod głowicą, głowica do zdjęcia, do splanowania, i sama uszczelka do wymiany. Po takiej "naprawie" silnik nadal będzie dymił na biało. Ponowna wizyta w warsztacie. Panie, kto to Panu robił? Ponownie uszczelka pod głowicą do wymiany. Klient płaci, robota idzie, a czy ktoś pomyślał o pęknięciu, które może jest w chłodnicy egr? -> sprawdzenie tego jest: szybsze, łatwiejsze, i tańsze jak rozbiórka silnika.
Powrót do góry
Ciacho9423

Debiutant



Dołączył: 20 Mar 2018
Posty: 21
Skąd jesteś (miejscowość / region): Opole
Posiadane auto: Citroen C5
Piwa: 0/1
Wysłany: Czw 11 Kwi 2019, 20:12
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Jak z dostępem? Robiłeś od góry czy z kanału? Mam wycieki z tyłu silnika jest mozliwosc że to z egr? Bo górę nad chłodniczka mam sucha a niżej mokro w dół i nie mam pojęcia skąd to.. Jak by ktoś pomógł było by super
Powrót do góry
ABDANK

Stały Bywalec



Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 191
Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska
Posiadane auto: Citroën C5 Lift 1,6HDi HYDRActive
Piwa: 12/1
Wysłany: Pon 15 Kwi 2019, 20:30
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI


Ciacho9423 napisał:
Jak z dostępem?

Kolego, Ty masz Citroena C5 III (1,6 HDi 9HZ) z 2009 roku -> nie wiem jaki jest dostęp.
W moim Citroenie C5 II dostęp jest utrudniony.

Ciacho9423 napisał:
Robiłeś od góry czy z kanału?

W swoim Citroenie C5 II, demontaż chłodnicy recyrkulacji spalin robiłem od góry.

Ciacho9423 napisał:
Mam wycieki z tyłu silnika jest mozliwosc że to z egr? Bo górę nad chłodniczka mam sucha a niżej mokro w dół i nie mam pojęcia skąd to..

Proponuję dokładne oczyszczenie i umycie zachlapanej części silnika (przy użyciu płynu do mycia naczyń), opłukanie tego miejsca ciepłą, czystą wodą, dokładne osuszenie i zaobserwowanie z którego dokładnie miejsca są wycieki, i jakiego płynu (płyn chłodniczy, olej silnikowy, olej napędowy lub mieszanina płynów z nagarem -> opisz dokładnie jaki ten płyn ma wygląd, kolor, zapach).

Ciacho9423 napisał:
Jak by ktoś pomógł było by super

Kolego Ciacho9423, masz do dzisiaj na swoim koncie już dwadzieścia jeden wpisów. Będzie super jak - zamiast przepraszać kolejny raz, że tego nie zrobiłeś - uzupełnisz podstawowe dane swojego Citroena C5 III (1,6 HDi), aby nikt nie musiał przeglądać całej historii Twoich postów w celu udzielenia Tobie porady o którą poprosiłeś koleżanki i kolegów na Forum.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Citroen C5 »

Opinie o samochodach Citroen C5 - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy.


CitroenC1

24 500

2015r.

64 299 km

pomorskie

CitroenC1

10 900

2007r.

197 499 km

śląskie

CitroenC3 Picasso

23 900

2012r.

134 000 km

wielkopolskie

CitroenDS4

53 900

2015r.

190 000 km

mazowieckie

CitroenC3

12 990

2013r.

73 000 km

śląskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System