Kontynuując temat z 2018-Sierpnia opisany między innymi przeze mnie w poście pod tytułem: ( Citroen C5 ) zawór egr, zamieszczam kilka zdań dotyczących oczyszczenia i zamiany chłodnicy EGR przy silniku 1,6HDI typu 9HZ ( DV6TED4 ).
Kupiłem używaną chłodnicę EGR, która też była do umycia, ponieważ jej wnętrze przypominało moją starą chłodnicę EGR, którą zamierzałem wymienić na sprawną technicznie.
To co mogę podpowiedzieć wszystkim zainteresowanym to aby do mycia chłodnicy EGR przy silniku 1,6HDI typu 9HZ nie używać oleju napędowego, nafty, benzyny ekstrakcyjnej, nitro, ponieważ w przypadku silnego zabrudzenia wnętrza chłodnicy EGR, mogą one powodować zmiękczenie warstwy grubego nalotu powstałego po spaleniu oleju napędowego i w trakcie mycia - ze stanu zwęglonej masy nagaru - uzyskamy gumowatą maź, którą będziemy usuwać godzinami (lub całymi dniami) mozolnym płukaniem w tych płynach.
Do umycia chłodnicy EGR użyłem dwóch środków chemicznych opisanych jako preparat do mycia EGR i turbosprężarek. Jeden ma działanie łagodne i jest w spray'u po 400ml/puszka, a drugi ma działanie silne i jest sprzedawany jako atomizer (spryskiwacz) po 600ml/plastykowy pojemnik.
Ten silniejszy preparat ma w swoim składzie wodorotlenek sodowy i w przypadku chłodnicy EGR wykonanej ze stali nierdzewnej nie miało to większego znaczenia, ale do mycia pozostałych elementów instalacji będę stosować w przyszłości łagodniejszy preparat.
Uwaga:
Podczas mycia wnętrza chłodnicy EGR przy użyciu preparatów o działaniu żrącym, a takie właściwości ma wodorotlenek sodowy stanowiący jeden ze składników cieczy myjącej, namawiam aby koniecznie używać okularów ochronnych, gumowych rękawic, i szczelnej odzieży aby nie narazić się na poparzenie chemiczne.
Nie zatykać szczelnie przeciwnych sobie otworów aby nie powodować powstania ciśnienia w naczyniu w którym znajduje się stężony preparat myjący, którego rozpuszczalniki mogą powodować rozprężające się w naczyniu opary i niebezpieczeństwo niekontrolowanego rozprysku.
Pomocne mogą być również informacje dotyczące pojemności obydwu części chłodnicy EGR:
a) część wewnętrzna - przez którą przelatują spaliny - ma pojemność około 100mililitrów i składa się z 32 rurek biegnących do siebie równolegle, z czego większość jest niedostępna w przypadku, gdybyśmy chcieli z jakiegoś powodu przetkać jedną z rurek na wylot chłodnicy EGR (na przykład patyczkiem do szaszłyków),
b) część zewnętrzna - przez którą przepływa płyn chłodniczy - ma pojemność około 200mililitrów i jest podłączana do dwóch gumowych węży.
Od pierwszego napełnienia chemią, a następnie wylewania zawartości, aż do ostatniego napełnienia dawkami po około 50mililitrów obserwowałem skuteczność wypłukiwania zabrudzeń powstałych wewnątrz. Działanie preparatu przypominało stopniowe rozpuszczanie przez wodę karmelu zastygłego w garnku -> nie robiła się gumowata maź, którą trudno byłoby usunąć. Kiedy po kilku cyklach wnętrze chłodnicy EGR stało się idealnie czyste, wypłukałem je wielokrotnie wodą.
Zewnętrzną komorę stanowiącą płaszcz wodny chłodnicy EGR wypłukałem ciepłą wodą z dodatkiem kwasku cytrynowego dla pozbycia się białego nalotu (kamienia kotłowego).
Całość wielokrotnie wypłukałem bardzo ciepłą wodą wodociągową i po dokładnym opróżnieniu chłodnicy EGR z wody, wysuszyłem jej wnętrze przy użyciu suszarki do włosów.
Demontaż starej chłodnicy EGR wykonałem bez opróżniania z płynu układu chłodzenia silnika.
Sprężynowe obejmy na wężach przy chłodnicy EGR zdjąłem kluczem nastawnym popularnie nazywanym „szwed”.
Ważne jest aby zapinając te opaski z powrotem pozostawić ich uchwyty pionowo do góry (ktoś, kto robił to przede mną zostawił końcówki jednej z opasek w poziomie i z braku miejsca, trwało dłuższą chwilę zanim udało się je kluczem skutecznie zacisnąć w celu odblokowania i przesunięcia opaski, aby zdjąć z chłodnicy gumowy wąż).
Jedna z opasek jest z zatrzaskiem i tą przesunąłem w stronę gumowego węża, druga jest bez zatrzasku i przesunięta została w stronę wolnego miejsca na rurce chłodnicy EGR. Takie postępowanie zapobiega ewentualnemu uszkodzeniu gumowych węży.
W poodpinane gumowe węże natychmiast wetknąłem syntetyczne korki, które dopasowałem wcześniej wg wymiaru metalowych rurek chłodnicy EGR, aby płyn chłodniczy nie wylewał się i by nie spowodować zapowietrzenia instalacji chłodzenia silnika.
Przed zamontowaniem czystej chłodnicy EGR napełniłem jej zewnętrzny płaszcz płynem chłodniczym i podłączyłem do węży, wykonując wszystkie czynności w odwrotnej kolejności jak przy demontażu.
W moim Citroenie C5 poprawiłem przymocowanie chłodnicy EGR, tzn. najpierw na szpilkę wystającą z bloku silnika założyłem plastykową podporę do obudowy filtra powietrza, a następnie na tej szpilce umieściłem chłodnicę EGR przykręcając jej uchwyt sześciokątną nakrętką (poprzednio było odwrotnie i zestaw ten nie był dopasowany -> po charakterystycznych wgnieceniach na obydwu chłodnicach EGR widać, że nie tylko mechanicy do których trafił mój samochód tak montują chłodnice EGR).
Po zamontowaniu wszystkich elementów na silniku i dolaniu brakującej części płynu chłodniczego do zbiornika wyrównawczego w ilości pół litra płynu, Citroen C5 był gotowy do jazdy.
Po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów z czystą chłodnicą EGR mam pewność, że:
1) poprawiła się sprawność chłodzenia powracających spalin do silnika (teraz bez żadnych zakłóceń trafia większa ich ilość),
2) nie ma przecieków płynu chłodniczego do wnętrza instalacji EGR (czego obawiałem się przed wymianą),
3) wykluczyłem temat niedrożnej instalacji recyrkulacji spalin w miejscu chłodnicy EGR (stara chłodnica EGR nie była tak mocno zapchana sadzą jak przypuszczałem wcześniej, ale nagar odkładający się w jej rurkach na pewno był skutecznym izolatorem na drodze do sprawnego odbioru ciepła).
Tak jak planowałem, druga chłodnica leży na półce sprawna i czysta, w oczekiwaniu na najbliższe czyszczenie instalacji recyrkulacji spalin -> czego przy intensywnej eksploatacji silnika 1,6HDI 9HZ (DV6TED4) nie da się uniknąć.
Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI
czekamy na instrukcje czyszczenia układu wydechowego ( rur, tłumików itp)..... _________________ było wiele opli, vw, mercedesy, 2 citrony, BMW x3 x-drive a teraz znowu citron
Dołączył: 20 Maj 2016 Posty: 1450 Skąd jesteś (miejscowość / region): Wyżyna Lubelska Posiadane auto: Citroën, C8, Exclusive, 2.2 HDi ML6CL, 2005... i jakieś dwa niemieckie.
Piwa: 84/53
Wysłany: Sro 28 Lis 2018, 02:37
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI
Jestem mechanikiem na zasadzie "śrubka-torx-żarówka-koło", ale wydaje mi się, że pewnie faktycznie lepszą opcją byłaby wymiana chłodniczki na nową.
Sądzę tez jednak, że skoro kolega już tyle się napracował, czyszcząc a następnie, opisując, to nie do końca w porządku jest się z tego śmiać. _________________ Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php ZPAwww.francuskie.pl Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI
Koledze autorowi przydałoby się specjalną myjkę ciśnieniową i ktoś to ma to bez problemu sobie wyczyści bez brudzenia rąk, oczywiście o ile po stronie elektroniki jest w porządku.
A jeśli chodzi o egr nową to czy myślicie, że za około 300 zł nie jest regenerowana i sprzedawana jako nowa
Jak by nie było to autor odwalił trochę robotę i co najważniejsze podzielił się z swoimi spostrzeżeniami. A jak ktoś ma zastrzeżeń to niech sam pokaże na co stać zamiast śmiać się i krytykować, bo łatwiej jest krytykować niż podać rozwiązania prawda.
Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI
Spróbuję zamknąć wątek chłodnicy egr, który otworzyłem z myślą o posiadaczach Citroenów C5 z silnikami 1,6HDI.
Trochę powstało przy tym zamieszania bo do dyskusji w temacie dołączyli mechanicy samochodowi dla których czas to pieniądz i mój nieprofesjonalny opis wydawał się zabawny, żeby nie napisać: stratą czasu, środków i pieniędzy -> mechanik po prostu wyciąga chłodnicę egr spod maski, przykręca ją do imadła, włącza myjkę wysokociśnieniową i po paru minutach czysta chłodnica egr znajdzie się z powrotem w Citroenie C5. Nie pomyliłem się dużo?
Moja porada dla wszystkich właścicieli Citroenów C5 i nie tylko!
Nie dajcie mechanikowi tłuc potężnym strumieniem wody po czymkolwiek co jest związane z Citroenem C5. Zniszczenia wtórne wyrządzone przy samochodzie po użyciu myjki wysokociśnieniowej stanowią długą listę w moich opłatach do wystawionych przez warsztaty rachunków i faktur. Później ktoś inny to musiał naprawiać, albo zostawałem z problemem sam. Dla przykładu podam: uszkodzone wiązki elektryczne, powyrywane gumowe uszczelnienia, zablokowane w tulejach wtryskiwacze.
A wracając do chłodnicy egr, dlaczego nie mycie wodą pod ciśnieniem, ale chemią?
Dlatego, że pomimo solidnego wykonania chłodnicy egr z nierdzewki, moja obawa jej uszkodzenia pędem wody w czasie zjawiska kawitacji i inplozji - o których wiedzą mechanicy serwisujący sportowy sprzęt motorowodny - przemawia na korzyść używania preparatów chemicznych do umycia.
Gdyby się tak zdarzyło, że ktoś wiedział lepiej i jedna z trzydziestu dwóch rurek w chłodnicy egr nie wytrzymała mycia wysokociśnieniowego i pękła na spawie, a płyn chłodniczy - wydobywający się podczas postoju auta do instalacji recyrkulacji spalin - po odpaleniu silnika dostanie się w dużej ilości do komory spalania to poważne uszkodzenie silnika będzie spowodowane jakimś tam, rutynowym działaniem. Nikt nie powie, że to było specjalnie, ale sumując wszystko, za naprawę zapłaci właściciel Citroena C5 bo samochód "pokazał kopyto" (chyba tak się mówi w takich przypadkach).
I wersja bardziej optymistyczna, chłodnica egr nieznacznie przecieka, z rury wydechowej podczas pracy silnika wydobywają się białe spaliny (auto dymi na biało) bo silnik wyrzuca z siebie spalony razem z paliwem płyn chłodniczy. Diagnoza mechanika: przepalona uszczelka pod głowicą, głowica do zdjęcia, do splanowania, i sama uszczelka do wymiany. Po takiej "naprawie" silnik nadal będzie dymił na biało. Ponowna wizyta w warsztacie. Panie, kto to Panu robił? Ponownie uszczelka pod głowicą do wymiany. Klient płaci, robota idzie, a czy ktoś pomyślał o pęknięciu, które może jest w chłodnicy egr? -> sprawdzenie tego jest: szybsze, łatwiejsze, i tańsze jak rozbiórka silnika.
Dołączył: 20 Mar 2018 Posty: 21 Skąd jesteś (miejscowość / region): Opole Posiadane auto: Citroen C5
Piwa: 0/1
Wysłany: Czw 11 Kwi 2019, 20:12
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI
Jak z dostępem? Robiłeś od góry czy z kanału? Mam wycieki z tyłu silnika jest mozliwosc że to z egr? Bo górę nad chłodniczka mam sucha a niżej mokro w dół i nie mam pojęcia skąd to.. Jak by ktoś pomógł było by super
Re: ( Citroen C5 ) chłodnica EGR przy silniku 1,6HDI
Ciacho9423 napisał:
Jak z dostępem?
Kolego, Ty masz Citroena C5 III (1,6 HDi 9HZ) z 2009 roku -> nie wiem jaki jest dostęp.
W moim Citroenie C5 II dostęp jest utrudniony.
Ciacho9423 napisał:
Robiłeś od góry czy z kanału?
W swoim Citroenie C5 II, demontaż chłodnicy recyrkulacji spalin robiłem od góry.
Ciacho9423 napisał:
Mam wycieki z tyłu silnika jest mozliwosc że to z egr? Bo górę nad chłodniczka mam sucha a niżej mokro w dół i nie mam pojęcia skąd to..
Proponuję dokładne oczyszczenie i umycie zachlapanej części silnika (przy użyciu płynu do mycia naczyń), opłukanie tego miejsca ciepłą, czystą wodą, dokładne osuszenie i zaobserwowanie z którego dokładnie miejsca są wycieki, i jakiego płynu (płyn chłodniczy, olej silnikowy, olej napędowy lub mieszanina płynów z nagarem -> opisz dokładnie jaki ten płyn ma wygląd, kolor, zapach).
Ciacho9423 napisał:
Jak by ktoś pomógł było by super
Kolego Ciacho9423, masz do dzisiaj na swoim koncie już dwadzieścia jeden wpisów. Będzie super jak - zamiast przepraszać kolejny raz, że tego nie zrobiłeś - uzupełnisz podstawowe dane swojego Citroena C5 III (1,6 HDi), aby nikt nie musiał przeglądać całej historii Twoich postów w celu udzielenia Tobie porady o którą poprosiłeś koleżanki i kolegów na Forum.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.