Citroen

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponylinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Citroen C5 ) Gumy stabilizatora i ich wymiana w C5 II



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Zawieszenie-uklad hamulcowy-układ jezdny-układ kierowniczy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ABDANK

Stały Bywalec



Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 191
Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska
Posiadane auto: Citroën C5 Lift 1,6HDi HYDRActive
Piwa: 12/1
Wysłany: Pią 19 Paź 2018, 21:52
Temat postu:

Gumy stabilizatora i ich wymiana w C5 II


Ponieważ w sieci nie znalazłem wszystkich wskazówek związanych z wymianą gumowych podpór stabilizatora w Citroenie C5, podzielę się z czytelnikami Forum moimi doświadczeniami.

Nie wiem jak sprawa wygląda w innych wersjach nadwozia -> w C5 II (wersja po liftingu od 2004 do 2007 roku) udało mi się to zrobić w warunkach garażowych.

Zestaw narzędzi i przydatnych akcesoriów:
a) Dwie gumowe podpory stabilizatora o katalogowym numerze części Citroen 5094 83 (nazywane również: gumami stabilizatora, tulejami stabilizatora, poduszkami stabilizatora lub „gumowymi łożyskami” stabilizatora).
b) Klucz nasadowy sześciokątny 17mm.
c) Klucz płaski 17mm.
d) Klucz płaski 15mm (do kontrowania śrub ze sworzniami kulowymi znajdującymi się w gumowych osłonach na końcach każdego łącznika stabilizatora) -> jak są założone do Citroena C5 łączniki stabilizatora ze śrubami w których na szczycie każdej śruby wykonano miejsce pod klucz typu TORX lub klucz imbusowy typu HEX to taki trzeba dobrać rozmiarem, aby nie uszkodzić przegubów w czasie demontażu lub ponownego montażu łączników).
e) Klucz nasadowy sześciokątny 16mm (najlepiej wysoki, jakiego używa się przy świecach w silnikach benzynowych).
f) Szeroki i duży przecinak.
g) Puszka preparatu silnie penetrującego w aerozolu.
h) Dwie podpory („kobyłki”) do bezpiecznego zablokowania nadwozia przed opadnięciem.
i) Podnośnik trapezowy (jest w bagażniku Citroena C5).
j) Dwa trójkątne klocki (do zablokowania tylnego koła).
k) Dwie lampy warsztatowe (do oświetlenia miejsca pracy).
l) Tubka kleju anaerobowego (do ewentualnego użycia w przypadku bezskutecznych prób wykręcenia śrub zablokowanych w metalowych obejmach gum stabilizatora).
m) Butelka benzyny ekstrakcyjnej (do ewentualnego odtłuszczenia zablokowanych śrub).
n) Tubka żelu silikonowego (do posmarowania gum zakładanych na stabilizatorze).
o) Dwie lub trzy większe szmatki do oczyszczenia miejsc roboczych.
p) Smar ceramiczny (m.in. do zakonserwowania przykręcanych śrub).

Kolejne kroki podczas wymiany gumowych podpór stabilizatora w Citroenie C5 II :

1. Poniższy opis dotyczy wymiany gumowych podpór stabilizatora w warunkach pracy bez kanału samochodowego i bez użycia podnośnika nożycowego jaki używany jest w warsztacie mechanicznym.

2. Wybieram poziome i bardzo stabilne miejsce na którym Citroen C5 będzie stał przez cały czas pracy, i może to być: betonowa posadzka w garażu, wyasfaltowany plac osiedlowy, parking równo wyłożony kostką betonową, itp.

3. Bardzo starannie blokuję tylne koło Citroena C5 przy użyciu dwóch drewnianych klinów, które dobijam pod oponę z obydwu stron tak aby później Citroen C5 nie mógł się poruszyć ani do przodu ani do tyłu podczas podnoszenia i opuszczania, a przede wszystkim w czasie gdy będę leżeć pod samochodem operując kluczami przy śrubach!

4. Odpalam silnik i podnoszę nadwozie Citroena C5 do pozycji maksimum.

5. Opuszczam maksymalnie dwie szyby w przednich drzwiach i wyłączam silnik -> od teraz, po moim wyjściu z Citroena C5 i zamknięciu przednich drzwi, niemal do końca pracy drzwi, klapa bagażnika nie mogą być otwierane.

6. Otwieram maskę silnika i po tym odczekuję kilka minut aby system pompy hydraulicznej zawieszenia nie reagował na późniejsze zmiany położenia karoserii (ponad 7minut).

7. Po drugiej stronie Citroena C5 (patrząc od koła które przed chwilą zablokowałem klinami) za przednim kołem przykładam lewarek samochodowy pod wyznaczonym punktem w progu i podnoszę karoserię w dwóch cyklach.
Po pierwszym cyklu luzuję śruby w przednim podnoszonym kole, kiedy dotyka jeszcze podłoża.
W drugim cyklu, kiedy koło oderwie się od gruntu, podstawiam pod próg zaraz za lewarkiem podporę (popularnie nazywaną „kobyłką”) i odkręcam śruby całkowicie.
Zdejmuję koło.
Zdjęte przednie koło kładę pod progiem tuż za "kobyłką" (uważając by jej nie potrącić) -> taki zestaw bezpieczeństwa po stronie roboczej, kiedy będę leżeć pod samochodem operując kluczami przy śrubach.

8. Po przeciwnej stronie Citroena C5 (patrząc od koła które przed chwilą zdjąłem) za przednim kołem podkładam drugą „kobyłkę” pod wyznaczonym dla lewarka punktem w progu -> i mam przygotowanego Citroena C5 do wymiany części na nowe.

9. Przechodzę z powrotem tam gdzie jest zdjęte koło i odkręcam kolejno śruby mocujące łącznik stabilizatora. Kontruję każdy sworzeń aby nie obracał się w obejmie łącznika (aby nie uległ uszkodzeniu, tzn. nie poluzował się).

10. Po wyjęciu z Citroena C5 łącznika stabilizatora, oceniam czy jego sworznie nie mają luzów -> kiedy mogę nagwintowane zakończenie sworznia bez trudu przesunąć ręką w osi łącznika to taki łącznik stabilizatora wymieniam na nowy, ponieważ nie będę miał długo z niego pożytku (jeszcze parę niewielkich dziur które napotkam na drodze i zaczną się stuki).

11. Teraz kładę się na plecach pod Citroenem C5 i przy użyciu klucza nasadowego 16mm próbuję odkręcić nakrętki przymocowujące metalowy uchwyt w którym jest gumowa podpora stabilizatora. Nakrętki są w zagłębieniach (dostęp ograniczony do minimum). Próba jest oczywiście nieudana i kilka razy - w dłuższych odcinkach czasu - muszę od dołu i od góry popryskać na śruby preparatem silnie penetrującym, do tej pory aż każda nakrętka ruszy z miejsca.

Teraz najważniejsza uwaga, tzn. aby razem z nakrętką ruszyła z miejsca śruba (która jest nagwintowanym po obu stronach sworzniem)!
Jeżeli zostanie odkręcona tylko nakrętka to nie ma szansy na późniejsze wyjęcie metalowej obejmy, ponieważ między drążkiem stabilizatora a pozostałymi elementami przymocowanymi do nadwozia jest tak niewielka przestrzeń, że nawet jedna śruba pozostająca w metalowej obejmie będzie blokowała wyjęcie gumowej podpory stabilizatora. Dotyczy to zarówno prawej oraz lewej strony Citroena C5.
Na poziomie garażowej naprawy, nie podjął bym się odkręcania śrub mocujących elementy zawieszenia (do nadwozia Citroena C5) w celu zrobienia dodatkowego miejsca do wyjęcia obejmy razem z tkwiącymi w niej śrubami.

Kiedy śruba nie daje się wykręcić razem z nakrętką, sposobem na wykręcenie nagwintowanego dwustronnie sworznia jest użycie niebieskiego kleju przeznaczonego do mocowania gwintów o średniej sile.
Przed użyciem kleju, śruba i nakrętka muszą być odtłuszczone i wysuszone.
Schnięcie kleju anaerobowego na śrubie z nakrętką trwa również dosyć długo, dlatego trzeba być cierpliwym w tym przypadku.
Jest to sposób bezpieczny dla gwintów, które nie powinny zostać naruszone.

Drugim sposobem – w którym można nawet uszkodzić oryginalną śrubę - jest użycie odpowiednio dobranych rozmiarowo dwóch stalowych nakrętek „miękkich” np. o twardości 5,5 , które można spróbować kontrować na śrubie kluczami 17mm -> dwustronnie gwintowana śruba jest bardzo twarda i w taki sposób można spróbować ją wykręcić z obejmy.

Działania skończą się sukcesem kiedy obejma razem z gumą na stabilizatorze będą bez śrub -> gdyby mnie ktoś zapytał, co zrobię jak jedna ze śrub pozostanie jednak w obejmie to odpowiem, że przykręcę z powrotem wszystko tak jak było i pojadę Citroenem C5 do warsztatu mechanicznego bo są granice samodzielnego naprawiania samochodów.

12. Kiedy obydwie śruby są wykręcone z obejmy, przy użyciu szmatki czyszczę dokładnie drążek stabilizatora w miejscach po obydwu jej stronach, a następnie smaruję niewielką warstwą żelu silikonowego.

13. Przemieszczam na drążku stabilizatora obejmę razem z gumową tuleją, próbując zdjąć w dogodnym miejscu najpierw obejmę, a następnie obracając odpowiednio rozcięciem, wypchnąć ręką gumową podporę. Najlepszym miejscem na zdjęcie gumy okazuje się „kolanko” (wygięcie) na stabilizatorze.

14. Kiedy jedna strona stabilizatora pozostaje już wolna od gumy i obejmy, ponownie czyszczę drążek stabilizatora szmatką i nakładam cienką warstwę żelu silikonowego.

15. Na fabrycznie nową, gumową podporę stabilizatora nakładam grubą warstwę żelu (tak jak bym ją zanurzył w naczyniu z żelem) i rozchylam szczelinę przy użyciu dużego przecinaka.

16. Gumową podporę zakładam na drążek stabilizatora w taki sposób, aby ostatecznie była skierowana wycięciem do przodu kierunku jazdy, a spłaszczoną stroną do ziemi.

17. Metalową obejmę czyszczę dokładnie aż do metalu i umieszczam na gumowej podporze. Całość przesuwam do miejsca mocowania śrubami.

18. Śruby dokładnie czyszczę do metalu i smaruję smarem ceramicznym, po czym wkręcam ręcznie w obejmę do wyraźnego oporu. Następnie zakładam nakrętki i dokręcam je kluczem nasadowym (założonym na poprzeczce z kwadratem o krótkim ramieniu) aż do wyraźnego oporu.

19. Kolejno, montuję łącznik stabilizatora i pozostałe elementy w odwrotnej kolejności jak przy wymontowywaniu.

20. Wymianę gumy stabilizatora po przeciwnej stronie Citroena C5 robię podobnie.
Uwaga, bo na stronie prawego przedniego koła jest znacznie mniej miejsca nad obejmą jak po lewej stronie. Po prawej stronie, w osłonie biegną przewody i ostrożnie trzeba operować kluczami, aby nic nie uszkodzić w aucie.

21. Kiedy Citroen C5 stoi już gotowy do jazdy, łapię oburącz za dach samochodu w miejscu otwartego okna i zaczynam mocno przechylać (bujać) nadwoziem w celu sprawdzenia, czy spod auta nie będą słyszalne stukania lub popiskiwania, które mogłyby świadczyć o nieprawidłowym zamontowaniu części.
Może się zdarzyć, że inne elementy zawieszenia będą również do wymiany z powodu ich zużycia, ale z reguły stukanie podczas bujania Citroenem C5 na boki jest objawem uszkodzonej gumy stabilizatora lub jego łącznika.

I również ważna rzecz, którą chciałbym podpowiedzieć, że nie ma potrzeby ustawiania geometrii kół po wymianie gum stabilizatora oraz po wymianie łączników stabilizatora (wymiana tych elementów nie ma wpływu na zmiany ustawienia zbieżności kół).

Raz na jakiś czas trzeba te gumy wymieniać bo w zawieszeniu pukają nie tylko łączniki stabilizatora, o czym przekonałem się kilka tygodni temu, wolno pokonując Citroenem C5 ukośne garby na drodze.
Powrót do góry
Wystawiono 1 piw(a)
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Zawieszenie-uklad hamulcowy-układ jezdny-układ kierowniczy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Citroen C5 »

Opinie o samochodach Citroen C5 - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Zawieszenie-uklad hamulcowy-układ jezdny-układ kierowniczy


CitroenC4 Grand Picasso

29 900

2013r.

267 000 km

kujawsko-pomorskie

CitroenC4 Aircross

38 900

2012r.

211 000 km

łódzkie

CitroenBerlingo

16 499

2009r.

191 000 km

warmińsko-mazurskie

CitroenC3

12 990

2013r.

73 000 km

śląskie

CitroenC4 Cactus

55 000

2017r.

130 000 km

śląskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System