Citroen

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Citroen C5 ) zawór egr



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
denio68

Czytelnik



Dołączył: 14 Wrz 2013
Posty: 9
Skąd jesteś (miejscowość / region): tomaszów maz
Posiadane auto: c5 1,6 hdi 2007
Piwa: 0/1
Wysłany: Wto 17 Wrz 2013, 16:34
Temat postu:

zawór egr


witam, wczoraj dowiedziałem się od mechanika że mam zapchany zawór egr C5 1,6 HDI 2007.Czy ktoś może powiedzieć mi jak ten zawór wymyć?
Powrót do góry
jacekczewa

Auto Maniak



Dołączył: 17 Kwi 2009
Posty: 3769
Skąd jesteś (miejscowość / region): Czestochowa
Posiadane auto: Citro DS 5 2,0 hdi 163 KM 2014R
Piwa: 321/2
Wysłany: Wto 17 Wrz 2013, 20:02
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) zawór egr


niestety najczęściej czyszczenie zaworu nie pomaga poniewać oprócz zapchania sadzami elementu mechaniki ( motylka) najczęściej ulega spaleniu ( zatarciu) łozysko silniczka napędzającego w/w zawór-motylek a tu nic nie da sie zrobic - koszt nowego kpl. zaworu od 800 zeta
Powrót do góry
gadu-gadu
wojtis1990

Przyjaciel Portalu



Dołączył: 30 Cze 2013
Posty: 414
Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraśnik / Lublin
Posiadane auto: Citroen Xsara 1.9 D 2000
Piwa: 22/0
Wysłany: Wto 17 Wrz 2013, 21:24
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) zawór egr


EGR'a się zaślepia.
_________________
Google album Xsara
Galeria spotów lubelskich
Powrót do góry
jacekczewa

Auto Maniak



Dołączył: 17 Kwi 2009
Posty: 3769
Skąd jesteś (miejscowość / region): Czestochowa
Posiadane auto: Citro DS 5 2,0 hdi 163 KM 2014R
Piwa: 321/2
Wysłany: Sro 18 Wrz 2013, 07:54
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) zawór egr


taaaaaaa ...... szczególnie w tym silniku..............i ciągłe wywalanie błedów, można spróbować zaślepić jak egr jest sprawny ( zaślepka z mała dziurką) ale jak egr jest uwalony to nie zda egzaminu..... egr sto w miejcu a system widzi nieprawidłowe położenie zaworu i wywala bład
Powrót do góry
gadu-gadu
romeo22ster

Debiutant



Dołączył: 09 Paź 2013
Posty: 11
Skąd jesteś (miejscowość / region): Zawiercie
Posiadane auto: Citroen C5 Kombi poj. 1.6 rok 2010
Piwa: 0/0
Wysłany: Wto 15 Paź 2013, 20:42
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) zawór egr


kolego czyszczenie nic nie da, wiem sam to po sobie u mnie był czyszczony a potem został wymieniony bo czyszczenie nic nie pomogło.
Powrót do góry
Reklama








Wysłany: Wto 15 Paź 2013, 20:42
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
PiotrossS11

Debiutant



Dołączył: 10 Mar 2013
Posty: 47
Skąd jesteś (miejscowość / region): Swansea
Posiadane auto: C5 1,6HDi 2006, BMW 520D 2007.
Piwa: 0/11
Wysłany: Wto 15 Paź 2013, 20:55
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) zawór egr


jacekczewa napisał:
taaaaaaa ...... szczególnie w tym silniku..............i ciągłe wywalanie błedów, można spróbować zaślepić jak egr jest sprawny ( zaślepka z mała dziurką) ale jak egr jest uwalony to nie zda egzaminu..... egr sto w miejcu a system widzi nieprawidłowe położenie zaworu i wywala bład


Ostatnio skanowalem peugeota 407 1,6 HDi, gdzie byl zaslepiony EGR. Niby wszystko ok, po jakims czasie sie pojawil blad "Otrzymana zbyt mala dawka powietrza, niz zadano" Wink
Powrót do góry
gadu-gadu
ABDANK

Debiutant



Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 11
Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska
Posiadane auto: Citroen C5 Lift 1,6HDI
Piwa: 1/0
Wysłany: Nie 29 Kwi 2018, 18:59
Temat postu:

(Citroen C5) zawór EGR czyszczenie (silnik 1,6 HDI)


Podczas jazdy Citroenem C5 II z rozgrzanym silnikiem 1,6 HDI zaobserwowałem następujące reakcje zacinającego się elektrozaworu recyrkulacji spalin:

a) w trasie, podczas ekonomicznej jazdy, zużycie oleju napędowego wzrasta niemalże o litr na każde sto kilometrów,

b) w czasie hamowania przy dojeżdżaniu np. do ronda (na którym nie ma innych samochodów) i redukowaniu biegu z wysokiego do dwójki, a następnie płynnego puszczania sprzęgła z jednoczesnym dodawaniem gazu, w trakcie wyjeżdżania z tego ronda na prostą, silnik - zamiast przyspieszać auto - stawia wyraźny opór, który można porównać z "pchaniem przez samochód kuli śniegowej" -> prędkość cały czas spada, równocześnie kombinacje pedałem gazu i sprzęgłem, aby opór odpuścił, i silnik po zafalowaniu wchodzi na oczekiwane obroty (przypomina to jazdę jak na pierwszych zajęciach nauki jazdy),

c) po zatrzymywaniu Citroena C5 i ruszaniu z miejsca przed skrzyżowaniami, kiedy jezdnia biegnie lekko pod górkę, w trakcie płynnego puszczania sprzęgła, silnik i karoseria samochodu zaczynają drgać (niektórzy sugerują w takim przypadku bliski koniec żywota sprzęgła dwumasowego),

d) po zahamowaniu przed skrzyżowaniem (np. na czerwonym świetle), silnik nagle, bez dodawania gazu wchodzi na wysokie obroty, aby po chwili zejść do standardowo-wolnych obrotów na biegu jałowym,

e) w trakcie jazdy na prostej, poza terenem zabudowanym ze stałą prędkością, nagle silnik zawiesza pracę na moment co przypomina lekkie kopnięcie hamulca nogą (lub brak paliwa), mimo tego że cały czas noga na pedale przyspieszenia jest trzymana w jednej pozycji,

f) podczas wyprzedzania innego auta, kiedy stopniowo wciskany jest pedał przyspieszenia i znacznie wzrasta obciążenie silnika, z rury wydechowej wydobywają się tumany czarnego dymu (klasyczny przypadek zablokowanego zaworu EGR, który przypomina objawy uszkodzenia wtryskiwaczy).

Kierując się powyższymi reakcjami Citroena C5, w warunkach garażowych (w moim przypadku, bez podłączania sprzętu diagnostycznego), w wolnym czasie, podnoszę maskę auta i czyszczę elektrozawór recyrkulacji spalin -> jak dotychczas, czyszczenie to przywraca silnik do normalnej pracy.

Tygodniowo przejeżdżam Citroenem C5 kilkusetkilometrowe odcinki, i przy tak wysokich przebiegach, elektrozawór EGR muszę czyścić średnio dwa razy w roku.

Nie polecam czyszczenia elektrozaworu EGR na otwartym powietrzu, ze względu na wyjątkowe warunki czystości jakie powinny być zachowane podczas prac, kiedy otwarte są części dolotu powietrza do turbosprężarki -> niespodziewany powiew wiatru z piaskiem może spowodować dramatyczne skutki.

Zestaw niezbędnych narzędzi i urządzeń:
- lampy do prac warsztatowych (co najmniej dwie, aby nie pracować po omacku),
- odkurzacz elektryczny (do wyciągnięcia grafitowych drobin, pyłu i sadzy),
- klucz nasadowy 7mm (sześciokątny),
- klucz nasadowy 8mm (sześciokątny),
- klucz nasadowy 10mm (sześciokątny),
- ramię klucza nasadowego (mały rozmiar -> 6mm kwadrat zatrzaskowy z kulką),
- 75mm przedłużenie do klucza nasadowego,
- 150mm przedłużenie do klucza nasadowego,
- duży śrubokręt krzyżakowy (do odkręcenia śrub pokrywy filtra powietrza),
- mały płaski śrubokręt (do odpinania wtyczek typu SICMA),
- klucz torx T20 (o długim ramieniu w literę L, i twardy, np. CR-V aby nie odkształcić gwiazdkowatego wnętrza łba śruby),
- małe lusterko (aby zwiększyć możliwość obserwacji trudno dostępnych elementów),
- miękka i czysta ściereczka,
- smar ceramiczny w aerozolu.

Poniższy opis dotyczy czyszczenia elektrozaworu recyrkulacji spalin, a dokładniej zamkniętej przestrzeni znajdującej się pod silniczkiem elektrozaworu. W miejscu tym pracuje mechanizm z krzywką śrubową po której poprzeczka na trzpieniu zaworu wprawia ten zawór ("grzybek") w ruch do góry (zawór zamknięty) i w dół (zawór otwarty) przez widełki obracane silniczkiem w prawo (zawór zamknięty) i w lewo (zawór otwarty).

1. Otwieram maskę Citroena C5.

2. Wsiadam za kierownicą, odpalam silnik, podnoszę zawieszenie Citroena C5 do pozycji maksimum i wyłączam silnik. Zaciągam lekko hamulec ręczny i wysiadam.

3. Po wyjściu z auta zamykam drzwi (wszystkie) i od tej pory aż do zakończenia prac, a dokładnie w czasie odłączania i podłączania wtyczek elektrycznych przy silniku, ani drzwi, ani pokrywy bagażnika i pokrywy do wlewu paliwa nie otwieram aby nie spowodować włączenia kalkulatorów elektroniki.

4. Po wyjściu z Citroena C5 (tak jak w punkcie 3), przed rozpoczęciem pracy, odczekuję minimum 15 minut -> czas potrzebny do wczytania i zapamiętania nastaw kalkulatorów, i ostatecznie automatycznego wyłączenia się elektroniki.

5. Nie odłączam klem od akumulatora -> jeżeli procedura obsługi Citroena C5 wymaga odłączenia akumulatora, namawiam aby to zrobić, ale nie podejmuję się opisywania procedury ponownego podłączania akumulatora (proponuję zapoznanie się z procedurą odłączania akumulatora i ponownego podłączania klem, która jest na pewno opisana przez kolegów w innym dziale).

6. Zdejmuję plastykową maskownicę na silniku (przykrywającą wtryskiwacze) -> odtąd, wszystkie zdemontowane części odkładam na duży ręcznik rozłożony na dachu Citroena C5,

7. Odpinam ostrożnie wtyczkę od przepływomierza masowego powietrza, który znajduje się w rurze dolotowej,

8. Odkręcam śrubę przytrzymującą rurę dolotową między filtrem powietrza i turbosprężarką, i demontuję cały zestaw dwóch rur -> łącznie z filtrem powietrza. Przed wyjęciem skrzynki filtra powietrza, wcześniej odkręcam dwie śruby śrubokrętem krzyżakowym, zdejmuję pokrywę filtra powietrza i wyczepiam delikatnie do góry skrzynkę, aby wyjąć całość z komory silnikowej. Oceniam wzrokowo stan wkładu filtra powietrza (kiedy przebieg auta i stan wkładu filtra kwalifikują go do wymiany to zakładam nowy wkład do wyczyszczonej skrzynki).

9. Teraz odpinam wtyczki elektryczne na filtrze paliwowym, a następnie z metalowego uchwytu wysuwam do góry filtr paliwowy (naciskając równocześnie zabezpieczający języczek zatrzaskowy). W moim przypadku przewody paliwowe biegnące do filtra paliwa są na tyle długie, że nie mam konieczności wypinania przewodów paliwowych.

10. Kluczem 10mm odkręcam dwie śruby mocujące metalowe ramię wspornika rury dolotowej i wyjmuję wspornik (odkładam na dach samochodu),

11. Odkręcam kolejne dwie śruby mocujące uchwyt filtra paliwowego i wyjmuję uchwyt,

12. Odłączam ostrożnie wtyczkę z obudowy silniczka elektrozaworu recyrkulacji spalin. Wpisuję ostrożnie bo ktoś kiedyś (przede mną) urwał plastykowy zatrzask na wtyczce typu SICMA, zamiast podczas wysuwania wtyczki delikatnie go podważyć śrubokrętem. Uszkodzona wtyczka z czasem samoistnie wysuwała się, powodując kłopoty z lokalizacją usterki. Wymiana tej wtyczki to oddzielna "historia do opatentowania".

13. Kluczem torx T20 odkręcam śruby i wyjmuję kolejno, a następnie ostrożnie podnoszę kopułkę z silniczkiem, uważając aby nie wypadł cienki pierścień uszczelniający, który jest wykonany z silikonu.

14. Oceniam wzrokowo stan zanieczyszczenia wszystkich elementów. Następnie przy użyciu odkurzacza usuwam grafitową zawartość, która wytworzyła się w czasie wielotygodniowej pracy zaworu EGR. Są to drobiny przypominające drobno pokruszony grafitowy wkład ołówkowy. Jest tego może łyżeczka do herbaty -> ilość na tyle duża, aby przedostając się pod rolki (na krańcach poprzeczki zaworu) a prowadzenia krzywki śrubowej skutecznie blokować ruchy zaworu (kiedy zdemontuje się cały korpus elektrozaworu, można zobaczyć zawór który ma kształt "grzybka" -> przy normalnym spalaniu nie ma konieczności częstego odkręcania od silnika korpusu EGR).
Odkurzam kilkakrotnie miejsce, obracając w przerwach poprzeczką w lewo i prawo, co powoduje opadanie i podnoszenie zaworu. Nie używam żadnych płynów czyszczących, benzyny, ropy, itp. Pierścień krzywki jest powleczony teflonem i bardzo łatwo o uszkodzenie powłoki. Odkurzanie suchych jak pieprz zanieczyszczeń w mojej ocenie jest wystarczające.

15. Biorę ponownie kopułkę z silniczkiem, zdejmuję silikonowy pierścień uszczelniający, i odkładam w bezpieczne miejsce na listwie podszybia aby go nie uszkodzić i nie zgubić. Miękką szmatką wycieram z sadzy widełki wychodzące spod silniczka, a następnie przez dłuższą chwilę obracam z wyczuciem widełkami to w prawo to w lewo, aby ostatecznie upewnić się, że mechanizm silniczka dostatecznie sprawnie działa.

16. Dokładnie oczyszczone elementy jeszcze raz sprawdzam, po czym w zagłębienie w korpusie dokładnie układam pierścień uszczelniający (który leżał na podszybiu).

17. Teraz przykładam kopułkę z silniczkiem w taki sposób, aby widełki weszły dokładnie w poprzeczkę zaworu. Najlepiej pomóc sobie obracając poprzeczką w prawo (zawór podejdzie w górę) jednakże z uwagą, by pierścień krzywki zajmował w gnieździe właściwe położenie, tzn. był zablokowany i nie obracał się. Można też pomóc sobie lusterkiem, obserwując położenie widełek na poprzeczce zaworu, przed ostatecznym domknięciem korpusu kopułką z silniczkiem i dokręceniem śrubek torx.

18. Proponuję przed założeniem wszystkich śrub, aby miejsca gwintowane pokryć niewielką warstwą smaru ceramicznego, który zabezpiecza śruby przed korozją, ale również ułatwia ich ponowne odkręcanie i dokręcanie, szczególnie w miejscach w których panuje wysoka temperatura.

19. Montaż wszystkich elementów robię w kolejności odwrotnej, tj. od punktu 13 do punktu 6.

20. Po podpięciu wtyczki do przepływomierza masowego i zamontowaniu rur, i maskownicy na silniku, przechodzę do drzwi, otwieram je, wsiadam, odpalam silnik, wysiadam aby zobaczyć jak silnik pracuje przez dłuższą chwilę na wolnych obrotach, zamykam maskę.
Wracam za kierownicę, zwalniam hamulec ręczny, opuszczam nadwozie auta do pozycji neutrum i od tej chwili jeżdżę Citroenem C5 przez kolejnych kilkanaście tysięcy kilometrów do czasu, aż zakopci na czarno, albo zatrzęsie się przy ruszaniu pod górkę.
Powrót do góry
jacekczewa

Auto Maniak



Dołączył: 17 Kwi 2009
Posty: 3769
Skąd jesteś (miejscowość / region): Czestochowa
Posiadane auto: Citro DS 5 2,0 hdi 163 KM 2014R
Piwa: 321/2
Wysłany: Nie 29 Kwi 2018, 21:09
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) zawór egr


pod warunkiem że nie zatarło sie łożysko w silniczku sterującym zaworu ( przy zatartym silniczku po rozebraniu do wnetrza wszystko jest wyjarane od temperatury) -w tym przypadku całe czyszczenie jest psu na budę...
_________________
było wiele opli, vw, mercedesy, 2 citrony, BMW x3 x-drive a teraz znowu citron
Powrót do góry
gadu-gadu
ABDANK

Debiutant



Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 11
Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska
Posiadane auto: Citroen C5 Lift 1,6HDI
Piwa: 1/0
Wysłany: Nie 24 Cze 2018, 00:19
Temat postu:

(Citroen C5) zawór EGR z chłodnicą EGR (silnik 1,6 HDI)


Minęło parę tygodni i powracam do tematu recyrkulacji spalin EGR w silniku 1,6 HDI.

Zanim rozpocznę, pozwolę sobie na chwilę prywaty w stronę "jacekczewa", któremu pragnę podziękować za Jego opisy na forum. Z Jego wiedzy i doświadczenia za pośrednictwem forum korzystam jako posiadacz Citroena C5 -> nie wiem, czy "jacekczewa" ma świadomość, że od lat nie tylko wspiera cennymi wiadomościami koleżanki i kolegów szukających pomocy w rozwiązywaniu swoich problemów, ale w przypadku uważnie czytających te wskazówki, skutecznie hamuje "darcie łacha" z posiadaczy Citroenów przez nieuczciwe warsztaty samochodowe.

A tak, silnik 1,6 HDI z symbolem 9HZ (w sygnaturze identyfikacji pojazdu VIN kolejne miejsca znaków od 6 do 8 ).
To ważne bo to auto z silnikiem wyposażonym w chłodnicę powrotu spalin podpiętą pod elektrozawór EGR, który steruje turbiną ze zmienną geometrią. Do tego podpięte dookoła silnika przepustnice powietrza, przepływomierz masowy powietrza, pompa podciśnieniowa i w przypadku alertu ESP/ASR z komentarzem "anti pollution faulty" (który oznacza awarię o charakterze prawie wszystko): spadek mocy jadącego samochodu, zaskoczenie dla kierowcy, burza w myślach za co się zabrać w pierwszej kolejności, poczucie bezsilności i jak się później okazuje dla wielu mechaników również.
Im dalej, tym gorzej bo od majstra usłyszymy pierwsze diagnozy:
1) panie jak spadek mocy to turbina do regeneracji,
2) panie jak gryzące w oczy spaliny z wydechu to uszczelka pod głowicą do wymiany,
3) panie jak migotanie przepustnic powietrza to przepływomierz masowy do wymiany,
4) panie to może być elektrozawór recyrkulacji spalin EGR, który trzeba wymienić,
5) panie może się zacinać elektrozawór podciśnieniowy, który trzeba wymienić,
6) wężyk podciśnienia może być niedrożny i trzeba wymienić,
i tak w nieskończoność, aż skończą się pieniądze, albo zapał właściciela Citroena C5 do dalszej jazdy tym samochodem (ludzie myślą, że to przypadłość Citroenów C5 i nie są świadomi, że silniki z układem EGR z chłodnicą powracających spalin są tak popularne ze względu na zaostrzające się normy czystości spalin, że wybierając inny samochód wchodzą z deszczu pod rynnę bo zestawy pod maskami aut są coraz bardziej skomplikowane).

Wracając do EGR.
Po ostatnim czyszczeniu EGR włączył mi się alert ESP/ASR.
Zdjąłem głowicę elektrozaworu EGR i otworzyłem dla sprawdzenia jej stanu wewnątrz (odradzam to każdemu, kto nie czuje się na siłach ze składaniem silniczków, dźwigienek, sprężynek). Było tam trochę rdzawego kurzu, który wyczyściłem patyczkami do uszu popsikanymi preparatem do czyszczenia złączy elektrycznych. Sprężynka po dokładnym obejrzeniu, ze śladem wyraźnego otarcia (wyrobienia). Po całkowitym odparowaniu preparatu (do czyszczenia złączy elektrycznych) złożyłem całość z powrotem (i jeszcze raz podkreślam, że wymiana żarówki w Citroenie C5 II to drobiazg w porównaniu z prawidłowym zapięciem tej sprężynki między obudową głowicy a dźwigienką obracającą od wewnątrz widełkami EGR).
Ponownie założyłem wyczyszczoną głowice EGR i po dwóch dniach włączył się alert ESP/ASR.

Kupiłem nowy, taki sam elektrozawór EGR. Zainstalowałem go na zimnym silniku (temperatura silnika nie może być wyższa jak 30st.C ). Przekręcenie kluczyka w stacyjce do pozycji zapalenia się kontrolek na tablicy rozdzielczej, w celu "przyuczenia" nowego elektrozaworu EGR. Kilkanaście kilometrów jazdy i alert ESP/ASR.
Zakładam, że elektrozawór EGR jest sprawny. Do czasu włączania się alertu samochód dobrze przyspiesza i wyhamowuje silnikiem. Alert włącza się częściej w czasie upałów, kiedy temperatura otoczenia jest powyżej 25st.C, ale przy 17st.C w czasie spokojnej jazdy alert też potrafi się załączyć.
Oznaki kiedy mogę spodziewać się alertu, to słyszalne migotanie przepustnic, które dochodzi spod maski auta. Również w czasie jednostajnej, spokojnej jazdy, kiedy silnik nieznacznie obciążony wchodzi na poziom obrotów poniżej 2tys. Tyle opisu.

Dotychczasowe prace i spostrzeżenia techniczne:
1) wtyczki SICMA przejrzane, wyczyszczone, wyregulowany docisk na pinach (złączach),
2) przepływomierz masowy powietrza wymyty preparatem do mycia przepływomierzy masowych powietrza (bez zmiany zachowania auta po ponownym zamontowaniu, ale był bardzo brudny),
3) ramię przy turbinie na wyłączonym silniku w pozycji maksymalnie na górze, po włączeniu silnika płynnie schodzi aż do maksimum w dół (ramię to nazywane jest "sztanga" i pośrednio steruje położeniem łopatek turbosprężarki). Po odłączeniu wężyka podciśnieniowego od zbiorniczka podciśnieniowego, na wolnych obrotach silnika, ramię to podnosi się maksymalnie do góry, a po podłączeniu ponownie powraca maksymalnie do dołu.
4) podczas wymiany elektrozaworu EGR ze starego na nowy zauważyłem że światło chłodnicy EGR jest bardzo zakopcone spalinami (nigdy nie sprawdzałem stanu chłodnicy EGR i nie myłem ani nie czyściłem jej tak jak pozostałych elementów biegnących do kolektora ssącego od zaworu EGR).
5) po zakończonej jeździe pokarbowana-metalowa rura biegnąca od kolektora ssącego w stronę chłodnicy EGR jest ciepła (można ją złapać ręką bez obawy oparzenia się). Podczas wcześniejszych oględzin silnika rura ta była bardzo ciepła, a nawet gorąca do tego stopnia, że dotykanie jej było niemożliwe w obawie o poparzenie,
6) niepokojący może być pojawiający się czasami ostry zapach spalin wydobywających się z rury wydechowej za Citroenem C5 podczas postoju, który może świadczyć o przedostawaniu się płynu chłodniczego do komory spalania paliwa (nie występuje dymienie na biało z rury wydechowej i nie ma konieczności dolewania płynu chłodniczego, ale nie należy wykluczyć, że od teraz trzeba będzie robić dolewki do zbiornika wyrównawczego).

Wnioski:
Zanieczyszczenie chłodnicy EGR prawdopodobnie uniemożliwia swobodny przepływ powracających spalin od zaworu EGR do kolektora ssącego, i kierowanie ich do komór spalania w silniku. Zawór EGR otwiera się, ale nie ma przepływu spalin w odpowiedniej ilości, albo przepływu brak całkowicie. Kalkulatory podają prawidłowe sygnały sterowania, ale system jest zakłócony przez zakorkowanie rury sadzą powstałą ze spalin.

Dalsze postępowanie:
a) ponowne rozmontowanie układu EGR biegnącego od kolektora ssącego aż do uszczelki elektrozaworu EGR.
b) od instalacji wodnej odpięcie chłodnicy EGR w celu umycia i oględzin jej wnętrza.
c) dokładne umycie chłodnicy EGR przy użyciu preparatu do mycia zaworów EGR, aby przywrócić pełną drożność.
d) sprawdzenie stanu technicznego chłodnicy EGR (na szczelność wodnego płaszcza zewnętrznego aby wykluczyć przeciek płynu chłodzącego do wewnętrznej strefy przepływu spalin w chłodnicy EGR).
e) wymiana na sprawną chłodnicę EGR w przypadku stwierdzenia uszkodzenia płaszcza wewnętrznego (chłodnicy EGR) -> w tym miejscu trzeba podkreślić, że wprawdzie chłodnica EGR jest wykonana ze stali nierdzewnej, ale pewnie nie w klasie kwasowej. W trakcie spalania oleju napędowego (który jest pochodzenia organicznego) powstają między innymi kwasy, które powodują korozję stali. Stal nierdzewna jest produkowana w podstawowych dwóch klasach: nierdzewnej i kwasoodpornej. Widziałem kiedyś dwutonowej pojemności zbiorniki ze stali nierdzewnej w których po kilku miesiącach ściany z dwumilimetrowej grubości blachy były jak sita po kontakcie z kwasem octowym o stężeniu popularnego octu, jaki można kupić w sklepach.

Znalazłem i zamówiłem używaną chłodnicę EGR do silnika 1,6 HDI za parę złotych i planuję wymianę w wolnej chwili. Gdyby stara chłodnica EGR (z którą jeżdżę teraz) okazała się sprawna to po umyciu i osuszeniu znajdzie się na półce, czekając na swoją kolej zamiany przy następnym czyszczeniu instalacji recyrkulacji spalin EGR.

O efektach wymiany chłodnicy EGR napiszę w kolejnym poście.


Ostatnio zmieniony przez ABDANK dnia Sro 15 Sie 2018, 12:10, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
jacekczewa

Auto Maniak



Dołączył: 17 Kwi 2009
Posty: 3769
Skąd jesteś (miejscowość / region): Czestochowa
Posiadane auto: Citro DS 5 2,0 hdi 163 KM 2014R
Piwa: 321/2
Wysłany: Nie 24 Cze 2018, 13:44
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) zawór egr


dzięuje za uznanie Smile ale to chyba troche przesadzone....ważna sprawa przy wymianie egr...tależy lekko podgiąć styki we wtyczce przyłaczeniowe...wtyczki sa kiepskiej jakości i po nawet jednokrotnym rozłaczeniiu przestaja stykać....ja osobiście lekko :skręciłem" blaszki w zaworze oraz scisnąłem blaszki we wtyczce....i wszystko zaczęlo działac ( egr był nówka - a nie stykało we wtyczce i waliło błędem)
_________________
było wiele opli, vw, mercedesy, 2 citrony, BMW x3 x-drive a teraz znowu citron
Powrót do góry
gadu-gadu
ABDANK

Debiutant



Dołączył: 21 Lut 2016
Posty: 11
Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska
Posiadane auto: Citroen C5 Lift 1,6HDI
Piwa: 1/0
Wysłany: Sro 15 Sie 2018, 00:28
Temat postu:

( Citroen C5 ) Wymiana chłodnicy EGR


Minęło parę tygodni i zamieszczam kilka zdań dotyczących wymiany chłodnicy EGR w silniku 1,6HDI typu 9HZ.

Kupiłem używaną chłodnicę EGR, i też była do umycia, ponieważ jej wnętrze przypominało moją starą chłodnicę EGR, którą zamierzałem wymienić na sprawną technicznie.

To co mogę podpowiedzieć wszystkim zainteresowanym to aby do mycia chłodnicy EGR przy silniku 1,6HDI typu 9HZ nie używać oleju napędowego, nafty, benzyny ekstrakcyjnej, nitro, ponieważ w przypadku silnego zabrudzenia wnętrza chłodnicy EGR, mogą one powodować zmiękczenie warstwy grubego nalotu powstałego po spaleniu oleju napędowego i w trakcie mycia - ze stanu zwęglonej masy nagaru - uzyskamy gumowatą maź, którą będziemy usuwać godzinami (lub całymi dniami) mozolnym płukaniem w tych płynach.

Do umycia chłodnicy EGR użyłem dwóch preparatów chemicznych opisanych jako środek do mycia EGR i turbosprężarek. Jeden ma działanie łagodne i jest w sprayu po 400ml/puszka, a drugi ma działanie silne i jest sprzedawany jako atomizer (spryskiwacz) po 600ml/plastykowy pojemnik. Ten silniejszy preparat ma w swoim składzie wodorotlenek sodowy i w przypadku chłodnicy EGR wykonanej ze stali nierdzewnej nie miało to większego znaczenia, ale do mycia pozostałych elementów instalacji będę stosować w przyszłości łagodniejszy preparat.

Uwaga:
Podczas mycia wnętrza chłodnicy EGR przy użyciu preparatów o działaniu żrącym, a takie właściwości ma wodorotlenek sodowy, namawiam aby koniecznie używać okularów ochronnych, gumowych rękawic, i szczelnej odzieży aby nie narazić się na poparzenie chemiczne. Nie zatykać szczelnie przeciwnych sobie otworów aby nie powodować powstania ciśnienia w naczyniu w którym znajduje się stężony preparat myjący, którego rozpuszczalniki mogą powodować rozprężające się w naczyniu opary i niebezpieczeństwo niekontrolowanego rozprysku.

Pomocne mogą być również informacje dotyczące pojemności obydwu części chłodnicy EGR:
• część wewnętrzna przez którą przelatują spaliny ma pojemność około 100mililitrów i składa się z 32 rurek biegnących do siebie równolegle, z czego większość jest niedostępna w przypadku, gdybyśmy chcieli z jakiegoś powodu przetkać (na przykład patyczkiem) jedną z rurek na wylot chłodnicy EGR,
• część zewnętrzna przez którą przepływa płyn chłodniczy ma pojemność około 200mililitrów i jest podłączana do dwóch gumowych węży.

Od pierwszego napełnienia chemią, a następnie wylewania zawartości, aż do ostatniego napełnienia dawkami po około 50mililitrów obserwowałem skuteczność wypłukiwania zabrudzeń powstałych wewnątrz. Działanie preparatu przypominało stopniowe rozpuszczanie przez wodę karmelu zastygłego w garnku -> nie robiła się gumowata maź, którą trudno byłoby usunąć. Kiedy po kilku cyklach wnętrze chłodnicy EGR stało się idealnie czyste, wypłukałem je wielokrotnie wodą.

Zewnętrzną komorę stanowiącą płaszcz wodny chłodnicy EGR wypłukałem ciepłą wodą z dodatkiem kwasku cytrynowego dla pozbycia się białego nalotu (kamienia kotłowego).

Całość wielokrotnie wypłukałem bardzo ciepłą wodą wodociągową i po dokładnym opróżnieniu chłodnicy EGR z wody, wysuszyłem jej wnętrze przy użyciu suszarki do włosów.

Demontaż starej chłodnicy EGR wykonałem bez opróżniania z płynu układu chłodzenia silnika.
Sprężynowe obejmy na wężach przy chłodnicy EGR zdjąłem francuskim kluczem nastawnym.
Ważne jest aby zapinając te opaski z powrotem pozostawić ich uchwyty pionowo do góry (ktoś, kto robił to przede mną zostawił końcówki jednej z opasek w poziomie i z braku miejsca, trwało dłuższą chwilę zanim udało się je kluczem skutecznie zacisnąć w celu odblokowania i przesunięcia opaski, aby zdjąć gumowy wąż).
Jedna z opasek jest z zatrzaskiem i tą przesunąłem w stronę gumowego węża, druga jest bez zatrzasku i przesunięta została w stronę wolnego miejsca na rurce chłodnicy EGR. Takie postępowanie zapobiega ewentualnemu uszkodzeniu gumowych węży.
W poodpinane gumowe węże wetknąłem syntetyczne korki, które dopasowałem wcześniej wg wymiaru metalowych rurek chłodnicy EGR, aby płyn chłodniczy nie wylewał się i by nie spowodować zapowietrzenia instalacji chłodzenia silnika.

Przed zamontowaniem czystej chłodnicy EGR napełniłem jej zewnętrzny płaszcz płynem chłodniczym i podłączyłem do węży, wykonując wszystkie czynności w odwrotnej kolejności jak przy demontażu.
W moim Citroenie C5, poprawiłem przymocowanie chłodnicy EGR przykręcając nakrętką jej uchwyt do bloku silnika, po wcześniejszym założeniu na szpilkę śruby plastykowej podpory podtrzymującej obudowę filtra powietrza (poprzednio było odwrotnie i zestaw części EGR nie był dopasowany).

Po zamontowaniu wszystkich elementów na silniku i dolaniu brakującej części płynu chłodniczego do zbiornika wyrównawczego w ilości pół litra płynu, Citroen C5 był gotowy do jazdy.

Po przejechaniu dwóch tysięcy kilometrów z czystą chłodnicą EGR mogę stwierdzić, że poprawiła się na pewno sprawność chłodzenia powracających do silnika spalin (teraz trafia większa ich ilość), mam pewność że nie ma przecieków płynu chłodniczego do wnętrza instalacji EGR, wykluczyłem temat niedrożnej instalacji EGR w miejscu chłodnicy EGR (stara chłodnica EGR nie była tak mocno zapchana jak przypuszczałem wcześniej).

Ostatecznie, przyczyna regularnie włączającego się alertu ESP/ASR „anti pollution faulty” była w innej części instalacji recyrkulacji spalin, ale o tym napiszę w kolejnym poście.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Citroen C5 »

Opinie o samochodach Citroen C5 - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy.


Citroen

Inny

34 900

2015r.

82 840 km

małopolskie

Citroen

C5

54 900

2014r.

179 989 km

opolskie

Citroen

C3 Aircross

63 900

2018r.

2 km

małopolskie

Citroen

Berlingo

49 999

2015r.

144 480 km

małopolskie

Citroen

DS5

59 900

2013r.

104 674 km

małopolskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2018 Created by idealneT and OM System