Citroen

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponylinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
djbuzer

Auto Maniak



Dołączył: 07 Paź 2014
Posty: 1059
Skąd jesteś (miejscowość / region): SJZ
Posiadane auto: Citroen C5 X7 sedan 2.0 HDI (RDR) 2009
Piwa: 112/11
Wysłany: Pon 23 Kwi 2018, 22:28
Temat postu:

Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Dobry wieczór.
Pacjent (mój): C5 1.6 HDi 2009 185000 tyś. km przebiegu.
Objaw: Podczas jazdy komunikat: Risk of particle filter clogging, zółta ikona silnika.
Diagnoza komputerowa - brak błędów - brak możliwości skasowania błędu.
Postanowiłem więc się podzielić na przyszłość.
Najprawdopodobniej PSA ma na stałe wkodowane w sterownik silnika sztywny przebieg po którym system widzi, iż kończy nam się FAP i należy go wymienić - mnie to spotkało po przekroczeniu granicy 185 tyś. km. przebiegu.
Po sprawdzeniu parametrów Lexią, okazało się, że rzeczywiście kończy się filtr cząstek stałych - regeneracja poniżej 200 km, ciśnienie różnicowe na postoju 12 mbar, po przegazowaniu dochodzące do ponad 300 mbar. Znajomy mechanik polecił próbę regeneracji wymuszonej - nie dajcie się na to namówić bo nic to nie pomoże a może narobić więcej szkody...
Do rzeczy - polecam posiłkować się filmikiem z linku na końcu posta, ponieważ aby wyjąć FAPa wystarczy zrobić 20 cm najazd aby można było wejść pod cytrona (nie trzeba mieć kanału i można to wszystko wykonać samemu), na filmiku ładnie widać co trzeba odkręcić aby wyjąć sam filtr. Potrzebne narzędzia, śrubokręt, klucz najlepiej nasadka 10, płasko-oczkowy 10, 13, 19, płaski 16 i około godziny czasu. Dodatkowo zdjąłem wąż gumowy z intercoolera aby obudowa metalowa z filtra bardziej się rozeszła uzyskując dostęp do opaski zaciskowej trzymającej FAPa w koszu.
Odkręcamy śruby z metalowej obudowy, później nura pod samochód i walka z plastikami, po zdjęciu osłony na pierwszy ogień zajmujemy się nakrętką z czujnika różnicy ciśnień (proponuję spryskać WD40 bo może być ciężko) następnie rozkręcamy obejmę między FAPem a połączeniem miękkim rury wydechowej. Gdy uda nam się rozszerzyć obejmę na tym połączeniu, odkręcamy obejmę na dole FAPa, aż będzie całkowicie luźna i wyjmujemy filtr lekko obracając i szarpiąc w dól, u mnie poszło bez problemów, należy jedynie uważać na 2 uszczelnienia które zejdą razem z filtrem - jedno grafitowe a drugie będzie u samej góry FAPa taka cienka siateczka mosiężna. Następnie płuczemy filtr pod prąd - czyli od wylotu do wlotu. Ja akurat płukałem, później moczyłem w ciepłej wodzie, znowu płukanie i moczenie w ciepłej wodzie. Na koniec płukałem po 20 min pod prąd i 10 od wlotu do wylotu tak na przemian ze 6 razy od czasu do czasu trzęsąc filtrem aby większe grudki mogły spłynąć (sadzy było dużo, ceru również). Suszyłem 2 dni na kaloryferze. Montaż w odwrotnej kolejności. Przed odpaleniem podjechał do mnie znajomy z interfejsem i wkodował wymianę filtra cząstek stałych na nowy (Tak trzeba zrobić wymianę na nowy bo inaczej nie wykasujemy błędu z kompa). Po tej operacji błędy znikły, wypalanie występuje powyżej 500 km oraz ciśnienie różnicowe na postoju waha się od 0mbar do 4 mbar. Samochód odstawiony na 3 dni łącznie z suszeniem ale ożył i ma się dobrze. Poniżej prezentuje filmik edukacyjny oraz parę fotek jak to u mnie wyglądało. Pozdrawiam i powodzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=OMa8aN08bds

Fotki:
Filtr zapchany:


Najazd własnej roboty:


Katalizator z koszem na FAPa:


Filtr po czyszczeniu:


Ostatnio zmieniony przez djbuzer dnia Pon 23 Kwi 2018, 22:47, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
gadu-gadu Wystawiono 3 piw(a)
Francuz_C8
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 20 Maj 2016
Posty: 1451
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wyżyna Lubelska
Posiadane auto: Citroën, C8, Exclusive, 2.2 HDi ML6CL, 2005... i jakieś dwa niemieckie.
Piwa: 84/53
Wysłany: Pon 23 Kwi 2018, 22:43
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Przyklejam - przyda się. Zakładam, że w innych Cytrynkach jest podobnie? Hm, u mnie prawie 240tkm nalatane, a jakichkolwiek komunikatów brak - ciekawe.
_________________
Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php
ZPA www.francuskie.pl
Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Powrót do góry
djbuzer

Auto Maniak



Dołączył: 07 Paź 2014
Posty: 1059
Skąd jesteś (miejscowość / region): SJZ
Posiadane auto: Citroen C5 X7 sedan 2.0 HDI (RDR) 2009
Piwa: 112/11
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 08:07
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Odnośnie innych cytryn C5 X7, to jeśli nikt od nowości nie zrobił wcześniej wymiany FAPa to ten przebieg będzie podobny - można go sprawdzić w Lexii/PP lub innym programem diagnostycznym jako parametr "ilość kilometrów do wymiany filtra FAP".
Powrót do góry
gadu-gadu
Mostek123

Auto Maniak



Dołączył: 14 Sty 2017
Posty: 1917
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Volvo S60 2.4 Renault Master3 2.3
Piwa: 114/1
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 11:58
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Opis rzeczowy tylko brak wspomnianej kody błędu i zapalenie się kontrolki wypalania przy takowej usterce.
Natomiast, z podany linku, peugeot 207 ma błędy takie: P0420 i P0473, te błędy są powiązane zapełnieniem i wymiana filtra dpf.
Wymiana przy 185 tys to i tak długo, bo zdarzają się przy 160 tys.

Ps.
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.
Powrót do góry
djbuzer

Auto Maniak



Dołączył: 07 Paź 2014
Posty: 1059
Skąd jesteś (miejscowość / region): SJZ
Posiadane auto: Citroen C5 X7 sedan 2.0 HDI (RDR) 2009
Piwa: 112/11
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 12:35
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


W tym moim przypadku nie ma kodu błędu, tylko komunikat że istnieje ryzyko zapchania filtra cząstek stałych oraz żółta ikonka silnika. W wykazie usterek widnieje informacja brak kodów usterek sam się zdziwiłem bo nie było co skasować. Filmik jest dla celów poznawczych aby zobaczyć obrazowo co i czym odkręcać... No i że nie jest to takie straszne i każdy może się tego podjąć... Wszystko zależy od chęci.
Powrót do góry
gadu-gadu
Reklama








Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 12:35
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
archie39

Auto Maniak



Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 691
Skąd jesteś (miejscowość / region): Świętokrzyskie
Posiadane auto: Citroen C5 Tourer 2011, 3.0 HDI, był C5 2,2 HDI 2001r
Piwa: 45/0
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 13:25
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Mostek123 napisał:

....

Ps.
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.


dobre Smile, dpf to pisane po angielsku a fap po francusku i oznacza to samo - filtr cząstek stałych (po polsku) Smile
Powrót do góry
Francuz_C8
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 20 Maj 2016
Posty: 1451
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wyżyna Lubelska
Posiadane auto: Citroën, C8, Exclusive, 2.2 HDi ML6CL, 2005... i jakieś dwa niemieckie.
Piwa: 84/53
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 15:15
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Ale zasada działania jest inna - FÁP (Filtre Á Particules) ma swój zbiorniczek, a DPF (Diesel Particulate Filter), "wykorzystuje" paliwo z wtryskiwaczy. Są to więc podobne, jednakże nie tożsame pojęcia.

Mostek123 napisał:
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.


Ale co? W jakich rocznikach?
_________________
Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php
ZPA www.francuskie.pl
Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Powrót do góry
archie39

Auto Maniak



Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 691
Skąd jesteś (miejscowość / region): Świętokrzyskie
Posiadane auto: Citroen C5 Tourer 2011, 3.0 HDI, był C5 2,2 HDI 2001r
Piwa: 45/0
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 15:45
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


M_fhancuz_M napisał:
Ale zasada działania jest inna - FÁP (Filtre Á Particules) ma swój zbiorniczek, a DPF (Diesel Particulate Filter), "wykorzystuje" paliwo z wtryskiwaczy. Są to więc podobne, jednakże nie tożsame pojęcia.

Mostek123 napisał:
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.


Ale co? W jakich rocznikach?


Smile
a ja się mogę założyć o skrzynkę wódki, że obie nazwy oznaczają w tłumaczeniu to samo, czyli filtr cząstek stałych.
Podział filtrów jest na system mokry - z dodatkiem do paliwa, system suchy -bez dodatku do paliwa, z dodatkiem do spalin AdBlue oraz dla EURO6 z dodatkiem do paliwa oraz dodatkiem AdBlue. Grupa VW ma w ofercie w swoich autach wszystkie 4 rodzaje filtrów i wszystkie oznaczone są tak samo - DPF.
Powrót do góry
Francuz_C8
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 20 Maj 2016
Posty: 1451
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wyżyna Lubelska
Posiadane auto: Citroën, C8, Exclusive, 2.2 HDi ML6CL, 2005... i jakieś dwa niemieckie.
Piwa: 84/53
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 15:48
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


No tak, nazwy te same, ale działanie trochę inne.
_________________
Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php
ZPA www.francuskie.pl
Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Powrót do góry
archie39

Auto Maniak



Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 691
Skąd jesteś (miejscowość / region): Świętokrzyskie
Posiadane auto: Citroen C5 Tourer 2011, 3.0 HDI, był C5 2,2 HDI 2001r
Piwa: 45/0
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 16:13
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Francuzi swoje filtry nazywają FAP a reszta świata DPF Smile Zasada działania taka sama w zależności tylko czy mokry czy suchy.
poniżej artykuł odnośnie nazewnictwa
https://autokult.pl/13793,filtry-czastek-stalych-dpffap-czesc-1


Ostatnio zmieniony przez archie39 dnia Sro 25 Kwi 2018, 12:00, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Mostek123

Auto Maniak



Dołączył: 14 Sty 2017
Posty: 1917
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Volvo S60 2.4 Renault Master3 2.3
Piwa: 114/1
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 18:52
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Cytat:
Francuzi swoje filtry nazywają FAP a reszta świata DPF
Już nie i możesz sprawdzić takowe auta młodsze na podstawie vin jak nie wierzysz.
Powrót do góry
archie39

Auto Maniak



Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 691
Skąd jesteś (miejscowość / region): Świętokrzyskie
Posiadane auto: Citroen C5 Tourer 2011, 3.0 HDI, był C5 2,2 HDI 2001r
Piwa: 45/0
Wysłany: Sro 25 Kwi 2018, 11:42
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Mostek123 napisał:
Cytat:
Francuzi swoje filtry nazywają FAP a reszta świata DPF
Już nie i możesz sprawdzić takowe auta młodsze na podstawie vin jak nie wierzysz.


Nie chcę się kłócić jak teraz PSA pisze w katalogach, ale jeśli coś się zmieniło to tylko nazwa na angielski skrót, aby używać zunifikowanego nazewnictwa, bo niektórzy nie czają co to jest FAP Smile i mogą się obawiać zakupu auta z takim ustrojstwem. Jak wiadomo język angielski jest bardziej popularny od francuskiego Smile
Aby sprostać wymaganiom normy EURO 6 wszyscy producenci muszą stosować w dieslach katalizatory SCR, które potrzebują dodatku roztworu mocznika- AdBlue dodawanego do spalin aby zredukować tlenki azotu, aby z rury wydechowej wylatywała para wodna i azot zamiast szkodliwych tlenków azotu. Kiedyś oglądałem test na zanieczyszczenia spalin z takiego silnika to wyszło na to, że z wydechu leciało czystsze powietrze niż silnik pobierał z otoczenia Smile
Powrót do góry
repetier

Stały Bywalec



Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 157
Skąd jesteś (miejscowość / region): zachodniopomorskie
Posiadane auto: Citroen C5 x7 2,0 HDI exklusive 2009
Piwa: 8/4
Wysłany: Czw 26 Kwi 2018, 09:42
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Podziękowania dla djbuzer za szczegółowy tekst, FAP kojarzy się nam z "mokrym" filtrem we francuzach i z tąd nieporozumienia.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Citroen C5 »

Opinie o samochodach Citroen C5 - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.


CitroenC3 Picasso

21 800

2013r.

143 000 km

mazowieckie

CitroenC3

19 999

2014r.

128 000 km

mazowieckie

CitroenC3

9 990

2005r.

153 580 km

pomorskie

CitroenC5

28 777

2011r.

207 000 km

pomorskie

CitroenBerlingo

76 800

2018r.

93 203 km

podkarpackie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System