Dobry wieczór.
Pacjent (mój): C5 1.6 HDi 2009 185000 tyś. km przebiegu.
Objaw: Podczas jazdy komunikat: Risk of particle filter clogging, zółta ikona silnika.
Diagnoza komputerowa - brak błędów - brak możliwości skasowania błędu.
Postanowiłem więc się podzielić na przyszłość.
Najprawdopodobniej PSA ma na stałe wkodowane w sterownik silnika sztywny przebieg po którym system widzi, iż kończy nam się FAP i należy go wymienić - mnie to spotkało po przekroczeniu granicy 185 tyś. km. przebiegu.
Po sprawdzeniu parametrów Lexią, okazało się, że rzeczywiście kończy się filtr cząstek stałych - regeneracja poniżej 200 km, ciśnienie różnicowe na postoju 12 mbar, po przegazowaniu dochodzące do ponad 300 mbar. Znajomy mechanik polecił próbę regeneracji wymuszonej - nie dajcie się na to namówić bo nic to nie pomoże a może narobić więcej szkody...
Do rzeczy - polecam posiłkować się filmikiem z linku na końcu posta, ponieważ aby wyjąć FAPa wystarczy zrobić 20 cm najazd aby można było wejść pod cytrona (nie trzeba mieć kanału i można to wszystko wykonać samemu), na filmiku ładnie widać co trzeba odkręcić aby wyjąć sam filtr. Potrzebne narzędzia, śrubokręt, klucz najlepiej nasadka 10, płasko-oczkowy 10, 13, 19, płaski 16 i około godziny czasu. Dodatkowo zdjąłem wąż gumowy z intercoolera aby obudowa metalowa z filtra bardziej się rozeszła uzyskując dostęp do opaski zaciskowej trzymającej FAPa w koszu.
Odkręcamy śruby z metalowej obudowy, później nura pod samochód i walka z plastikami, po zdjęciu osłony na pierwszy ogień zajmujemy się nakrętką z czujnika różnicy ciśnień (proponuję spryskać WD40 bo może być ciężko) następnie rozkręcamy obejmę między FAPem a połączeniem miękkim rury wydechowej. Gdy uda nam się rozszerzyć obejmę na tym połączeniu, odkręcamy obejmę na dole FAPa, aż będzie całkowicie luźna i wyjmujemy filtr lekko obracając i szarpiąc w dól, u mnie poszło bez problemów, należy jedynie uważać na 2 uszczelnienia które zejdą razem z filtrem - jedno grafitowe a drugie będzie u samej góry FAPa taka cienka siateczka mosiężna. Następnie płuczemy filtr pod prąd - czyli od wylotu do wlotu. Ja akurat płukałem, później moczyłem w ciepłej wodzie, znowu płukanie i moczenie w ciepłej wodzie. Na koniec płukałem po 20 min pod prąd i 10 od wlotu do wylotu tak na przemian ze 6 razy od czasu do czasu trzęsąc filtrem aby większe grudki mogły spłynąć (sadzy było dużo, ceru również). Suszyłem 2 dni na kaloryferze. Montaż w odwrotnej kolejności. Przed odpaleniem podjechał do mnie znajomy z interfejsem i wkodował wymianę filtra cząstek stałych na nowy (Tak trzeba zrobić wymianę na nowy bo inaczej nie wykasujemy błędu z kompa). Po tej operacji błędy znikły, wypalanie występuje powyżej 500 km oraz ciśnienie różnicowe na postoju waha się od 0mbar do 4 mbar. Samochód odstawiony na 3 dni łącznie z suszeniem ale ożył i ma się dobrze. Poniżej prezentuje filmik edukacyjny oraz parę fotek jak to u mnie wyglądało. Pozdrawiam i powodzenia.
Przyklejam - przyda się. Zakładam, że w innych Cytrynkach jest podobnie? Hm, u mnie prawie 240tkm nalatane, a jakichkolwiek komunikatów brak - ciekawe. _________________ Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php ZPAwww.francuskie.pl Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Odnośnie innych cytryn C5 X7, to jeśli nikt od nowości nie zrobił wcześniej wymiany FAPa to ten przebieg będzie podobny - można go sprawdzić w Lexii/PP lub innym programem diagnostycznym jako parametr "ilość kilometrów do wymiany filtra FAP".
Opis rzeczowy tylko brak wspomnianej kody błędu i zapalenie się kontrolki wypalania przy takowej usterce.
Natomiast, z podany linku, peugeot 207 ma błędy takie: P0420 i P0473, te błędy są powiązane zapełnieniem i wymiana filtra dpf.
Wymiana przy 185 tys to i tak długo, bo zdarzają się przy 160 tys.
Ps.
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.
W tym moim przypadku nie ma kodu błędu, tylko komunikat że istnieje ryzyko zapchania filtra cząstek stałych oraz żółta ikonka silnika. W wykazie usterek widnieje informacja brak kodów usterek sam się zdziwiłem bo nie było co skasować. Filmik jest dla celów poznawczych aby zobaczyć obrazowo co i czym odkręcać... No i że nie jest to takie straszne i każdy może się tego podjąć... Wszystko zależy od chęci.
Ale zasada działania jest inna - FÁP (Filtre Á Particules) ma swój zbiorniczek, a DPF (Diesel Particulate Filter), "wykorzystuje" paliwo z wtryskiwaczy. Są to więc podobne, jednakże nie tożsame pojęcia.
Mostek123 napisał:
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.
Ale zasada działania jest inna - FÁP (Filtre Á Particules) ma swój zbiorniczek, a DPF (Diesel Particulate Filter), "wykorzystuje" paliwo z wtryskiwaczy. Są to więc podobne, jednakże nie tożsame pojęcia.
Mostek123 napisał:
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.
Ale co? W jakich rocznikach?
a ja się mogę założyć o skrzynkę wódki, że obie nazwy oznaczają w tłumaczeniu to samo, czyli filtr cząstek stałych.
Podział filtrów jest na system mokry - z dodatkiem do paliwa, system suchy -bez dodatku do paliwa, z dodatkiem do spalin AdBlue oraz dla EURO6 z dodatkiem do paliwa oraz dodatkiem AdBlue. Grupa VW ma w ofercie w swoich autach wszystkie 4 rodzaje filtrów i wszystkie oznaczone są tak samo - DPF.
Francuzi swoje filtry nazywają FAP a reszta świata DPF
Już nie i możesz sprawdzić takowe auta młodsze na podstawie vin jak nie wierzysz.
Nie chcę się kłócić jak teraz PSA pisze w katalogach, ale jeśli coś się zmieniło to tylko nazwa na angielski skrót, aby używać zunifikowanego nazewnictwa, bo niektórzy nie czają co to jest FAP i mogą się obawiać zakupu auta z takim ustrojstwem. Jak wiadomo język angielski jest bardziej popularny od francuskiego
Aby sprostać wymaganiom normy EURO 6 wszyscy producenci muszą stosować w dieslach katalizatory SCR, które potrzebują dodatku roztworu mocznika- AdBlue dodawanego do spalin aby zredukować tlenki azotu, aby z rury wydechowej wylatywała para wodna i azot zamiast szkodliwych tlenków azotu. Kiedyś oglądałem test na zanieczyszczenia spalin z takiego silnika to wyszło na to, że z wydechu leciało czystsze powietrze niż silnik pobierał z otoczenia
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.