Citroen

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponylinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
djbuzer

Auto Maniak



Dołączył: 07 Paź 2014
Posty: 1059
Skąd jesteś (miejscowość / region): SJZ
Posiadane auto: Citroen C5 X7 sedan 2.0 HDI (RDR) 2009
Piwa: 112/11
Wysłany: Pon 23 Kwi 2018, 22:28
Temat postu:

Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Dobry wieczór.
Pacjent (mój): C5 1.6 HDi 2009 185000 tyś. km przebiegu.
Objaw: Podczas jazdy komunikat: Risk of particle filter clogging, zółta ikona silnika.
Diagnoza komputerowa - brak błędów - brak możliwości skasowania błędu.
Postanowiłem więc się podzielić na przyszłość.
Najprawdopodobniej PSA ma na stałe wkodowane w sterownik silnika sztywny przebieg po którym system widzi, iż kończy nam się FAP i należy go wymienić - mnie to spotkało po przekroczeniu granicy 185 tyś. km. przebiegu.
Po sprawdzeniu parametrów Lexią, okazało się, że rzeczywiście kończy się filtr cząstek stałych - regeneracja poniżej 200 km, ciśnienie różnicowe na postoju 12 mbar, po przegazowaniu dochodzące do ponad 300 mbar. Znajomy mechanik polecił próbę regeneracji wymuszonej - nie dajcie się na to namówić bo nic to nie pomoże a może narobić więcej szkody...
Do rzeczy - polecam posiłkować się filmikiem z linku na końcu posta, ponieważ aby wyjąć FAPa wystarczy zrobić 20 cm najazd aby można było wejść pod cytrona (nie trzeba mieć kanału i można to wszystko wykonać samemu), na filmiku ładnie widać co trzeba odkręcić aby wyjąć sam filtr. Potrzebne narzędzia, śrubokręt, klucz najlepiej nasadka 10, płasko-oczkowy 10, 13, 19, płaski 16 i około godziny czasu. Dodatkowo zdjąłem wąż gumowy z intercoolera aby obudowa metalowa z filtra bardziej się rozeszła uzyskując dostęp do opaski zaciskowej trzymającej FAPa w koszu.
Odkręcamy śruby z metalowej obudowy, później nura pod samochód i walka z plastikami, po zdjęciu osłony na pierwszy ogień zajmujemy się nakrętką z czujnika różnicy ciśnień (proponuję spryskać WD40 bo może być ciężko) następnie rozkręcamy obejmę między FAPem a połączeniem miękkim rury wydechowej. Gdy uda nam się rozszerzyć obejmę na tym połączeniu, odkręcamy obejmę na dole FAPa, aż będzie całkowicie luźna i wyjmujemy filtr lekko obracając i szarpiąc w dól, u mnie poszło bez problemów, należy jedynie uważać na 2 uszczelnienia które zejdą razem z filtrem - jedno grafitowe a drugie będzie u samej góry FAPa taka cienka siateczka mosiężna. Następnie płuczemy filtr pod prąd - czyli od wylotu do wlotu. Ja akurat płukałem, później moczyłem w ciepłej wodzie, znowu płukanie i moczenie w ciepłej wodzie. Na koniec płukałem po 20 min pod prąd i 10 od wlotu do wylotu tak na przemian ze 6 razy od czasu do czasu trzęsąc filtrem aby większe grudki mogły spłynąć (sadzy było dużo, ceru również). Suszyłem 2 dni na kaloryferze. Montaż w odwrotnej kolejności. Przed odpaleniem podjechał do mnie znajomy z interfejsem i wkodował wymianę filtra cząstek stałych na nowy (Tak trzeba zrobić wymianę na nowy bo inaczej nie wykasujemy błędu z kompa). Po tej operacji błędy znikły, wypalanie występuje powyżej 500 km oraz ciśnienie różnicowe na postoju waha się od 0mbar do 4 mbar. Samochód odstawiony na 3 dni łącznie z suszeniem ale ożył i ma się dobrze. Poniżej prezentuje filmik edukacyjny oraz parę fotek jak to u mnie wyglądało. Pozdrawiam i powodzenia.

https://www.youtube.com/watch?v=OMa8aN08bds

Fotki:
Filtr zapchany:


Najazd własnej roboty:


Katalizator z koszem na FAPa:


Filtr po czyszczeniu:


Ostatnio zmieniony przez djbuzer dnia Pon 23 Kwi 2018, 22:47, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
gadu-gadu Wystawiono 3 piw(a)
Francuz_C8
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 20 Maj 2016
Posty: 1451
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wyżyna Lubelska
Posiadane auto: Citroën, C8, Exclusive, 2.2 HDi ML6CL, 2005... i jakieś dwa niemieckie.
Piwa: 84/53
Wysłany: Pon 23 Kwi 2018, 22:43
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Przyklejam - przyda się. Zakładam, że w innych Cytrynkach jest podobnie? Hm, u mnie prawie 240tkm nalatane, a jakichkolwiek komunikatów brak - ciekawe.
_________________
Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php
ZPA www.francuskie.pl
Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Powrót do góry
djbuzer

Auto Maniak



Dołączył: 07 Paź 2014
Posty: 1059
Skąd jesteś (miejscowość / region): SJZ
Posiadane auto: Citroen C5 X7 sedan 2.0 HDI (RDR) 2009
Piwa: 112/11
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 08:07
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Odnośnie innych cytryn C5 X7, to jeśli nikt od nowości nie zrobił wcześniej wymiany FAPa to ten przebieg będzie podobny - można go sprawdzić w Lexii/PP lub innym programem diagnostycznym jako parametr "ilość kilometrów do wymiany filtra FAP".
Powrót do góry
gadu-gadu
Mostek123

Auto Maniak



Dołączył: 14 Sty 2017
Posty: 1917
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Volvo S60 2.4 Renault Master3 2.3
Piwa: 114/1
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 11:58
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Opis rzeczowy tylko brak wspomnianej kody błędu i zapalenie się kontrolki wypalania przy takowej usterce.
Natomiast, z podany linku, peugeot 207 ma błędy takie: P0420 i P0473, te błędy są powiązane zapełnieniem i wymiana filtra dpf.
Wymiana przy 185 tys to i tak długo, bo zdarzają się przy 160 tys.

Ps.
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.
Powrót do góry
djbuzer

Auto Maniak



Dołączył: 07 Paź 2014
Posty: 1059
Skąd jesteś (miejscowość / region): SJZ
Posiadane auto: Citroen C5 X7 sedan 2.0 HDI (RDR) 2009
Piwa: 112/11
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 12:35
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


W tym moim przypadku nie ma kodu błędu, tylko komunikat że istnieje ryzyko zapchania filtra cząstek stałych oraz żółta ikonka silnika. W wykazie usterek widnieje informacja brak kodów usterek sam się zdziwiłem bo nie było co skasować. Filmik jest dla celów poznawczych aby zobaczyć obrazowo co i czym odkręcać... No i że nie jest to takie straszne i każdy może się tego podjąć... Wszystko zależy od chęci.
Powrót do góry
gadu-gadu
Reklama








Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 12:35
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
archie39

Auto Maniak



Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 691
Skąd jesteś (miejscowość / region): Świętokrzyskie
Posiadane auto: Citroen C5 Tourer 2011, 3.0 HDI, był C5 2,2 HDI 2001r
Piwa: 45/0
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 13:25
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Mostek123 napisał:

....

Ps.
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.


dobre Smile, dpf to pisane po angielsku a fap po francusku i oznacza to samo - filtr cząstek stałych (po polsku) Smile
Powrót do góry
Francuz_C8
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 20 Maj 2016
Posty: 1451
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wyżyna Lubelska
Posiadane auto: Citroën, C8, Exclusive, 2.2 HDi ML6CL, 2005... i jakieś dwa niemieckie.
Piwa: 84/53
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 15:15
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Ale zasada działania jest inna - FÁP (Filtre Á Particules) ma swój zbiorniczek, a DPF (Diesel Particulate Filter), "wykorzystuje" paliwo z wtryskiwaczy. Są to więc podobne, jednakże nie tożsame pojęcia.

Mostek123 napisał:
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.


Ale co? W jakich rocznikach?
_________________
Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php
ZPA www.francuskie.pl
Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Powrót do góry
archie39

Auto Maniak



Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 691
Skąd jesteś (miejscowość / region): Świętokrzyskie
Posiadane auto: Citroen C5 Tourer 2011, 3.0 HDI, był C5 2,2 HDI 2001r
Piwa: 45/0
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 15:45
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


M_fhancuz_M napisał:
Ale zasada działania jest inna - FÁP (Filtre Á Particules) ma swój zbiorniczek, a DPF (Diesel Particulate Filter), "wykorzystuje" paliwo z wtryskiwaczy. Są to więc podobne, jednakże nie tożsame pojęcia.

Mostek123 napisał:
Nie mylić tylko FAP a DPF i w tych rocznika nie ma już FAP.


Ale co? W jakich rocznikach?


Smile
a ja się mogę założyć o skrzynkę wódki, że obie nazwy oznaczają w tłumaczeniu to samo, czyli filtr cząstek stałych.
Podział filtrów jest na system mokry - z dodatkiem do paliwa, system suchy -bez dodatku do paliwa, z dodatkiem do spalin AdBlue oraz dla EURO6 z dodatkiem do paliwa oraz dodatkiem AdBlue. Grupa VW ma w ofercie w swoich autach wszystkie 4 rodzaje filtrów i wszystkie oznaczone są tak samo - DPF.
Powrót do góry
Francuz_C8
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 20 Maj 2016
Posty: 1451
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wyżyna Lubelska
Posiadane auto: Citroën, C8, Exclusive, 2.2 HDi ML6CL, 2005... i jakieś dwa niemieckie.
Piwa: 84/53
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 15:48
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


No tak, nazwy te same, ale działanie trochę inne.
_________________
Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php
ZPA www.francuskie.pl
Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Powrót do góry
archie39

Auto Maniak



Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 691
Skąd jesteś (miejscowość / region): Świętokrzyskie
Posiadane auto: Citroen C5 Tourer 2011, 3.0 HDI, był C5 2,2 HDI 2001r
Piwa: 45/0
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 16:13
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Francuzi swoje filtry nazywają FAP a reszta świata DPF Smile Zasada działania taka sama w zależności tylko czy mokry czy suchy.
poniżej artykuł odnośnie nazewnictwa
https://autokult.pl/13793,filtry-czastek-stalych-dpffap-czesc-1


Ostatnio zmieniony przez archie39 dnia Sro 25 Kwi 2018, 12:00, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Mostek123

Auto Maniak



Dołączył: 14 Sty 2017
Posty: 1917
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowieckie
Posiadane auto: Volvo S60 2.4 Renault Master3 2.3
Piwa: 114/1
Wysłany: Wto 24 Kwi 2018, 18:52
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Cytat:
Francuzi swoje filtry nazywają FAP a reszta świata DPF
Już nie i możesz sprawdzić takowe auta młodsze na podstawie vin jak nie wierzysz.
Powrót do góry
archie39

Auto Maniak



Dołączył: 04 Lut 2011
Posty: 691
Skąd jesteś (miejscowość / region): Świętokrzyskie
Posiadane auto: Citroen C5 Tourer 2011, 3.0 HDI, był C5 2,2 HDI 2001r
Piwa: 45/0
Wysłany: Sro 25 Kwi 2018, 11:42
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Mostek123 napisał:
Cytat:
Francuzi swoje filtry nazywają FAP a reszta świata DPF
Już nie i możesz sprawdzić takowe auta młodsze na podstawie vin jak nie wierzysz.


Nie chcę się kłócić jak teraz PSA pisze w katalogach, ale jeśli coś się zmieniło to tylko nazwa na angielski skrót, aby używać zunifikowanego nazewnictwa, bo niektórzy nie czają co to jest FAP Smile i mogą się obawiać zakupu auta z takim ustrojstwem. Jak wiadomo język angielski jest bardziej popularny od francuskiego Smile
Aby sprostać wymaganiom normy EURO 6 wszyscy producenci muszą stosować w dieslach katalizatory SCR, które potrzebują dodatku roztworu mocznika- AdBlue dodawanego do spalin aby zredukować tlenki azotu, aby z rury wydechowej wylatywała para wodna i azot zamiast szkodliwych tlenków azotu. Kiedyś oglądałem test na zanieczyszczenia spalin z takiego silnika to wyszło na to, że z wydechu leciało czystsze powietrze niż silnik pobierał z otoczenia Smile
Powrót do góry
repetier

Stały Bywalec



Dołączył: 12 Cze 2013
Posty: 157
Skąd jesteś (miejscowość / region): zachodniopomorskie
Posiadane auto: Citroen C5 x7 2,0 HDI exklusive 2009
Piwa: 8/4
Wysłany: Czw 26 Kwi 2018, 09:42
Temat postu:

Re: ( Citroen C5 ) Ryzyko zatkania filtra FAP - rozwiązanie/porady


Podziękowania dla djbuzer za szczegółowy tekst, FAP kojarzy się nam z "mokrym" filtrem we francuzach i z tąd nieporozumienia.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum CITROEN Forum Strona Główna -> ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty. Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
Ogłoszenia sprzedaży - Citroen C5 »

Opinie o samochodach Citroen C5 - testy użytkowników »


 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.


CitroenC4 Picasso

49 900

2017r.

140 700 km

wielkopolskie

CitroenBerlingo

27 500

2010r.

170 687 km

łódzkie

CitroenC3

54 990

2020r.

47 000 km

śląskie

CitroenBerlingo

29 900

2013r.

210 725 km

warmińsko-mazurskie

CitroenC3

27 900

2014r.

98 000 km

wielkopolskie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group




Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System