Chińska alternatywa dla nawigacji RNEG, RT4/5, NG4
Witam wszystkich, zakładam nowy wątek ponieważ wielu użytkowników ma ten sam problem co ja. Brak wsparcia ze strony Citroena w postaci aktualizacji map do navi RNEG, NG4 oraz RT4/5. Nie spotkałem się także, aby ktoś z użytkowników rozszyfrował systemy w tych nawigacjach do samodzielnego konwertowania map. Jedyną fabryczną alternatywą wydaje się wymiana na RT6 jednak zapewne Citroen także zakończy wsparcie dla tych nawigacji w ciągu max 2 lat. Koszty wahają sie w granicach 2000 zł, więc jak dla mnie ta opcja jak na dwa lata zdecydowanie odpada. Rozumiem, że wielu użytkowników zacznie wypisywać ja używam komórki bądź tabletu - super. Ja mam opcję nawigacji fabrycznej i nie potrzebuję na szybie uchwytów na komórki i tablety. Znalazłem trzy ciekawe nawigacje do naszych Citroenów. Nie rozpisuję się tutaj szczegółowo odnośnie parametrów bo to każdy sobie doczyta. Jeżeli ktoś z użytkowników forum, posiada którąś z wymienionych, proszę o opinię.
1. Oparta na systemie Android 6.0, wg. opisu posiada obsługę fabrycznych czujników parkowania (tylko tył). Dodatkowo posiada procesor Quad-Core, 1GB RAM, 16GB ROM oraz wyświetlacz dotykowy 1024x600
Dzięki za temat, identyczny ostatnio wskrzesiłem na "klubie cytrynki".
Ja również noszę się z zamiarem wymiany, niemniej jednak co mnie wstrzymuje od zakupu to 1GB RAM.
Niestety jest to zbyt mało do płynnej, szybkiej pracy (kolega rok temu kupił do BMW z taką pamięcią i bardzo mu to muliło, nie mówiąc o czasie bootowania), więc ja się rozglądam za opcją z 2GB, niestety póki co nie znalazłem takiej oferty. Oczywiście biorę pod uwagę tylko Android, Windows CE już przechodzi do historii.
Ja zamówiłem kilka dni temu Joying w wersji 1Din 8" octa core 2gb ramu + 32gb romu wraz z adapterem can do citroena, który ma obsługiwać czujniki parkowania, klawisze na kierownicy i panel klimy.
Hm - a dałoby radę skonfigurować wyświetlanie informacji komputera pokładowego - spalania, przejechanego dystansu, informacji z TPMS? _________________ Do poczytania:
http://citroen.auto.com.pl/forum/regulamin.php ZPAwww.francuskie.pl Moje C8
Było fajnie... a potem przekroczył 270 tysięcy :p
Jak dojedzie to sprawdzę czy są takie funkcję.
Spalanie to nie problem bo jest na wyświetlaczu między zegarami, nie wiem jak z czujnikami TPMS będzie bo ich nie mam, ale sprawdzę.
Tak, mam już zamontowane radio i powiem tak:
Radio wyposażone jest w adapter CAN, dzięki czemu wykrywa i wyświetla ustawienia klimatyzacji, obsługuję przyciski na kierownicy, wyświetla wskazania i piszczy podczas cofania (czujniki parkowania), odczytuje wskazania komputera i jest w menu opcja TPMS, ale nie wiem czy działa, bo nie mam czujników, dodatkowo pokazuje które drzwi się otwierają.
Podłączenie i montaż banalny, ale to jak ktoś będzie zainteresowany to opowiem. Musiałem dokupić jedynie adapter anteny FAKRA->DIN za kilka złotych.
Z minusów tak na szybko:
-Radio gorzej zbiera fale, ale to ponoć wszystkie chińczyki tak mają, być może jakiś wzmacniacz tu pomoże.
-Czujniki parkowania przednie nie wyświetlają mi się na monitorze, odczyt ich jest bo pikają i na włączonym wstecznym (wtedy też jest wizualizacja czujników tylnych widać i przednie), ale pracuję nad tym z producentem.
Póki co to jeszcze nie jest wykończone, bo zwyczajnie nie mam czasu, ale myślę, że kwestia montażu to tylko zależy od pomysłu i chęci użytkownika.
Ja zamontowałem tak, aby zrobić jak najmniej przeróbek.
Jak widać posiadam wyświetlacz mono i posiadałem radio typu RD4. Byłem przekonany, że będę zmuszony przenieść wyświetlacz, bo nie chciałem go usuwać i nawet robiłem już testy z kabelkami czy to się uda i wyszły pozytywnie, ale jak widać okazało się, że przeniesienie nie jest konieczne.
Co trzeba wiedzieć, to wyświetlacz trzyma się radia/jednostki głównej na taki czterej wciskach, a łączy go elastyczna taśma ok. 30cm, którą można wymienić np. na 1m, więc nie ma obowiązku aby i jednostka główna i wyświetlacz były w jednym miejscu.
Odnośnie montażu to opcje były dwie:
1. Najpierw myślałem, że będę musiał wycinać w ramce wyświetlacza otwór pod radio i ogólnie, że będzie rzeźba z wykorzystaniem multiszlifierki itp.
Plan był taki, że wyciągam radio RD4 ze swojego miejsca i wkładam tam wyświetlacz oryginalny monochromatyczny, a nowe radio z wyświetlaczem leci na górę i trzeba będzie rzeźbić w plastikach.
2. Opcja druga to taka, że w miejsce RD4 wsadzam nowe radio, a tylko nowy wyświetlacz po przedłużeniu taśmy łączącej (nawet taką zakupiłem) go z radiem trafi gdzieś na górę i będzie mniej rzeźbienia.
Minus tego rozwiązania jest taki, że trzeba by zaślepić front radia bo jest on zwyczajnie brzydki, srebrny metalowy z uchwytami i konektorami do wyświetlacza.
Ostatecznie wybrałem opcję nr 1, ale wyszło dużo prościej, tzn.
Po zdjęciu ramki wyświetlacza mono, okazało się, że możliwy jest demontaż samego schowka na okulary przez co powstał dość duży otwór, niestety za mały żeby zmieściło się w nim radio 1DIN.
Samo radio wchodzi w miejsce gdzie była ramka po docięciu, a w zasadzie wyszlifowaniu kawałków plastiku po 1mm z obu stron, czyli praktycznie jest to niezauważalne.
W ten sposób udało mi się zamontować półkieszeń na radio, lecz radio dalej wystawało przed deskę i szykowałem się do cięcia ramki, a dokładniej poszerzeniu miejsca gdzie był schowek na okulary.
Niestety wyglądało by to dość nieestetycznie i radio z wyświetlaczem za mocno by odstawało od deski, w związku z czym odkryłem, iż w dziurze która powstała po zdjęciu całej rami deski rozdzielczej na jej końcu jest jakaś osłona plastikowa, która osłania wzmocnienie poprzeczne (gruba metalowa rura) i odstaje od tej rury na około 2-3cm.
Po sprawdzeniu ze jest to tylko plastik osłaniający i nie jest to żadna ścianka jakieś wentylatora lub innego elementu stwierdziłem, że najlepiej dla estetyki będzie wyciąć jej kawałek na szerokość radia.
Dzięki temu jakiekolwiek przeróbki powstały w miejscu niewidocznym dla oka i nawet jeżeli kiedyś będziemy zmuszeni zdemontować radio i przywrócić auto do stanu fabrycznego to nie sposób będzie tego dojrzeć bez demontażu ramki wyświetlacza.
Dzięki temu wycięciu radio wsunęło się głębiej, i mogłem założyć bez problemu ramkę bez jakiegokolwiek cięcia,a uchwyty na lcd przeszły bezproblemowo przez otwór po schowku.
Co ważne sposób ten spowodował, że radio zostało dociśnięte przez ramkę, co fajnie usztywniło całość i jest nie do wyjęcia bez jej demontażu (takie antykradzieżowe zabezpieczenie :-p ).
Co do samych połączeń to kostki iso podłączone do oryginalnego radia i tego nowego są na tyle długie i jest spora przestrzeń między górą (gdzie wyświetlacz i nowe radio) a dołem gdzie kostki ISO dochodziły, że nie trzeba nic w instalacji przerabiać. Podłączamy i działa, jest nawet zapas żeby wsadzić rękę w miejsce po starym radiu i sobie coś pogmerać w przewodach.
Ja musiałem dokupić tylko przejściówkę anteny radiowej, gdyż RD4 miało złącza FAKRA a nowe radio DIN, ale to koszt kilka złotych i nawet ułatwiło podłączenie samej anteny bo sam adapter ma z 15cm i przedłużył trochę przewód.
Odnośnie instalacji to pozostaje nam jeszcze wyprowadzić gdzieś antenę GPS, mikrofon i ewentualnie jak ktoś chce to USB/AUX.
Antenę GPS co widać na zdjęciu wyprowadziłem na deskę za nawiew, kabel był wprawdzie długi, że wystarczyłoby go do pociągnięcia słupkiem w okolice lusterka wstecznego.
Miejsce na desce jest o tyle fajne, że po zdjęciu ramki jest spory prześwit do nawiewów i włożenie tam tej niemałej anteny nie był problemem i można było ją tam położyć bez wykonania najmniejszego uszkodzenia deki, czy kratek nawiewu. (Docelowo będzie podklejone na taśmę dwustronną, bo się aktualnie lekko buja na boki i jest nie symetrycznie położone względem deski.)
Mikrofon ma bardzo długi kabel i prawdopodobnie pójdzie po słupku gdzieś w okolicy oryginalnego mikrofonu (czyt. okolice lampki), bo aktualnie wychodzi z okolic miejsca po radiu i jest dociśnięty lekko kieszenią
Złącza USB (są dwa) i jedno złącze aux - mam zamiar wypuścić w miejsce gdzie było radio RD4, aktualnie założyłem tam uniwersalną kieszeń 1DIN ( nie jest jeszcze wciśnięta na maxa na zdjęciu). Tu rozważam dwie opcję albo montaż na końcu kieszeni, tj, w środku albo montaż na równi z innymi elementami kokpitu na zaślepce 1DIN, którą również zakupiłem już.
Złącze USB/AUX wyprowadzę za pomocą takiej przedłużki:
Na zdjęciu widać jeszcze, że pod nowym wyświetlaczem, w miejscu gdzie był schowek jest trójkątna dziura, ale ja akurat mam drugą ramkę, którą wymieniałem bo pękły mi zawiasy tego schowka i wytnę kawałek tej klapki i wkleję tak, żeby nie było widać dziury, aczkolwiek jest to też jakieś miejsce na wyprowadzenie jakieś usb, aux jack'a lub może mikrofonu? jak kto chce.
Na zdjęciu ekran wygląda jakby był mocno przesunięty w prawo, ale w praktyce jest praktycznie równomiernie ułożony względem oryginalnego wyświetlacza i problemu z jego obsługą nie ma.
Oczywiście można by spróbować całość przesunąć w stronę kierowcy, ale wtedy musielibyśmy dokonać sporych przeróbek pod radio lub wykonać jakieś specjalne mocowania dla lcd.
Co ważne, to wyświetlacz na jednostce centralnej trzyma się na uchwytach które możemy przekręcić w inne położenie, tj. wyżej lub niżej.
U mnie jest zamontowane w najniższej pozycji, tak by nie zasłaniało pomarańczowego wyświetlacza, natomiast przy najwyższej pozycji dolna krawędź monitora odsłaniała by tą srebrną listwę ozdobną.
Tu widać sposób łączenia radia z wyświetlaczem (w zestawie są jeszcze uchwyty przedłużające/oddalające odległość lcd od radia)
Dołączył: 05 Paź 2015 Posty: 307 Skąd jesteś (miejscowość / region): Wrocław Posiadane auto: BYŁ C5 III 2.0 HDi 163KM, jest coś o wiele piękniejszego, ale też francuzik ;)
Piwa: 8/2
Zwykły tablet lenovo zapewne ze modyfikowanym firmwarem, przymierzałem się do takiej opcji z tabletem Asus Nexus 2013, bo jest do niego duże wsparcie i wiele modyfikacji pod samochód, ale stwierdziłem, że jest tu wiele więcej do przerobienia.
Dobrze byłoby zrobić jakiś dostęp lub przedłużyć klawisze fizyczne, w przypadku jakiejś zwiechy bo nie ma jak tego zresetować.
Z tego co wiem to da się zaimpletować obsługę przycisków kierownicy, ale już kamerki cofania, czujniki parkowania czy panelu klimatyzacji nie da się.
Poza tym to jest tylko tablet, zostawiasz tu fabryczne radio a tablet podłączasz jako AUX
PS.
Dorzucam jeszcze jedno zdjęcie podczas montażu, widać za kieszenią wycięty, jeszcze nie oszlifowany plastik w celu pogłębienia otworu.
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa) Idź do strony 1, 2Następny
Strona 1 z 2
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen ) Car audio,CB Radio, nawigacja, alarmy, komputery
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.