Cześć! Temat dotyczy Citroena Berlingo z 2005 roku, 1.9 diesel na pompie Lucasa DCN2, silnik DW8B. Chciałbym się upewnić, czy na pewno dobrze diagnozuję dwie usterki
a) po zajrzeniu pod maskę zauważyłem sparciały i pęknięty wężyk prowadzący od zaworu EGR do "zbiorniczka" z dwoma króćcami. Wężyk uciąłem i założyłem, a po wyglądzie pęknięcia prawdopodobnie wisiał on tak z rok czasu. Po podłączeniu wężyka spalanie oleju napędowego spadło zauważalnie, poprawiła się kultura pracy, ale pojawiły się dodatkowe problemy:
-od 1000 do około 1750 obr/min wkręca się normalnie, tak jakby obroty silnika rosną wprost proporcjonalnie do wciśniętego pedału gazu, w zakresie 1750 do około 2100 obr/min osiołkowi brakuje mocy, jakbym podjeżdżał pod "średnią górkę", słychać niewielkie zdławienie pracy silnika i brak reakcji/opóźniona reakcja na pedał gazu. Po wciśnięciu pedału gazu i przekroczeniu tych 2100 obr/min osiołek dostaje kopa, idąc jak benzyniak i kopcąc niemiłosiernie na czarno. Po odłączeniu wspomnianego wężyka silnik w całym zakresie obrotów reaguje na pedał poprawnie, a do tego wkręca się na obroty jak benzyniak. Podejrzewam zatkany nagarem i smołą zawór EGR i chciałbym prosić o potwierdzenie tej hipotezy przed rozkręceniem całego dolotu powietrza celem wyczyszczenia tego zaworu.
b) druga usterka dotyczy dziwnych odgłosów w okolicach paska rozrządu/paska osprzętu. Na wolnych obrotach wyraźnie słychać dziwne terkotanie, trzaskanie, klepanie, takie trochę "trrrszsttr trszsztrttrr " . Mechanik "Mietek z Wólki Dzbądzkiej" wykrzyczał, że pasek rozrządu i rolki napinające kończą swój żywot, ale gdyby tak się działa to (odpukać) któregoś dnia po prostu doszłoby do spotkania 1szego stopnia zaworów z tłokami.
Obserwując pasek osprzętu stwierdziłem, że ten drży góra/dół i powodem tego może być wykończone sprzęgło alternatora. Przy okazji po wyłączeniu silnika alternator staje od razu w miejscu razem z silnikiem (przy czym nawet nieznacznie cofa się i rusza do przodu razem z kołem pasowym silnika), a powinien chyba jeszcze jakiś czas się kręcić.
Co do odgłosów to zdejmij pasek osprzętu, jak odgłosy ucichną to szukaj w osprzęcie, jeśli nie to rozrząd.
Tak też może hałasować koło pasowe osprzętu jeśli jest metalowo gumowe, co do alternatora to też najlepiej zdjąć pasek i zakręcić alternatorem.
EGR zdjąłem i wyczyściłem, rzeczywiście szarpanie ustało. Martwi mnie jednak 1cm warstwa smoły w dolocie, jutro wyczyszczę to całkowicie. No i EGR wyczyszczony a Berlingo kopci dalej tak, że wszyscy wolą jechać 300m za mną lub wyprzedzić. Wcześniej była regulowana dawka paliwa na pompie i być może śruba od "wydatku szczątkowego" jeszcze nie jest do końca dobrze wyregulowana? Czarny dym i sam zapach ropy to zwyczajnie niespalone paliwo?
Edit: Dobrze, doczytałem i jeśli źle piszę to niech mnie ktoś poprawi Wydatkiem szczątkowym na pompie można wyregulować tak, że ciśnienie/dawka paliwa będzie mniejsza lub większa i regulację wykonałem zgodnie z pewną książka opisującą diagnostykę silników DW8. Jednakże musiałem coś źle zrobić, bo jak rozumiem zbyt mały wydatek szczątkowy może spowodować, że wtryski zamiast rozpylać będą lać i stąd ten czarny dymek??
Wcześniej była regulowana dawka paliwa na pompie i być może śruba od "wydatku szczątkowego" jeszcze nie jest do końca dobrze wyregulowana?
Która śrubka była ruszana?. Bo jak była ruszana przy lince przyspieszania, to niema nic wspólnego z dymieniem na czarno.
Co do egr to również nie ma prawa na czarno dymić przy nienagannej pracy silnika i szybciej podejrzewam na rozszczelnienie układu zaworowego (uszczelniacze).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen Berlingo ) Silnik Diesel -uklad chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.