Rozszczelniona klimatyzacja, a wymiana filtra osuszacza
Witam Wszystkich!
Przy napełnieniu klimatyzacji okazało się, że mam rozerwany jeden z węży. Wymieniłem, napełniłem klimatyzację i wszystko OK.
Po tym czasie dowiedziałem, się że po rozszczelnieniu klimatyzacji trzeba wymienić filtr (wkład) osuszacza, bo zebrała się tam wilgoć.
Czy to prawda? Z tego co wiem, podczas nabijania klimatyzacji wytwarzana jest próżnia, co za tym idzie, wypompowana jest wilgoć z układu. Mylę się?
Bardzo się zastanawiam, dlaczego ani serwis w którym nabijałem klimę, ani ASO, gdzie kupowałem wąż mi o tym nie powiedzieli, a wkład ten wymienia się po spuszczeniu czynnika....
Osuszacz ma za zadanie usuwać wilgoć która może się wytwarzać w układzie, i ma za zadanie chronić układ przed korozją. Teoretycznie powinno się go wymieniać co określony czas, większość tego nie robi i nie ma przez to jakichś problemów.
Osuszacz wciąga wilgoć ale jej nie oddaje Znam sporo osób które po rozszczenieniu klimatyzacji nie wymieniały osuszacza i klimatyzacja działa dalej.
W czasie kiedy powstał powyższy post radek1986, tj. wiosną 2017 roku podjeżdżałem zapewne do warsztatu samochodowego Citroenem C5 Lift z silnikiem 1,6HDI (czasami to ważna informacja dla osób szukających na Forum pomocy w rozwiązaniu swojego problemu, czasami mniej ważna -> jaka wersja auta i silnik) aby napełnić układ klimatyzacji czynnikiem R134a.
Mimo kilku lat użytkowania Citroena C5 nie doszukiwałem się ostatecznego rozwiązania tematu i napełnianie klimatyzacji czynnikiem raz do roku było dla mnie czymś normalnym -> kiedy temperatura na zewnątrz auta podnosiła się powyżej 5st. Celsjusza, klimatyzacja zaczynała włączać się, dając o tym znać syczącym dźwiękiem wydobywającym się w okolicach dolnej części środkowego słupka na którym zamontowane jest radio.
O tym, że są ubytki czynnika chłodzącego wiedziałem. Poprosiłem nawet warsztat o test przy pomocy kontrastu, który przy rutynowym sprawdzaniu niczego nie wykazał -> świecenie lampą, nic nie widać, jeździć dalej, a jak zabraknie czynnika to podjechać, uzupełnimy. Prawie każdy to słyszał (zgaduję na 95%).
Minął rok, jest miesiąc maj, temperatury poszybowały na 20st. Celsjusza i wyżej, a moja klimatyzacja nie włącza się.
Perspektywa stania w korkach, w pełnym słońcu latem, nieciekawie się zapowiada.
Okazuje się, że jest uszkodzona mechanicznie chłodnica klimatyzacji wraz z osuszaczem, które jako moduł (oryginalny symbol części Citroena w moim przypadku to 6455.FX). W Citroenie C5 Lift 1,6HDI zestaw 6455.FX jest między wentylatorem chłodnicy silnika, a chłodnicą silnika -> obrazowo tłumacząc, aby wyjąć moduł osuszacza klimatyzacji trzeba najpierw wypiąć z zatrzasków chłodnicę silnikową (bez odłączania przewodów z płynem), odsunąć ją w stronę silnika, i wtedy wyjąć chłodnicę klimatyzacji wraz z przytwierdzonym do niej osuszaczem. Tyle krótki opis techniczny.
Wszystko co napisał Pyotrek to fakty, które mogę uzupełnić tym, że wszyscy których znam nie wymieniali i nie wymieniają osuszaczy w swoich samochodach bo klimatyzacja działa nadal -> ja do tej pory też.
W tym sezonie zamierzam to zmienić, ponieważ dalsze użytkowanie klimatyzacji systemem od napełniania do napełniania czynnikiem doprowadzi prawdopodobnie do uszkodzenia kompresora, a to już poważniejsza naprawa i wydatki.
To czego dowiedziałem się dotychczas i mogę podzielić się tym na Forum:
1. Nie powinno się wymieniać osuszacza samodzielnie w warunkach garażowych, ponieważ osuszacz jest cylindrem w którym znajdują się dwie warstwy filtrujące. Pierwsza warstwa jest siatką zatrzymującą zanieczyszczenia mechaniczne typu: osadów, opiłków metalowych, itp. Za nią jest druga warstwa z granulatu silnie higroskopijnego, która pochłania opary wody znajdującej się w powietrzu. Ta warstwa stanowi jakby jednorazowy nabój osuszacza, który jest przewidziany na wchłonięcie niewielkiej ilości wody, która kiedy występuje w nadmiarze jest szkodliwa dla pracujących mechanizmów klimatyzatora, ponieważ krążąc w instalacji wraz z olejem i czynnikiem, w warunkach ciągłych zmian temperatury i ciśnienia tworzy kwaśne środowisko, przyspieszające korozję. W związku z tym, że wkład osuszacza jest tak bardzo higroskopijny, instrukcje montażu osuszaczy informują, że podczas montażu czas jaki upływa od otwarcia korków na osuszaczu do hermetycznego zamknięcia instalacji i podłączenia urządzenia próżniowego (przy pomocy urządzenia tego, w kolejnych krokach, napełnia się instalację klimatyzacyjną olejem PAG46 i czynnikiem R134a) nie powinien być dłuższy jak 15 minut.
2. W opisach jakie znalazłem w Internecie są wzmianki, że otwarcie hermetycznie zamkniętego (nowego fabrycznie!) osuszacza na czas dłuższy jak 30 minut powoduje nieodwracalne uszkodzenie wkładu pochłaniającego wilgoć (woda zawarta w otoczeniu zostanie pochłonięta przez wkład na 100% jego pojemności i nie można jej już w żaden sposób stamtąd usunąć).
3. W sieci można znaleźć instrukcje samodzielnej wymiany osuszacza (lub modułu chłodnicy klimatyzacji z osuszaczem), ale ze względu na powyższy opis nie polecam tego, ponieważ naprawa taka będzie według mnie tylko naprawą rozszczelnienia układu, a pozostanie problem niesprawnego osuszacza, który to sami sobie w czasie tej wymiany zniszczymy (bo nie przewiduję takich warunków, że po zmontowaniu wszystkiego, zdążymy dojechać do warsztatu mechanicznego i podłączyć naszą instalację klimatyzacyjną do urządzenia napełniającego czynnikiem w czasie do 15 minut).
4. I może przydatna rzecz jak nazewnictwo -> w warsztatach ASO na chłodnicę klimatyzacji wraz z osuszaczem (6455.FX) mechanicy mówią "osuszacz" -> "chłodnica klimatyzacji" lub "skraplacz" nazywają małą chłodnicę znajdującą się wewnątrz dolnej części słupka pod radiem (tam czynnik po rozprężeniu się - za zaworem rozprężnym - staje się bardzo zimny, i z powierzchni tej chłodnicy za pomocą cylindrycznego wentylatora zimne powietrze jest wywiewane przez dysze klimatyzacji do kabiny Citroena C5).
5. I temat syczącej klimatyzacji w kabinie -> sprawnie działająca klimatyzacja powinna działać niemalże niesłyszalnie dla nas. Podczas załączania się sprzęgła na kompresorze klimatyzatora, który znajduje się pod maską, w dolnej części silnika (jest to po prawej stronie silnika, kiedy patrzymy siedząc za kierownicą) usłyszymy tylko ciche cyknięcie, przy pracującym silniku i na pierwszym biegu pracującego wentylatora klimatyzacji. Głośne syczenie (powstające na zaworze rozprężnym) jest wynikiem małej ilości czynnika w instalacji i jest sygnałem, że z klimatyzacją dzieje się coś niewłaściwego.
6. Uszkodzenia klimatyzacji powstają przez uderzenia drobnymi kamieniami wypadającymi spod kół jadących przed nami samochodów o aluminiową chłodnicę klimatyzacji, która - jak wspomniałem wcześniej - jest za wentylatorem, i przed chłodnicą silnikową. Zimą, kiedy drogi są posypywane solą z piaskiem i drobnym żwirem, najczęściej dochodzi do uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji (podobnie jak pęknięcia przedniej szyby w wyniku uderzenia kamykiem, który uwolnił się spod koła jadącego przed nami auta).
A dlaczego tak trudno zdiagnozować nieszczelność chłodnicy klimatyzacji, używając nawet kontrastu? -> dlatego, że trzeba tam się przedostać z latarką UV, aby w promieniach UV wydostający się kontrast pokazał miejsce nieszczelności (zdecydowanie łatwiej poświecić w komorze silnikowej od góry po wężach od klimatyzacji, tak jak wielokrotnie robiono wcześniej w moim Citroenie C5).
7. I drobiazg, ale pewnie ważny -> podłączając ponownie do modułu osuszacza elastyczne węże, które są na wcisk (nie na gwint -> gwintowane zabezpieczenie przed odpięciem jest obok każdego węża) może się zdarzyć, że uszczelnienia dołączone do fabrycznie nowego zestawu będą za duże co może spowodować trudności podpięcia, a czas będzie uciekał.
Doświadczeni mechanicy doradzają aby nie kombinować w takiej chwili tylko podłączyć węże na starych (po poprzedniej chłodnicy) uszczelnieniach zwilżonych odrobiną oleju sprężarkowego, i na pewno będzie dobrze.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Wnętrze-klimatyzacja-konsola-nawiew
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.