Cześć..
Może wam się przydać jak ktoś zastanawia się czy da się samemu. Dotyczy napraw silnika o kodzie RHR, niestety nie wiem jak to wygląda w innych a jedynie mogę podejrzewać że w RHK jest podobnie
Miałem w zeszłym tygodniu okazję powalczyć ze swoim autem. Jeżdżąc po mechanikach jak pytałem o koszt wymiany EGRa i świec żarowych to każdy mówił że "panie to trzeba silnik wyciągnąć". Faktycznie, patrząc na komorę silnika jak i na samo ustawienie silnika w komorze to miejsca jak na lekarstwo. Ale co tam.. zawsze można spróbować.
Od początku roku zbierałem stopniowo graty: kompletny rozrząd z pompą chłodzenia, zawór EGR (tańczy nowy trafiłem, OEM Forda, na korpusie Delphi), Pasek akcesoriów, świece żarowe Beru.
No i przyszedł czas na samą robotę. W środę koło południa wjechałem na kanał u znajomego. Na pierwszy rzut prawy przód auta do góry, demontaż pokrywy filtra powietrza, rura zasilająca turbinę powietrzem, Rura odmy (ta rozpadła się w rękach bo była popękana- więc przy okazji wiem skąd w okolicach turbiny były te ślady oleju). Potem demontaż podszybia i mechanizmu wycieraczek. Po tym manewrze to już w miarę dużo miejsca zaczyna się robić w wokoło silnika. Demontaż paska akcesoriów, górnej osłony rozrządu. Montaż zestawu blokady rozrządu w kole zębatym wałka rozrządu, oraz na kole zamachowym po zdemontowaniu rozrusznika. Koło pasowe poprzedni mechanik dociągnął z taką siłą że nawet mega profesjonalny klucz udarowy nie dał rady, dopiero prawie 2 metrowa przedłużka klucza, auto na biegu i hebel w podłogę i we dwóch z kumplem ruszyliśmy śrubę koła pasowego. potem już z górki: demontaż koła pasowego, tarczy czujnika położenia wału, samego czujnika, osłony dolnej rozrządu no i odkręcenie starej pompy chłodzenia. Jak zleciał płyn zająłem się demontażem EGRa, różowo nie było bo z miejscem faktycznie ciężko ale da się... EGR zdjęty - do odkręcenia były 2 śruby od przewodu z kolektora ssącego, dwie śruby spinające EGR z chłodniczką oraz dwie śruby mocujące EGR do bloku silnika, dodatkowo trzeba poluzować jedną śrubę w podtsawie EGRa. Zdjęte węże płynu chłodzącego na chłodniczce spapalin, no i demontaż samej chłodniczki - jedna nakrętka miedziana mocująca chłodniczkę do bloku i dwie miedziane nakrętki trzymające kolano chłodniczki do kolektora wydechowego. Mając tak odsłonięty tył sinika aż żal było nie wymienić świeczek żarowych, okazało się że były odpowiednio dokręcone więc ich demontaż nie sprawił problemu, przy montażu również dokręciłem je z czuciem a nakrętki mocujące przewody do świec przykręcałem po lekkim przesmarowaniu samych nakrętek towotem żeby się w kluczu trzymały.
Po wymianie świeczek przyszedł czas na montaż pompy chłodzenia i wymianę paska rozrządu oraz rolki i napinacza. W instrukcji serwisowej jest mowa o demontażu łapy mocującej silnik, ale okazało się że zupełnie nie trzeba się za to zabierać. Miejsca jest dość a żeby wymienić rolkę wystarczy w korpusie łapy wykręcić jedną śrubę trzymającą rolkę. Pasek wymieniony, napinacz ustawiony, zdjęcie blokad i kilka obrotów silnika w celu ułożenia się paska oraz ponowna kontrola ustawienia napinacza. Wszystko OK więc można składać. W trakcie składania okazało się że pompa AIRTEX którą kupiłem miała jedną wypustkę w troszkę innym miejscu w stosunku do starej i był problem z założeniem górnej obudowy rozrządu. Musiałem ściąć trochę odlewu pompy który wystawał poza korpus silnika, osłona zaczęła pasować. rozrząd skończony, czas założyć pasek akcesoriów i tu zonk.. kupiłem SKF 1217 i tak było na opakowaniu, niestety w środku pasek 1250 i co bym nie robił napinacz nie był w stanie odpowiednio naprężyć paska - trzeba było kupić nowy, właściwy. W między czasie zacząłem składać chłodniczkę i EGR, przy montażu wszystkie nakrętki na towot żeby z klucza nie spadały . przez noc odmoczyłem rurę biegnącą od zaworu EGR do kolektora ssącego bo syf był masakryczny. Po zamocowaniu EGRa i chłodniczki trzeba było poskładać wycieraczki i podszybie oraz założyć nadkole na swoje miejsce. Zalanie płynem chłodzącym i pierwsze odpalenie... auto pochodziło trochę, pouzupełniałem płyn chłodzący a w między czasie korzystając z diagboxa przyuczyłem nowy zawór EGR i skasowałem błędy.
Wymieniłem też na szybko zacisk z tyłu bo mój stary miał zapieczony mechanizm od ręcznego.
Wszytko wyglądało OK.. Ale wracając do domu zauważyłem że auto "nie idzie" tak jakby z 50 koni uciekło.. Poczytałem w internetach, jedni pisali że muł może być jak się rozrząd o jeden ząbek przestawi.. inni że to turbina się skończyła.. Ale przecież przed wymianą rozrządu turbo działało....
Zapiąłem kompa z diagboxem i okazało się że są dwa błędy: P2562 - Sygnał położenia zaworu turbosprężarki oraz P0299 Sygnał ciśnienia Turbo.
Chmmm. nic przy turbinie nie rozpinałem, nie ruszałem poza odpięciem rury zasilającej turbinę w powietrze z filtra. No to nic.. trzeba znowu trochę porozbierać.. Zdjęcie podszybia i mechanizmu wycieraczek zajęła mi chwilę.. No to sprawdzam przewody, przy turbinie wszystko OK, przy elektrozaworze sterującym pracą turbiny też wszystko wygląda OK ale po dłuższym przyglądaniu zauważyłem że przewód podciśnienia idący z drugiej strony silnika wzdłuż pokrywy zaworów zsunął się z krućca elektrozaworu..
No teraz już wszystko OK.. Auto mam moc..
Całość zajęła trzy dni + 1 na diagnozę i usunięcie problemu z nie działającą turbiną..
Części które kupowałem do auta:
komplet rozrządu - Gates
pompa chłodzenia - Airtex
pasek akcesoriów - Contitech
zawór EGR - OEM Ford (Delphi)
przewód odmy - OEM PSA - oryginał z serwisu Peugeota 63zł - na allegro najtańszy nowy 67zł + koszt wysyłki
świece żarowe - Beru
Wszystkie prace poza demontażem rozrusznika celem zamocowania blokady oraz demontażem rury zasilania turbiny da się ogarnąć bez kanału i podnośnika aczkolwiek chociażby kanał niesamowicie ułatwia pracę. Problemem może być odkręcenie śruby koła pasowego, tu nam się kanał przydał chyba najbardziej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C8 ) Silnik Diesel -uklad chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.