Kolega wyżej gdzieś pisał jego działanie, nagrzanie itp. ...
Na podobnej zasadzie działa przepływomierz.
Ciekawi mnie ten temat czujnika i jego działanie.
Olej czysty nie przewodzi prądu...
Ale jeśli jest jak kolega ABDANK pisze to napięcie powinno się pojawić w kostce. Z drugiej strony po podgrzaniu rezystancja powinna się zmienić choć minimalnie...
Myślę, że Kolega jak rozkmini temat to się pochwali... _________________ Jak mogie to pomogie.
Posiadam DiagBox-a
Nie wiem czy to ma jakieś znaczenie, ale olej chyba nie przewodzi prądu.
Mineralny na pewno, a syntetyk, lub zanieczyszczony/zużyty to nie wiem
BTW czy dla czujnika poziomu oleju, ma mieć jakieś znaczenie jego temperatura?
Chyba tu nie o przewodzenie prądu chodzi co odprowadzanie ciepła jak ktoś tu wcześniej pisał, choć nie jestem tego pewny. Koncepcja była taka, że przez drut oporowy płynie prąd, który go rozgrzewa...jeśli jest olej to olej tą jego temperaturę odbiera i nie pozwala mu się rozgrzać za bardzo, po tym jak zmienił się jego opór w trakcie rozgrzewania wskazywany jest poziom oleju.
Ale tak jak wspomniałem gdzieś wcześniej, na tym moim starym czujniku opór niezależnie od temperatury był w okolicach 10 Ohm (gdzieś na jakimś forum wyczytałem, że ktoś miał na swoim czujniku opór podobny)
Jak temat rozwiążę to na pewno napiszę co było przyczyną.
O 6 cm ????
Z drugiej strony to w misce przebiega bardziej poziomo...
A co DB na to ?
Cytat:
jeśli jest olej to olej tą jego temperaturę odbiera i nie pozwala mu się rozgrzać za bardzo, po tym jak zmienił się jego opór w trakcie rozgrzewania wskazywany jest poziom oleju.
Właśnie. A jeśli tak jest to jakieś napięcie powinno się w kostce pojawić i zmienić lub nie jego oporność...
Przecież nie może go rozgrzać do białości... _________________ Jak mogie to pomogie.
Posiadam DiagBox-a
Dołączył: 04 Paź 2019 Posty: 181 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: C4 Pikuś Wielki
Piwa: 24/4
Wysłany: Sob 28 Gru 2019, 18:42
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) Błąd czujnika poziomu oleju
...jakoś mi ta teoria z odczytami poziomu oleju na podstawie tempa nagrzewania się drucika nie do końca pasuje...
Jak olej ciepły to i zanurzony w nim drucik powinien się szybciej nagrzewać/zmieniać oporność - sugerując że jednak nie jest zanurzony czyli, że oleju jakoby jest za mało.
Chyba, że do pomiaru poziomu bierze jeszcze dane z jakiegoś czujnika temperatury oleju i na tej podstawie koryguje dane z "drucika"?
A skoro tak miałoby być to idąc tym tropem mogłoby się okazać, że to właśnie on podając jakieś mylne odczyty temp. powoduje błąd pomiaru poziomu, bo komputer nie może się połapać jak ma poskładać do kupy niepasujące mu dane uzyskane z obu... Może więc jemu warto byłoby się przyjrzeć (o ile jest)?
Choć dla mnie taka metoda pomiaru byłaby trochę zbytnio pokręcona i na siłę niepotrzebnie wycudowana... nawet jak na Francuzów
"...nie wiem czy nie zagmatwam i czy o taką odpowiedź chodziło - kiedyś mając trochę czasu i różnych gratów z rozbiórki starałem się drogą doswiadczeń poznać jak działają co niektóre ustrojstwa montowane w samochodach. Jak dobrze pamiętam czujnik poziomu oleju działa w oparciu o zmianę rezystancji w zależności od poziomu oleju. Bezpośrednio jednak olej nie ma wpływu na zmianę wartości rezystancji, gdyż jest z natury typowym dielektrykiem - czyli izolatorem. Wygląda to tak, że na zamontowany w czujniku element charakteryzujący się określonym oporem w równych odstępach czasu podawane jest napięcie co powoduje przepływ prądu. Tu dodam, że są też czujniki, gdzie po uruchomieniu silnika napięcie podwane jest przez cały czas (miały tak np. ford - czujnik bagnetowy i renault). Przepływający przez ten element prąd powoduje rozgrzewanie się elementu i zwiększenie jego oporu (element o takich własciwościach to pozystor w skrócie PTC - zjawisko podobne jak w swiecach żarowych, czyli ze wzrostem temperatury opór maleje i zmniejsza się wartość przepływającego prądu, działanie dokładnie odwrotne ma z kolei element NTC) - w ten sposób odbierane są przez komputer sygnały o tym ile jest oleju. Jeżeli w misce jest właściwa ilośc oleju to nie pozwala on zmienić wartości rezystancji utrzymując ją na poziomie, który komputer odbiera jako OK, jeżeli natomiast oleju jest mniej powoduje to, że element PTC rozgrzewa się, zmienia się jego rezystancja a komputer odbiera tę zmianę jako sygnał, że jest zbyt niski poziom oleju. By na skutek nagłego chwilowego przechyłu pojazdu np. w zakręcie nie podawać do komputera mylnych informacji na temat poziomu sygnał na czujnik podwany jest w określonych odstępach czasu. Tak by mi to wyglądało...."
Dołączył: 04 Paź 2019 Posty: 181 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: C4 Pikuś Wielki
Piwa: 24/4
Wysłany: Nie 29 Gru 2019, 20:11
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) Błąd czujnika poziomu oleju
zbla76 napisał:
(...) Przepływający przez ten element prąd powoduje rozgrzewanie się elementu i zwiększenie jego oporu (element o takich własciwościach to pozystor w skrócie PTC - zjawisko podobne jak w swiecach żarowych, czyli ze wzrostem temperatury opór maleje i zmniejsza się wartość przepływającego prądu, działanie dokładnie odwrotne ma z kolei element NTC) - w ten sposób odbierane są przez komputer sygnały o tym ile jest oleju. Jeżeli w misce jest właściwa ilośc oleju to nie pozwala on zmienić wartości rezystancji utrzymując ją na poziomie, który komputer odbiera jako OK, jeżeli natomiast oleju jest mniej powoduje to, że element PTC rozgrzewa się, zmienia się jego rezystancja a komputer odbiera tę zmianę jako sygnał, że jest zbyt niski poziom oleju. (...)"
zwróć uwagę, że to tylko rozważania (czyli teoria). A w tych rozważaniach nie wzięto pod uwagę to co napisałem na początku poprzedniego postu ciepły olej powodowałby szybsze nagrzewanie pozystora i bez czujnika temperatury taki pomiar na podstawie samej zmiany oporności obarczony byłby błędem.
Dlatego bardziej przemawia do mnie info (nie rozważania) z wklejonego wyżej linku czyli wersji: pozystor współpracujący z czujnikiem temperatury oleju
Wracając do meritum sprawy -> może by tak zerknąć na czujnik temperatury oleju, jeżeli jest? Może on pośrednio wywołuje te komunikaty?
W przypadku Citroena C5 kolegi zbla76, proces nagrzewania drucika liczony jest w milisekundach i kontrolowany przesyłem sygnałów napięciowych po szynie CAN.
AMlGO napisał:
...ale połączony z czujnikiem temperatury oleju.
Punktem odniesienia jest temperatura płynu chłodzącego, mierzona przez czujnik temperatury płynu chłodzącego, który jest też podpięty do szyny CAN.
Rozwiązanie jest genialne w swojej prostocie, jak wszystkie genialne pomysły, które ludziom udaje się zrealizować, ale już ustawienie (kalibracja) systemu czujników wymaga wglądu do schematu przez specjalistę i użycia oscyloskopu (z możliwością zapisu przebiegu przesłanych po szynie CAN sygnałów w celu porównania z wzorcem).
Dołączył: 04 Paź 2019 Posty: 181 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: C4 Pikuś Wielki
Piwa: 24/4
Wysłany: Nie 29 Gru 2019, 22:45
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) Błąd czujnika poziomu oleju
Utwierdza mnie to w wierze w "drucik-pozystor" + czujnik temperatury.
Jeżeli w C5 2.0hdi wykorzystywany jest akurat czujnik temp.cieczy to OK, bo generalnie sama zasada działania pozostaje bez zmian.
Jedynie algorytmy pewnie są bardziej skomplikowane, bo temp. oleju i płynu to nie zawsze to samo.
Dla przykładu: upalając kiedyś furę płyn miał 100-105°, a olej 130°, a dla odmiany jadąc spokojnie płyn 90° , olej 75-80°
No i udało mi się, żadne tam wymiany czujnika, czyszczenie styków, złączek...nic z tych rzeczy.
Natchnął mnie jeden z forumowiczów, już nie wiem na jakim forum, wrzucił screena z Diagboxa z zespołu napędowego.
Miał tam pozycję :
Pochodzenie informacji o poziomie oleju : Kalkulator CMM
U mnie zamiast Kalkulatora CMM było : Moduł sterujący silnika.
Zmieniłem na Kalkulator CMM i pojawił się upragniony napis: Oil Level Correct
Witam.
U mnie zadziałało dokładnie odwrotnie - Zmieniłem pochodzenie informacji z Kalkulatora CMM na Moduł sterujący silnika i pojawił się napis Oil Level Correct.
Teraz pytanie, czy kontrolka jest prawidłowa, czy to jakieś "oszukiwanie systemu"?
Nadmieniam, że błąd F40A jest nadal aktywny.
No niestety, dziś wymieniałem olej. Spuściłem cały, kluczyk na zapłon i komunikat "Oil level correct" czyli jednak było to oszukanie systemu. pozostaje co jakiś czas kontrola ręczna stanu oleju i dalsze poszukiwania przyczyny tego błędu. _________________ Człowiek nie wielbłąd, napić się musi...daj pifko jeśli pomogłem.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.