Dołączył: 02 Sie 2014 Posty: 506 Skąd jesteś (miejscowość / region): Poznań Posiadane auto: C5 III Tourer 2.0 HDI 163KM 2011
Piwa: 34/6
Wysłany: Wto 09 Sty 2018, 22:33
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) C5 III Jak wyciągnąć akumulator?
wic1 napisał:
Znowu w internecie jest wpierw minus a potem plus przy odpinaniu i podpinamy plus a potem minus.
Co wydaje mi się ryzykowne......
No własnie mniej ryzykowne - bo:
"Ta zalecana kolejność wynika z tego, że w instalacji elektrycznej pojazdu masa, czyli nadwozie, pełni rolę przewodu powrotnego dla większości obwodów elektrycznych. Jeśli jako pierwszy podczas wyjmowania baterii odłączymy jej biegun ujemny, to podczas odkręcania obejmy bieguna dodatniego przypadkowe dotknięcie klucza do nadwozia nie spowoduje zwarcie akumulatora, co mogłoby nawet spowodować jego wybuch."
http://www.motofakty.pl/artykul/montaz-akumulatora-wazna-kolejnosc.html
Generalnie kolejność nie ma znaczenia o ile nie zrobisz zwarcia. Więc tylko dlatego dla bezpieczeństwa gdybyś był niezdarą lepiej zacząć odłączać od masy czyli minusa.
Re: ( Citroen C5 ) C5 III Jak wyciągnąć akumulator?
KwAs39 napisał:
Jak bede sie ponownie zabierał do wyjęcia aku, zrobie fotki jakieś.
Akumulator wyjęty, ładowany przez 27h. Napięcie po naładowaniu 13,64 V.
Wyjęcie aku nie było az takie trudne, ale pokrywę od bezpieczników trzeba było zdjąć i wtedy ta klema od minusa jakoś wyszła.
Thats all.
Albo masz kiepski miernik albo aku już jest kaput. Akumulator po ładowaniu nie powinien mieć więc niż 13-13,1 V.
Podjedź do jakiegoś warsztatu, gdzie mają przyrząd do sprawdzania aku i niech zmierzą napięcie i pojemność pod obciążeniem.
Re: ( Citroen C5 ) C5 III Jak wyciągnąć akumulator?
KwAs39 napisał:
J
Akumulator wyjęty, ładowany przez 27h. Napięcie po naładowaniu 13,64 V.
Thats all.
Ostatnio czytałem o prostownikach i jest mowa, iż prąd ładowania max to ok 14,5 V, czyli najlepiej prostowniki mikroprocesorowe. Np. z Lid.. lub z wysokiej półki CTEK. _________________ Pamiętaj mechaniku-zawieszenie na max w C5 na podnośniku
Re: ( Citroen C5 ) C5 III Jak wyciągnąć akumulator?
Wstępnie jest tak...
Kupiłem prostownik w lidlu (tani) i prostowałem całą noc.
Jak zagadałem z kolegą elektrotechnikiem to ten mi zrobił mały wykład na temat rezystancji opornosciowej akumulatora (czy jakoś tak) i w skrócie wyjaśnił, że prąd ładowania aku to ok 14 V i też w tych granicach powinno oscylować napięcie po naładowaniu. Tymczasem przy rozładowywaniu nie powinno spaść poniżej 12v.
Efekt jest taki...
Na tylnim gnieździe zapalniczki sprawdzając miernikiem zapalniczkowym (taki szajs zallegro bo multimetr gdzieś posiałem) to:
14v ~~ (a przynajmniej ciut powyżej 14v jest w trakcie ładowania gdy silnik jest na chodzie)
12.5v ~~ jest na postoju ze zgaszonym silnikiem.
12v ~~ jest gdy załączę światła mijania bez włączania auta
Odziwo prostownik ładował w okolicy 12.5 v ale zapewne stosownym aperażem.
Śilnik obecnie odpala sam acz kręci dalej bardzo ociężale. Dlatego albo rozrusznik albo aku zdycha a nie widać w napięciu.
Re: ( Citroen C5 ) C5 III Jak wyciągnąć akumulator?
wic1 napisał:
Wstępnie jest tak...
Kupiłem prostownik w lidlu (tani) i prostowałem całą noc.
Jak zagadałem z kolegą elektrotechnikiem to ten mi zrobił mały wykład na temat rezystancji opornosciowej akumulatora (czy jakoś tak) i w skrócie wyjaśnił, że prąd ładowania aku to ok 14 V i też w tych granicach powinno oscylować napięcie po naładowaniu. Tymczasem przy rozładowywaniu nie powinno spaść poniżej 12v.
Efekt jest taki...
Na tylnim gnieździe zapalniczki sprawdzając miernikiem zapalniczkowym (taki szajs zallegro bo multimetr gdzieś posiałem) to:
14v ~~ (a przynajmniej ciut powyżej 14v jest w trakcie ładowania gdy silnik jest na chodzie)
12.5v ~~ jest na postoju ze zgaszonym silnikiem.
12v ~~ jest gdy załączę światła mijania bez włączania auta
Odziwo prostownik ładował w okolicy 12.5 v ale zapewne stosownym aperażem.
Śilnik obecnie odpala sam acz kręci dalej bardzo ociężale. Dlatego albo rozrusznik albo aku zdycha a nie widać w napięciu.
Tak wstępnie obstawiam
Powiedz temu elektrykowi aby się na jakiś kurs zapisał i odświeżył trochę swoją wiedzę. Akumulator, który po ładowaniu ma ponad 13,16V jest już uszkodzonym akumulatorem (tracisz gwarancję na nowy akumulator w wyniku złego ładowania)- doszło w nim do zgazowania i pomimo tego, że bez obciążenia będzie pokazywał wysokie napięcie to pod obciążeniem spadnie ono poniżej 12V a w czasie rozruchu do nawet 7V i silnik diesla nie odpali. W dobrym akumulatorze po odłączeniu prostownika po 15minutach napięcie nie powinno przekraczać 13V a pod obciążeniem czyli po zamontowaniu w aucie 12,5-12,8V. Przy rozruchu nie powinno spaść poniżej 11V. Odnośnie ładowania to najlepsze są prostowniki mikroprocesorowe, które ładują napięciem od 12,5 do 14,4V i małym prądem. Przy ładowaniu powyżej 14,6V dochodzi do zgazowania akumulatora i jego uszkodzenia. Napięcie ładowania 12,5V jest za niskie i nie naładuje w pełni akumulatora, musi ono przekraczać 13V, przy długim ładowaniu takim niskim napięciem dojdzie do zasiarczenia płyt i obniżenia jego sprawności.
Re: ( Citroen C5 ) C5 III Jak wyciągnąć akumulator?
CYTAT - "Powiedz temu elektrykowi aby się na jakiś kurs zapisał i odświeżył trochę swoją wiedzę. Akumulator, który po ładowaniu ma ponad 13,16V jest już uszkodzonym akumulatorem (tracisz gwarancję na nowy akumulator w wyniku złego ładowania)- doszło w nim do zgazowania i pomimo tego, że bez obciążenia będzie pokazywał wysokie napięcie to pod obciążeniem spadnie ono poniżej 12V a w czasie rozruchu do nawet 7V i silnik diesla nie odpali. W dobrym akumulatorze po odłączeniu prostownika po 15minutach napięcie nie powinno przekraczać 13V a pod obciążeniem czyli po zamontowaniu w aucie 12,5-12,8V. Przy rozruchu nie powinno spaść poniżej 11V. Odnośnie ładowania to najlepsze są prostowniki mikroprocesorowe, które ładują napięciem od 12,5 do 14,4V i małym prądem. Przy ładowaniu powyżej 14,6V dochodzi do zgazowania akumulatora i jego uszkodzenia. Napięcie ładowania 12,5V jest za niskie i nie naładuje w pełni akumulatora, musi ono przekraczać 13V, przy długim ładowaniu takim niskim napięciem dojdzie do zasiarczenia płyt i obniżenia jego sprawności.[/quote]"
Przestań człowieku takie głupoty pisać, bo ludzie to czytają i jeszcze ktoś ci uwierzy i kłopotów sobie narobi.
Ładowarki procesorowe o napięciu 14.6 V nadają się do ładowania aku żelowych i AGM. Aku kwasowe powinno ładować się napieciem do 16.5V. Takie napięcie jest potrzebne do uzyskania właściwej gęstości elektrolitu. Wtedy właśnie dochodzi do gazowania elektrolitu, co jest zjawiskiem pożądanym. A zgazować to możesz sobie drewno a nie elektrolit. Prąd ładowania najlepiej 1/10 Pojemności Ah, ale nic się nie stanie jak będzie trochę więcej. Alternator
czasami ładuje aku prądem 50 A i nic nie wybucha, ale wpływa to negatywnie na długowieczność aku.
Innym problemem jest to,że mało który prostownik na rynku ładuje takim napięciem, dlatego warto przed zakupem to sprawdzić, co nie jest łatwe niestety.
A co do kolejności odkręcania klem, to zawsze odkręcamy pierwszy minus. A powód jest tylko 1. Nie dojdzie do zwarcia gdybyście odkręcali pierwszy plus a klucz niechcący dotknął by karoserii. Dla elektroniki nie ma znaczenia co jest pierwsze odkręcane. Jedyne co ważne, klemy łączyć z aku szybkim, zdecydowanym ruchem, aby nie dochodziło do iskrzenia, bo wtedy może dojść do uszkodzenia elektroniki.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.