Witam,
kilka dni temu wyskoczył błąd o ryzyku zapchania filtra FAP (risk of particle filter clogging) , po czym zgodnie z instrukcją obsługi i uwagami na forach pojechałem auto "przepalić" .
Dzisiaj dorwałem się do lexii i takie parametry FAPa udało mi się odczytać, jak to wygląda wg. Was?
i z ciekawości jaka może być pojemność dodatku, bo tu jakieś dziwne wartości wyskakują.
Wskaznikiem zużycia fapa jest pozycja: masa dodatku w filtrze 17 g ( wg przeliczen auto ma ok 20 - 25 tys km) .....ile Twoje auto ma przebiegu... ? Bo wygląda że albo był wymieniany fap , albo ktoś go tylko "skasował" żeby nie było widać przebiegu....
Dołączył: 13 Mar 2009 Posty: 718 Skąd jesteś (miejscowość / region): Duisburg Niemcy Posiadane auto: Citroen C5 2.2 hdi 2001r.
Piwa: 76/36
Wysłany: Nie 26 Paź 2014, 09:40
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) Stan FAP
Caly problem z fapem sprowadza sie do wartosci cisnienia roznicowego miedzy wejsciem a wyjsciem fapa. Sprawdza sie to na pracujacym silniku. Wartosc fapu w dobrym stanie powinna oscylowac miedzy 0 - 40 mBar na wolnych obrotach i do okolo 200 mBar na obrotach. Jesli te wartosci sa wyzsze, wlacza sie regeneracja. Czeste wlaczanie sie regeracji swiadczy o zapchaniu fapa, co jest czesto objawem jazdy na krotkich odcinkach, a wiec miasto i jezdzenie po pare km na zimnym silniku, albo duzej ilosci dodatku w filtrze, co zmniejsza jego pojemnosc. Czasami konieczna jest regeracja wymuszona i przeprowadzona do konca. Czeste wypalanie fapa rozciencza tez olej w silniku i podnosi zuzycie paliwa, co tez nie jest obojetne dla trwalosci silnika i kosztow eksploatacji. W MkI wypalanie tylko na postoju, w MkII mozna wymusic takze podczas jazdy.
Odnosnie wartosci wskazywanych przez Lexie: calkiem mozliwe, ze ktos juz sie bawil fapem i zresetowal stan licznikow, a tak naprawde te wartosci nie sa miarodajne. Odnosnie stanu dodatku, tak w niektorych wersjach Lexii podawane sa jednostki, jakby ktos pogubil przecinki.
Sprawdz najpierw cisnienie roznicowe, a nastepnie, jesli bedziesz znal jego wartosc, mozesz dopiero podjac decyzje co dalej: Jesli po regeracji cisnienie bedzie ciagle duze, moze to byc spowodowane duza iloscia dodatku osadzona w filtrze i wtedy albo wymiana, albo plukanie, ktore zdaje egzamin.
Dostepnosc do Lexii czesto jest powodem, ze w uzywanych samochodach, ktorych nie znamy, wszystko stoi na glowie, bo ktos po prostu wirtualnie pozmienial stan samochodu i czesto mamy potem problem. Pozdrawiam
co do ciśnienia róznicowego całkowicie zgadzam się z dejnerkominek, nie pisałem o wartościach ciśnienia róznicowego żeby nie komplikować ( szczególnie nie znając przebiegu auta) ale rzeczywiście tak jak napisał dejnerkominek tyle powinny mniej więcej wynosić......tak jak wspomniałem jesli masz 190 tys km najechane to albo fap był wymieniany albo tylko skasowany,
kolego wyciągnij fapa na zewnątrz (nie jest to dużo roboty - około 30 minut) i go wyczyść... nie potrzeba do tego żadnych specjalistycznych urządzeń... płuczesz fapa najlepiej gorącą wodą (tylko nie pod ciśnieniem)... ja dodatkowo fapa zalewałem płynem do mycia silnika z firmy K2 i zostawiałem go tak na 30 minut, po czym go kilkukrotnie przepłukałem wodą... zakładasz go ustawiasz w lexii wymianę filtra na nowy i śmiga...
jest to na pewno zapchany filter, ponieważ średnia z ostatnich regeneracji masz około 100 km, u mnie tez tak było a teraz po wyczyszczeniu regenaracja średnio występuje co 950 km
Panowie przejechałem się dziś krótko po mieście i na postoju wartość ciśnienia wynosi 0, a podczas jazdy zauważyłem tylko że maksymalne wychylenie to ok. 40bar
Niestety jak chciałem wygenerować wykres to wyskakiwał mi błąd lexii i nie udało mi się wyciągnąć dokładnych danych
Dołączył: 13 Mar 2009 Posty: 718 Skąd jesteś (miejscowość / region): Duisburg Niemcy Posiadane auto: Citroen C5 2.2 hdi 2001r.
Piwa: 76/36
Wysłany: Nie 26 Paź 2014, 20:53
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) Stan FAP
"Regenerację myślę, że ostatnio wykonałem, gdyż byłem go "przepalić" zrobiłem 70km na 3500 obr. " Wcale to nie oznacza, ze wypalanie sie wlaczylo. Ono wlacza sie tylko jak cisnienie roznicowe przekroczy wartosc aktywujaca wypalanie, oraz jesli silnik ma odpowiednia temperature. Moze sie tak zdarzyc, ze nie wlaczy sie wcale, z powodu jazdy na krotkich odcinkach, lub, gdy walniety jest termostat silnika. Jesli czujnik cisnienia bedzie uszkodzony, rowniez nie dojdzie do wypalania. Generalnie trzeba miec troche pojecia o diagnozowaniu, no i o pracy calego silnika, aby ogarnac calosc. Dobrym pomyslem jest wstawienie diody sygnalizujacej wlaczenie ogrzewania tylnej szyby i lusterek, bo wtedy wiemy dokladnie kiedy zaczyna sie wypalanie[i kiedy konczy rowniez] Fap nie jest trudnym do ogarniecia systemem w pojezdzie, ale trzeba troche wiedzy miec.
Sprawdz najpierw jakie cisnienie roznicowe masz na wolnych obrotach i do jakiej wartosci wzrasta po dodaniu gazu, a majac te wiedze zastanowimy sie co dalej nalezy zrobic. Na wymontowanie fapa z silnika 1,6 hdi potrzeba troche wiecej czasu, no i na podnosniku i lepiej robic to w ostatecznosci.
Dołączył: 13 Mar 2009 Posty: 718 Skąd jesteś (miejscowość / region): Duisburg Niemcy Posiadane auto: Citroen C5 2.2 hdi 2001r.
Piwa: 76/36
Wysłany: Nie 26 Paź 2014, 21:06
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) Stan FAP
Nic nie piszesz o tym, jak dawno jestes wlascicielem tego auta. Te wartosci sa odpowiednie dla fabrycznie nowego fapa, z tym, ze wartosc na obrotach powinna siegac okolo 160 mBar. Mozliwe, ze nie masz juz fapa, ze ktos go przewiercil. Moze byc rowniez problem z czujnikiem, albo z przewodami idacymi do niego.
Ten komunikat o mozliwosci zapchania sie filtra pojawia sie z wielu powodow. Generalnie, gdy spalanie w silniku nie jest czyste, albo gdy system dodatku zaczyna szwankowac, a wiec, np. problem z korkiem wlewu, problem z zasilaniem systemu dodatku, problem z EGR itp... Mysle, ze na spokojnie powinienes zrobic diagnostyke calego silnika, z podgladem parametrow na postoju , jak i dynamicznie w czasie jazdy, pod obciazeniem. A szczegolnie kiedy pojawia sie bledy w pamieci. Nie jest to latwe, ale nie mozna tez sie poddawac. pozdrawiam
Myślę że wykonałem, gdyż akurat ilość kilometrów od jego ostatniego wykonania pasuje, ale fakt nie robiłem tego z komputerem, więc mogło nie wyjść. Poza tym komunikat się nie pojawił ani razu od tamtego dnia.
Właścicielem auta jestem od marca tego roku i przejechałem póki co ok. 10000km. z tego co wiem, to auto przy 160000 przeszło duży serwis, ale akurat o fapie nic nie mam w papierach.
W lexii mam dość dużą historię usterek, ale żadnych związanych z silnikiem nie ma.
Diagnostykę oczywiście zrobię, ale póki co żadnych błędów lexia nie wykazuje i przez te 10000km żadnego nie miałem. (jedynie błąd komunikacji z bluetooth się zapisał). Autem nie szarpie, chodzi równo itp. itd, a komunikat o ryzyku zapchania pojawił się tylko ten jeden jedyny raz.
Panowie pojeździłem kilka dnia z podpiętym komputerem (lexia i diagbox) i takich wartości ciśnienia w FAPie o jakich piszecie to ja nie mam....
Poniżej przedstawiam wykres, w którym widać maksymalne wartości ciśnienia.
Witam. Napisze parę spostrzeżeń odnośnie Fapa sugerując się własnymi przeżyciami z C5. Jeżeli chodzi o wypalanie to załącza się różnie - u mnie w przedziale przejechania od 200 do 600 km (z tego co doczytałem to zależy od paliwa), jeżdżę różnie i miasto i trasa i nawet odcinki po 2 km z dziećmi do szkoły. Na krótkim odcinku zapomnijmy o wypalaniu gdyż jak kolega wyżej pisał odpowiednia temperatura silnika i różnica ciśnień na czujniku. Gdy dojdzie do wypalania to na bank spalanie chwilowe waha się u mnie między 7.2 litra a 10 dodatkowo podobno komputer włącza obciążenie dla silnika w postaci podgrzewu lusterek i tylnej szyby aby temperatura dopalania była odpowiednia i w miarę wysoka ( u mnie podczas wypalania wyraźnie da się wyczuć ze silnik trosze inaczej pracuje i reaguje na pedał gazu, nawet czytałem że niektórzy montują sobie diodę na ścieżce zasilającej podgrzew lusterek aby dokładnie wiedzieć kiedy jest wypalanie). Ważną rzeczą jest dodatek bez tego ani rusz - dlatego że gdy go zabraknie to zapchasz dpf bardzo szybko (Zalecam osobiste sprawdzenie ile faktycznie masz tego płynu w zbiorniku, ponieważ ktoś mógł lexią zrobić "sztuczną" dolewkę i wartości z odczytu mogą być przekłamane). Dodatek ten dawkowany jest do paliwa po każdorazowym zatankowaniu - podobno jest czujnik otwarcia klapki z baku (nie wiem dlaczego tak to rozwiązali skoro mamy dokładny odczyt stanu paliwa i przejechania ilości kilometrów z poziomu komputera - no chyba że jest inaczej to niech mnie ktoś sprostuje), dlatego zalecane jest tankowanie jak największej ilości paliwa do zbiornika a nie dolewki za 20 złoty. Co do krótkich odcinków to podobno mamy akurat te szczęście, ponieważ mokry Fap bardziej to znosi (pamiętam jak raz załączyło mi się dopalanie w trakcie jazdy miejskiej - przejechałem 10 km spalanie wróciło do normy i proces się zakończył bezproblemowo) - więc jeśli dopalanie włącza Ci się w równych odstępach kilometrowych, kończy prawidłowo, od czasu do czasu przegonisz samochód po trasie szybkiego ruchu i masz dodatek w zbiorniczku to myślę ze dpf posłuży Ci jeszcze. W razie problemów informacji na forum odnośnie Fapa jest sporo. Pozdrawiam.
...Dodatek ten dawkowany jest do paliwa po każdorazowym zatankowaniu - podobno jest czujnik otwarcia klapki z baku (nie wiem dlaczego tak to rozwiązali skoro mamy dokładny odczyt stanu paliwa i przejechania ilości kilometrów z poziomu komputera - no chyba że jest inaczej to niech mnie ktoś sprostuje), ...
no ja slyszalem ze plyn dodawany jest automatycznie jesli zatankujemy wiecej niz bodajze 6 litrow paliwa wiec raczej nie jest tak ze samo otwarcie klapki powoduje dodanie plynu.
Witam
Mam pytanie odnośnie częstotliwości wypalania FAPa.
Po zamontowaniu diody w lusteku zauważyłem, że FAP wypalał co ok 200 km.
W Lexii/Diagbox wypaliłem go serwisowo i dystans między wapaleniami zwiększył sie do 250 km.
Ale ostatnio zaczął mi wypalać co ok 100km
Podaje dane FAP z Diagbox'a:
- Nasycenie filta cząstek 43%
- ilość dodatku zgromadzonego w FAP (cer) - 103 G
- ciśnienie różnicowe w ukł. wydechowym 24 mbar przy ok 3000 obr/min
Zrobiłem znowu wypalenie serwisowe i mam takie wartości:
- Nasycenie filta cząstek 0%
- ilość dodatku zgromadzonego w FAP (cer) - 103 G
- ciśnienie różnicowe w ukł. wydechowym 35 mbar przy ok 3100 obr/min
- ciśnienie różnicowe w ukł. wydechowym 4 mbar przy ok 740 obr/min
Po wypalaniu przejchałem dopiero ok 60km więc jeszcze nie wiem czy pomogło.
Ale tak się zastanawiam czy te 103G ceru i 35 mbar ciśnienia to juz oznacza, że filtr jest do czyszczenia, płukania?
Bo gdzies znalazłem, że jak jest ok 200G ceru i ciśnienie 200mbar to jest kompletnie zawalony i wtedy do czyszczenia?
Czy problem lezy gdzieś indziej? Ale żadnych błędów nie mam, eolys ostatnio też uzupełniałem i wykasowałem.
Przebieg ok 152 tyś km. 70% miasto - przy wypalniu w mieście nieprzerywam, jadę na trasę przegonić, wypala przez ok 10km.
Witam mam problem pojawił sie komunikat ‚risk of particle filter clogging’ oraz ikona SERWIS
Po sprawdzeniu poziom zapchania 6% ostatnie wypalanie 0km temu mechanikowi nie udalo sie sprawdzić poziomu oleju w zbiorniku. od czego zaczą moze jest ktos z okolic chrzanowa który zerknił by swoim komputerem
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia -układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.