Witam.
Jestem od niedawna posiadaczem C4. Czy ktoś mógłby powiedzieć jak wygląda wypalanie sadzy w filtrze? W sensie czy jest jakaś informacja o tym na wyświetlaczu? Czy są jakieś wymagane minimalne obroty?
Jak bedziesz mial zapchany zapalic ci sie kontrolka i właczy tryb serwisowy i lipa. Ja bym proponował nie czekać tylko jechac na wycięcie fapa.A wypalanie sadzy wyglada:
Nasz filtr zacznie się wypalać jeżeli nastąpią dogodne warunki do rozpoczęcia wypalania:
a) dobrze rozgrzany silnik, tj. temperatura około 80 stopni,
b) rozgrzany układ wydechowy, co ma bezpośredni związek z dobrze nagrzanym silnikiem,
c) prędkość autka, chociaż jak układ jest wystarczająco rozgrzany to sterownik odpali wypalanie nawet przy zerowej prędkości - stojąc na światełkach lub w korku,
d) filtr jest odpowiednio nasycony, czyli jego wartość nasycenia jest powyżej 80%,
Nie, na czuja.
Lepiej jedz wytnij fapa i taniej będzie cie to kosztowało. Kumpel w grand vitara suzuki mial 3/4 razy bład fapa i w koncu sie zdenerwował. Pojechał, wyciął i od razu happy.
Dołączył: 13 Mar 2009 Posty: 718 Skąd jesteś (miejscowość / region): Duisburg Niemcy Posiadane auto: Citroen C5 2.2 hdi 2001r.
Piwa: 76/36
Wysłany: Pon 03 Mar 2014, 23:51
Temat postu:
Re: ( Citroen C4 ) Wypalanie FAP
Zeby okreslic stan fapa trzeba sprawdzic na pracujacym silniku jego parametry. Mozna to zrobic testerem, najlepiej Lexia. Dla filtra istotne jest cisnienie roznicowe i zapelnienie filtra sadzami. Jesli cisnienie przekroczy wartoc krytyczna, sterownik silnika wlacza faze regeneracji[wypalanie] filtra. Do uruchomienia wypalania musza byc spelnione warunki: temperatura silnika powyzej 60 stopni i predkosc pojazdu powyzej 60 km/h. Wypalanie trwa okolo 10 min. W tym czasie wlacza sie ogrzewanie tylnej szyby i lusterek, warto to wykorzystac do podlaczenia diody, aby widziec kiedy zaczyna sie wypalanie. Jesli wypalanie nie zastanie zakonczone, przy nastepnej jezdzie zacznie sie znowu, po spelnieniu w/w warunkow. W Citroenach stosuje sie filtry mokre, tzn. do paliwa dodawany jest plyn, obnizajacy do 400 stopni temperature wypalania. Pozostalosci tego plynu zostaja w filtrze i po pewnym czasie wypelniaja filtr, co jest powodem wymiany, lub koniecznoscia jego wymycia woda. Okres zapelnienia to okolo 160 do 200 tys km. Generalnie fap jest bezobslugowy, do czasu zuzycia dodatku wszystko dziala prawidlowo, o ile oczywiscie wypalanie filtra zachodzi prawidlowo. Bledem duzym jest wyciecie fapa sprawnego, tym bardziej, ze wyciecie fapa wymaga zmiany oprogramowania sterownika silnika. Pozdrawiam
witam wszystkich, info o działaniu FAP jakie przysłano mi z Citroen Polska:
podstawowe dane dotyczące działania filtra cząstek (FAP) :
Zbieranie się cząstek w filtrze prowadzi, z upływem czasu, do jego zatkania.
W tym celu należy okresowo je spalać.
Temperatura spalania tych cząstek wynosi około 550ºC. Jest to trudna do osiągnięcia temperatura w FAP. Na przykład podczas jazdy miejskiej, osiągana temperatura wynosi około 150ºC.
Aby zwiększyć temperaturę spalin, stosuje się jeden lub dwa wtryski dodatkowe oraz ewentualnie obciąża się silnik przez włączenie elektrycznych odbiorników. Pozwala to na zwiększenie temperatury o około 300ºC.
W warunkach niesprzyjających osiąga się temperaturę około 450ºC.
Aby uzyskać regenerację, stosuje się dodatek do paliwa, który pozwala na zapalenie się sadzy w temperaturze 450ºC. Jest to zadanie tlenku ceru (katalizator chemiczny).
Regeneracja polega na okresowym spalaniu cząsteczek zatrzymanych w filtrze, aby utrzymać go w strefie optymalnego działania i zapewnić najlepsze osiągi silnikowi.
Istnieją dwa przypadki regeneracji :
Regeneracja naturalna.
Gdy temperatura układu wydechowego samoistnie osiąga próg regeneracji (z dodaniem dodatku Tº 450ºC), następuje naturalne spalenie cząstek w filtrze. Żadna pomoc z zewnątrz nie jest użyta aby spowodować regenerację. Na temperaturę spalin i wewnętrzna filtra wpływają bezpośrednio tylko warunki jazdy.
Regeneracja sztuczna.
Pomoc w regeneracji jest to zespół urządzeń sterowanych przez kalkulator silnika, mających na celu zwiększenie temperatury spalin, aż do progu spalania cząsteczek.
Aby osiągnąć próg regeneracji, do paliwa jest dodawany związek Eolys składający się z tlenku ceru (wyprodukowany przez RHODIA), który obniża temperaturę spalania cząsteczek do 450ºC.
Tlenek ceru łączy się z sadzami podczas spalania paliwa.
Tlenek ceru znajduje się w roztworze nieorganicznym, przechowywanym w dodatkowym zbiorniku blisko zbiornika paliwa. Do wtryśnięcia odpowiedniej ilości dodatku do dolanej objętości paliwa do zbiornika, został opracowany specjalny system sterowania dodatkiem.
Określenie poziomów obciążenia filtra :
Ilość cząsteczek obecnych w filtrze, tlenek ceru i osady, zmienią jego utratę obciążenia (ciśnienie wejściowe jest różne od ciśnienia wyjściowego).
Wartość ta jest stale mierzona i przedstawia poziom obciążenia filtra.
Kartografie kalkulatora wtrysku zwierają sześć poziomów działania, określonych przez krzywe, na podstawie obliczeń wydatku objętościowego spalin.
Wydatek objętościowy spalin jest obliczany głównie na podstawie następujących parametrów :
ciśnienie różnicowe,
temperatura spalin za katalizatorem,
wydatek powietrza dolotowego,
ciśnienie atmosferyczne.
W zależności od tych parametrów kalkulator silnika, na podstawie posiadanej kartografii, zarządza regenerację filtra cząstek lub nie. Ma to na celu utrzymanie stanu filtra cząstek w optymalnym stanie działania. Regeneracja następuje podczas jazdy samochodu w momencie wystąpienia sprzyjających ku temu warunkach. System nadzoru filtra cząstek nie czeka, aż do momentu całkowitego zatkania filtra. Uruchamia jego regenerację w oparciu o parametry ustalone przez producenta tj. przebieg między kolejnymi regeneracjami, sposób jazdy, profil drogi, rodzaj wykonywanych przebiegów (miasto, autostrada, od drzwi do drzwi,…)
No i po przeczytaniu tej obszernej informacji z Citroena, pierwsze co bym zrobił to pojechał i wyciął tego fapa i tyle. Niestety ale mam kilku znajomych co mieli problemy z dpf/fap i po przygodach z tym pojechali, wycieli i spokoj.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C4 ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.