Mam pytanie głównie do Kolegów, którzy samodzielnie przeprowadzali wymianę paska w silniku 2.0i16V (RFJ, RFN, EW10A). Procedurę od strony teoretycznej, popartą instrukcją warsztatową znam, wiem na co trzeba uważać, zwłaszcza na brak klina na zębatce na wale korbowym i wszystkie problemy, które z tego wynikają. Temat jest do ogarnięcia. Komplet blokad do wału, wałków i regulacji napinacza 140 zł-do przeżycia. Ale mam pytania praktyczne: 1) czy wymianę da się zrobić bez podnośnika warsztatowego, dysponując garażem i kanałem 2) czy śruba koła pasowego naprawdę odkręca się bardzo trudno, bo zalecany moment jej dokręcenia to 40 Nm + kątowo 40 stopni, nie wydaje się duży. Czy tę śrubę należy wkręcać na klej?, instrukcja warsztatowa nic o tym nie mówi. 3)słyszałem, że nowy pasek rozrządu, przy zakładaniu na koła, przy całkowicie zwolnionym napinaczu, wydaje się jakby za krótki, i bardzo ciężko wchodzi, może ktoś to zna od strony praktycznej?
Wymieniałem rozrząd tydzień temu,nie ma większego problemu z wymianą na kanale, żeby odkręcić śrubę na wale głównym najlepiej zablokować koło zamachowe śrubokrętem gdzieś przy rozruszniku, dobry klucz nasadowy i ciężko ale idzie, przy składaniu musisz posmarować specjalnym klejem. Co do klina na kole zębatym wału to u mnie on jest ale ma jakieś cztery milimetry luzu, nie znalazłem nigdzie jak to powinno być, ustawiłem tak jak było gdzieś po środku i chodzi ok, pasek 153 zęby wchodzi bez problemu.
Masz motor ze zmienną fazą na wałku rozrządu? A mógłbyś napisać, czy zdejmowałeś łapę silnika i podpierałeś silnik od dołu? A co do klina na wale głównym, to o ile dobrze rozumiem instrukcję serwisową, on jest, ale krótki i służy tylko do koła paska wielorowkowego. Koło zębate napędu rozrządu nie jest ustalane żadnym klinem ani w czasie montażu, ani potem w trakcie pracy. Po zablokowaniu wału i wałków i po założeniu nowego paska zębatego i napięciu napinacza, dokręca się śrubę centralną, ta dociska koło wielorowkowe, a koło wielorowkowe dociska zębatkę. O ile dobrze rozumiem, to zębatka na wale głównym ustalona jest tylko tym dociskiem i stąd bardzo ważny jest moment z jakim dokręcona jest śruba centralna. Zbyt lekkie dokręcenie,jak czytałem może spowodować, że zębatka się przestawi w czasie pracy silnika z opłakanym skutkiem. Taka konstrukcja dolnego koła zębatego, jak słyszałem od mechaników, jest teraz powszechnie stosowana w nowych autach. Co więcej, ta zębatka w niektórych motorach ma wycięcie na klin, ale, jak zrozumiałem, nie służy ono do umieszczenia tam klina, tylko do nałożenia zębatki przez klin na wale, "czekający" na swoje koło wielorowkowe.
Najpierw trzeba pod lewarować samochód i ściągnąć koło i plastikowe nadkole, z stamtąd jest dobry dostęp do śruby na wale, potem drugi lewarek pod silnik i ściągasz łapę silnika dopiero wtedy jest dostęp do śrub obudowy rozrządu.
Co do tego klina to u mnie nie da rady ustawić inaczej tego koła niż na klinie, w kole zebatym jest wcięcie, klin na wale siedzi dokładnie na swoim miejscu nie może się przesunąć i utrzymuje dwa koła w pozycji chociaż koło zębate ma luz na klinie i to chyba jest ta regulacja, szukałem jakiś znaków lub blokad, w głowicy znalazłem ale na wale głównym nie, Wiesz może gdzie się go blokuje? sprawdził bym czy jest dokładnie na pozycji
W moim silniku RFJ jak wejdziesz pod samochód na kanale, to nad lewą półosią jest takie okienko w korpusie silnika o średnicy około 3 cm. Ono służy do wstawienia blokady koła zamachowego. Blokadę obejrzyj sobie na znanym portalu aukcyjnym wpisując "S1113 blokada paska rozrządu " Cena 49 zł. Bez blokady, w celu kontroli o jakiej mówisz, kręcąc wałem kluczem nasadzonym na śrubę centralną, powinieneś ustawić widoczne w tym okienku koło zamachowe, w ten sposób, aby w w środku okienka był widoczny otwór w kole zamachowym, ten otwór ma średnicę 9 mm i musi być ustawiony centralnie w tym okienku. Problem jest taki, że dostępu wzrokowego prawie tam niema, chyba że jakimś lusterkiem. Prędzej wsadzisz tam palec i namacasz ten otwór w kole zamachowym. Ja robiąc rozeznanie jak jest z tymi znakami, miałem ułatwione zadanie, bo mam w domu endoskop - rodzaj mikrokamery na długim giętkim przewodzie, to w ten sposób zajrzałem sobie do tego okienka. Jak już ustawisz koło zamachowe jak trzeba, to jeśli rozrząd jest dobrze złożony, otwory na kołach wałków rozrządu powinny celować idealnie w miejscach na blokady, czyli np.śruba lub wiertła o średnicy 5 mm powinny przejść przez otwory w kołach wałków i trafić w otwory w silniku. Pamiętaj, że na jeden obrót wału przypada pół obrotu wałków w głowicy -może się tak zdarzyć, że jak wał już ustawisz jak trzeba, wałki w głowicy będą przestawione o 1/2obrotu. Wtedy musisz wykonać jeszcze jeden pełny obrót wałem korbowym.
Ostatnio zmieniony przez lecsu dnia Sro 19 Lut 2014, 20:46, w całości zmieniany 2 razy
Jest jeszcze jeden sposób do ustawienia wału korbowego w pozycji do kontroli, ale nie wiem czy dostatecznie dokładny, wydaje mi się że tak. Otóż w silniku 2.016V kiedy wał jest w pozycji do kontroli, to wszystkie 4 tłoki stoją w cylindrach na jednym poziomie, inaczej niż w silnikach innych marek, żaden tłok nie jest w górnym położeniu, żaden w dolnym. Można więc wykręcić świece, przygotować kawałek drutu lub listewki o długości ok 20 cm i powoli kręcąc wałem, doprowadzić do sytuacji gdy nasz "miernik" będzie wchodził do otworu na świecę na jednakową głębokość we wszystkich cylindrach. Trzeba te pomiary robić dokładnie, pamiętając znowu o sytuacji, że czasami trzeba wykonać dodatkowy pełny obrót wałem, bo wałki w głowicy mogą być przestawione o 180 stopni.
Znalazłem dzisiaj ten otwór do blokady wału, faktycznie widoczność nawet przy użyciu lusterka rewizyjnego mocno ograniczona ale udało mi się sprawdzić, miałem minimalne przesunięcie. Po ustawieniu chodzi podobnie jak przed korektą, ale chociaż jestem spokojny ze wszystko jest ok:)
No to fajnie, rozumiem, że korekty mogłeś dokonać wykorzystując, że klin w zębatce ma wolną przestrzeń i jest możliwość ograniczonego przestawienia tej zębatki na wale. Jakbyś mógł, napisz mi jeszcze, czy koło pasowe, to wielorowkowe łatwo schodzi, czy trzeba używać ściągacza.I czy śrubę centralną wkręcałeś kluczem dynamometrycznym,czy na wyczucie?
U mnie wolna przestrzeń wystarczyła od dokonania korekty, jednak jakby było za mało zawsze można przesunąć pasek na zębach. Koło zębate i od osprzętu po odkręceniu śruby centralnej i popuszczeniu pasków schodzą bez problemu ręcznie. Śrubę centralna dokręcałem kluczem dynamometrycznym.
Dzięki, teraz wydaje mi się, że do końca rozumiem jak to wszystko działa. Napisz jeszcze czy stosowałeś na kluczu wstępnie 40 Nm + potem dokręcenie o 40stopni, czy jakąś inną metodę.
Dzięki za wszystkie informacje, teraz już wiem, że nic mnie nie powinno zaskoczyć, kiedy zabiorę się za robotę. Jak byś mógł napisz mi jeszcze na koniec, czy podparcie silnika i zdjęcie łapy górnego mocowania samo w sobie daje dostęp do śrub osłony paska, czy trzeba jeszcze odsunąć silnik w lewo, aby zyskać więcej miejsca.
Dzięki daras! Dzięki Twoim radom wymiana przebiegła pomyślnie,a przede wszystkim dodałeś mi odwagi by wziąć się samodzielnie za wymianę. Choć cała praca trwała kilka godzin, nie napotkałem praktycznie na żadne nadzwyczajne trudności. Nowy pasek, tak jak pisałeś, wszedł swobodnie. Użyłem nowej śruby centralnej, fabrycznie pokrytej klejem do gwintów, odpadła więc sprawa doboru odpowiedniego kleju. Miałeś rację, dolna zębatka ma szerokie wycięcie na klin,sam klin jest wąski, jest zatem pole do regulacji. Za to koło pasowe osprzętu siedzi ściśle na tym samym klinie, ale schodzi/wchodzi bez oporu. Jest trochę niewygód przy montażu całości, ale generalnie miejsca jest dość, więcej niż się spodziewałem. Przy starannym montażu rozrząd jest ustawiony praktycznie idealnie. Po ręcznym kręceniu, dla kontroli, wszystkie blokady wchodziły w swoje otwory. I jeszcze jedno: do zablokowania wału do odkręcenia śruby centralnej wyjąłem rozrusznik, i w jego miejsce włożyłem blokadę w kształcie grzebienia. Wyjęcie i ponowne założenie rozrusznika nie jest trudne,ale zabiera trochę czasu,daje zaś pewność, że nawet najmocniej dokręcona śruba centralna da się odkręcić i dokręcić.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Silnik iskrowy-uklad chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.