Do paru dni jestem właścicielem C4 Grand Pisacco, wersja z 2008 roku. Ponieważ zawsze lubiłem majstrować przy swoim autku i tym razem zaczynam go przerabiać po swojemu.
Na pierwszy ogień idzie montaż świateł do jazdy dziennej, dlaczego - mam xenony a ich palniki i regeneracja kosztują więc taniej wychodzą światła no i zużycie prądu niższe ( 10W zamiast 100W)
Po kilku przymiarkach mój wybór padł na drogie ale pasujące lampy NSSC DRL 523HP.
Ich kształt prawie idealnie pasuje do atrapy halogenów przeciwmgielnych.
kliknij na fotkę w celu powiększenia
Prace nad montażem oceniam jako średnio trudne, podzieliłem na dwa etapy. Mechaniczny i elektryczny.
Etap I - mechaniczny
W tym etapie zamontujemy nasze światełka. W tym celu należy zdjąć czarne atrapy świateł przeciwmgielnych i przystąpić do lekkiej destrukcji atrapy oraz zderzaka. Aby nasze światła ładnie pasowały należy wyciąć otwory w atrapie ( wyciąć w kształcie litery U ) - wcześniej demontując "chromowane" ozdoby , o ile są - oraz szczelinę w zderzaku.
Należy to robić ostrożnie i etapami przymierzając nasze led'y tak, aby nie wyciąć za dużo. Tracimy przy tej operacji zatrzaski trzymające atrapy więc, jeżeli nie wytniemy dokładnie (ciasno) atrapy to trzeba będzie dodatkowo przymocować ją do zderzaka wkrętem do metalu.
Po wycięciu otworów wsuwamy lampy w powstałe szczeliny, w części dalszej (bliżej kabiny) mocujemy zaczepy które były w komplecie przykręcając je tak by tworzyły obejmę ( jak litera U ) która złapie plastik zderzaka utrzymując lampy w prawidłowym położeniu. Jeżeli prawidłowo wytniemy dziurę w zderzaku lampa wejdzie ciasno. Aby konstrukcja była mocna i stabilna , ja użyłem poksyliny jak uszczelniacza ( od środka ) przymocował ona bardzo mocno lampę do zderzaka.
Na tak zamocowanej lampie zakładamy czarną atrapę halogenów i jeżeli wycieliśmy precyzyjnie to prawie nie będzie widać że to samoróbka.
Wycinamy w chromowanym plastiku szczelinę tak by można je było zamontować w atrapie.
Etap II - elektryczny
Zgodnie z przepisami nasze światła muszą zapalać się automatycznie po włączeniu silnika oraz gasnąć po włączeniu świateł postojowych.
NSSC DRL 523HP wyposażone są w specjalny automat który należy "tylko" podłączyć.
Samą magiczną skrzyneczkę zamontowałem po lewej stronie w okolicy filtra powietrza, kabel do prawego leda poprowadziłem pod plastikową osłoną belki górnej ( tam gdzie zamek klapy komory silnika).
Teraz trzeba tylko podłączyć trzy przewody sterująco-zasilajace.
* przewód czarny - masa . Przykręciłem pod śruba mocującą chłodnicę
* przewód żółty - steruje gaszeniem świateł po włączeniu postojówek . Połączyłem go z kablem prądowym lewych świateł postojowych przy kostce klosza lampy . Bierzemy kostkę zapięciem do góry i wpinamy się do drugiego kabla od dołu . Należy użyć specjalnych kostek połączeniowych żeby nie przecinać kabli. Całość izolujemy taśmą izolacyjną - tak żeby kostka połączeniowa była cała zaizolowana.
* przewód czerwony należy połączyć z dodatnim źródłem prądy które pojawia się po przekręceniu kluczyka ( cewka zapłonowa, czujnik biegu wstecznego, zapalniczka, gniazdo 12V itp) i tu mam problem bo w plątaninie kabli nie znalazłem jeszcze właściwego. Przejście kablem z kabiny kierowcy też bez szans bo całość jest pięknie zabudowana i nie mam pojęcia gdzie jest jakiś otwór którym można by się przecisnąć.
Mam instrukcję serwisową hiszpańską ale oczywiści wszystkie kostki są opisane za wyjątkiem tych w skrzynce bezpieczników po maską. Z tego co się zorientowałem muszę podpiąć się do kostki szarej kable 3 , 4, 21 lub 22 - jutro poćwiczę jak zadział poprawie opis. Czujnik biegu wstecznego też jest dobry , ale żeby się do niego dostać trzeba zdemontować filtr powietrza górę (proste) i dół i tu nie wiem jak. No i odpiąć złączkę nie uszkadzając jej i tu też jeszcze nie wiem jak
Próby podłączenia na krótko (do akumulatora) celem sprawdzenia czy wyłączanie przy włączonych pozycyjnych dział dały wynik prawidłowy.
Może ktoś z kolegów wie gdzie się podłączyć , jeżeli tak to proszę o informację . _________________ auto służy do jazdy a nie do oglądania ...
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
mariomechanik napisał:
witam. wystarczy za pomocą kontrolki sprawdzić na którym przewodzie po przekręceniu stacyjki jest zasilanie i się w niego wpiąć.
Nie tak prosto - kable od góry we wtyczkach są zalane a po wyczepieniu nie wszystko działa tak jak powinno. Po za tym nie chciałbym podpiąć się do kabla który na przykład przestaje podawać napięcie gdy zadziała czujnik X, albo włączy się funkcja Y itp.
Mam schemat elektryczny (po hiszpańsku ) ale nie jestem tak mocny żeby na jego podstawie zidentyfikować konkretny kabel. Tym bardziej że wtyczki które są w skrzynce bezpieczników po maską jako jedyne nie sa opisane (brak numeracji które to 1 a które to np 23 ) _________________ auto służy do jazdy a nie do oglądania ...
Dołączył: 02 Gru 2012 Posty: 1 Skąd jesteś (miejscowość / region): warszawa Posiadane auto: c4 GP 2 hdi 2010
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 22 Lut 2013, 00:46
Temat postu:
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
A u mnie kabelek sterowania dziennych podłączony do pozycji powoduje, że komp wyłącza tę żarówkę po odpaleniu kluczyka. Chyba wyczuwa różnicę obciążenia, choć to tylko sterowanie. O dziwo, podpinanie się przy pracującej inst. działa OK, przerzuca bez problemu. :cry:
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
Ja wpiąłem się kabelkiem pod bezpiecznik 10A w skrzynce pod maską, drugi od prawej strony w pierwszym rzędzie od szyby, stojąc przodem do samochodu. Tam pojawia się napięcie dopiero po odpaleniu samochodu.
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
Zamontowałem okrągłe w miejsce halogenów, dzięki za opis bardzo pomógł.
Choć bezpiecznik opisany przez Guzior'a u mnie włącza 12V po przekręceniu stacyjki.
Pozdrawiam
Marcin
Dołączył: 01 Cze 2013 Posty: 20 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Peugeot 1007/Citroen C4 Picasso
Piwa: 0/0
Wysłany: Wto 13 Sie 2013, 07:57
Temat postu:
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
Witam,
Marcin9736 czy mógłbyś napisać,gdzie wpiąłeś się przewodami (mam takie same lampy jak ty-okragle zamiast halogenów). Super by było jakbyś dołączył zdjęcia.
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
proponuje się nie wpinać w ten sposób, czyli na wariata, obecne auta sa tak naszpikowane elektroniką że aż głowa boli, wszystkim steruje komputer przez co każdy kabelek jest cienki ponieważ on odpowiada za impuls a dopiero dalej jest przewód który podaje właściwe natężenie. komputer też może zwariować jak podepniesz dodatkowe źrugło prądu o mocy "aż" 10-15 wat.
proponuje zrobić tak, że po odnalezieniu kabla (najlepiej przy stacyjce) w którym pojawia sie prąd po właczeniu zapłonu wykorzystać go jako impuls dla przekaźnika który zamknie obwód z ledami ale na zasadzie:
LEDY-PRZEKAŹNIK-BEZPIECZNIK-AKUMULATOR-LEDY _________________ NIC NA SIŁĘ. WSZYSTKO MŁOTKIEM
Dołączył: 19 Lut 2013 Posty: 8 Skąd jesteś (miejscowość / region): mazowieckie Posiadane auto: C4 GP
Piwa: 0/0
Wysłany: Pon 19 Sie 2013, 10:53
Temat postu:
Re: Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
* przewód czerwony należy połączyć z dodatnim źródłem prądy które pojawia się po przekręceniu kluczyka ( cewka zapłonowa, czujnik biegu wstecznego, zapalniczka, gniazdo 12V itp) i tu mam problem bo w plątaninie kabli nie znalazłem jeszcze właściwego. Przejście kablem z kabiny kierowcy też bez szans bo całość jest pięknie zabudowana i nie mam pojęcia gdzie jest jakiś otwór którym można by się przecisnąć.
kolego kobrapl super opis. mam pytanie i jak poradziłeś sobie z tym plusem? jak podpiąłeś? może uzupełniłbyś o jakąś fotkę tego połączenia?
a i jeszcze pytanko natury użytkowej masz u siebie czujnik zmierzchu i starowanie ledów jest automatyczne?.
jak świecą ledy przy Twoim podłączeniu? Rozumiem że zapalają sie po zapłonie, a przed odpaleniem samochodu. czy w pozycji "zero" na manetce powinny się świecić LEDy?
czy Ledy świecą ci kiedy w pozycji manetka jest "postojowe". czy jak zapalają się mijania to LEdy gasną? jakbyś mógł opisać co i jak w danej pozycji manetek byłbym bardzo wdzięczny.
pozdrawiam
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
ledy musza zapalić się wraz z uruchomieniem silnika, czyli szukamy pradu tam gdzie pojawia sie po przekręceniu kluczyka w pozycje II (włączony zapłon) i mogą się świecić same bądź ze światłami pozycyjnymi. teraz to kiedy i z czym bedą świecić zdecyduje gdzie masz podłączyć kolejny przewód.albo pod światła mijania (super rozwiązanie jeśli masz żarówki H7 ponieważ nie gasną po włączeniu świateł drogowych i kolejny plus taki że jak przypadkowo je wyłączysz i zostana same pozycje to ledy nadal świecą (brak mandatu) czego nię bedzie można zrobić jak podłączysz ten przewód pod pozycje. po odpaleniu auta zapalą się ledy po włączeniu pozycji zgasną, zapomnisz włączyć mijania i mandat gotowy.
natomiast jak masz żarówki H4 to problem jest taki że jak podłączysz pod miajania to ledy zapalą się po włączeniu drogowyc co nie jest zgodne z prawem. _________________ NIC NA SIŁĘ. WSZYSTKO MŁOTKIEM
Dołączył: 19 Lut 2013 Posty: 8 Skąd jesteś (miejscowość / region): mazowieckie Posiadane auto: C4 GP
Piwa: 0/0
Wysłany: Wto 20 Sie 2013, 09:31
Temat postu:
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
dzięki kolego pisarmen za szybką odpowiedź. sporo mi to rozjaśniło. jeśli jednak kolega kobrapl zawita jednak na forum to prosiłbym o konkretną informacje jak to zrobił u siebie:) szczególnie skąd wziął ten plus, tak aby w jego pikusiu zapalały się światła po włączonym zapłonie.
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
jeszcze jedna rada. Jak już to kupować naprawde dobre ledy i u sprawdzonego sprzedawcy u którego nię będzie problemu z reklamacją.
popatrzcie tylko po innych autach jak badziewnie wyglądają z tymi najtańszymi. co druga dioda nie świeci, pulsuje, świeci jedna lampa , zdemontowac już nie można bo zostaną dziury i takie tam, to musi być przemyślana decyzja. kupować ledy które najmniej zaingerują w auto. minimum wycinania no i należy pamiętać aby były spełnoine wymogi odnośnie wymiarów, jak drogówka zwącha kase to zaczną się łapanki na kiepskich ledziarzy
moża kupić wąskie które wciśniemy w szczeline zachowując wymiarowanie)
lub okrągłe które da się wmontować w miejsce świateł przeciwmgłowych (jesli mamy zaślepki), ale takie ledy kosztuja. ja się zastanawiam nad zwykłymi lampami i zwykłymi żarówkami które można zastąpić żarówkami ledowymi o małym poborze prądu. a jak coś to zawsze jest możliwośc powrotu do żarówki z 2 zł, przepali się kupie kolejna na stacji benzynowej za kolejne 2 złote. a jak padnie led to co?? 200 w plecy (wiem bo mam tak w clio) kupiłem dobre ale papierka na to nie mam bo były dobre ale jednak jeden padł drugi śmiga jak ta lala. postanowiłem je rozłączyć, demontować ich jakoś nie mam weny ale będe się musiał kiedyś za ni zabrać. _________________ NIC NA SIŁĘ. WSZYSTKO MŁOTKIEM
Dołączył: 19 Lut 2013 Posty: 8 Skąd jesteś (miejscowość / region): mazowieckie Posiadane auto: C4 GP
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 21 Sie 2013, 09:07
Temat postu:
Re: ( Citroen C4 Picasso ) Światła do jazdy dziennen (LED) - mały tutorial
rada dobra. Ledy które nabyłem do najtańszych nie należały i jakaś tam mam na nie gwarancję ze sklepu. opinie raczej też mają dobrą. Niestety mała "rzeźba musiała być" ale w najczarniejszym scenariuszu zostaną nie działające lampy jak u ciebie w clio.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C4 Picasso ) Elektronika/Elektryka/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.