brak 5 biegu, wymieniać czy naprawiać skrzynię biegów?
Witam
Zacznę od tego jak to się stało:
w trakcie jazdy na autostradzie coś stuknęło pod maską i przodu zaczął wydobywać się dźwięk jakby szurającego stukania.
Wyłączyłem silnik w trakcie jazdy - stuka nadal.
Zjechałem na parking i zatrzymałem się - stuka nadal.
Słuchałem pod maską i nie potrafiłem ustalić skąd dobiega.
Wyjeżdżam z parkingu i zonk - nie ma 5 biegu, a dźwięk ustał.
Teraz pytania:
Nie wiem jaki typ skrzyni mam. Na forum i w necie nie znalazłem informacji o takich awariach. Na alledrogo jest wystawionych wiele typów skrzyń, znalazłem że MkII benzyna 2.0 ma chyba 20DL31, lecz za chwilę taki typ podpisany był jako pochodzący z HDI.
1 - gdzie szukać oznaczenia na skrzyni biegów?
2 - jakie skrzynie pasują do mojego auta?
3 - czy można/ma sens zmieniać na 6-biegową?
4 - co może być uszkodzone, może zdecydować się na naprawę?
Stojąc przed perspektywą wymiany wolałbym mieć taką, gdzie obroty przy 130-150 km/h byłby niższe, a więc silnik cichszy. Lecz jak to ma się do prawidłowego obciążenia silnika, jego momentu obrotowego, etc.?
Re: ( Citroen C5 ) brak 5 biegu, wymieniać czy naprawiać skrzynię biegów?
Chyba nie ma sensu bawić się w skrzynię 6b. Dlaczego? Dlatego, że ten silnik jest zbyt słaby żeby włożyć do niego 6skrzynię, niby moc ok. 140KM, ale jak wrzucisz 6stkę to nie bardzo będzie czym jechać. Oczywiście można zmienić przełożenie ostatniego biegu przy jeździe 140km/h było 3k rpm, tylko że są też tego minusy. Na pewno auto będzie mniej elastyczne, bo będzie ustawione pod prędkość, a nie na moc. Moim zdaniem optymalne ustawienie skrzyni jest fabryczne. Nie ma co się oszukiwać c5 zwłaszcza z rzędowymi benzynówkami nie jest wyścigówką, jest to po prostu kanapa na kółkach, dla osób ceniących sobie komfort przede wszystkim i cichą pracę silnika podczas stania w korkach i skrobania szyb. Osobiście na twoim miejscu pozostałbym przy skrzyni 5ci biegowej. Wolałbym chyba wymienić skrzynię niż ją naprawiać, z drugiej jednak strony możesz kupić taką samą, lub nawet gorszą niż masz u siebie. Najlepiej poszukaj angola z jak najmniejszym przebiegiem i takim samym silnikiem, wtedy jest sens montaż używanej skrzyni.
Re: ( Citroen C5 ) brak 5 biegu, wymieniać czy naprawiać skrzynię biegów?
Bez 5 biegu da się jeździć, lecz trochę go brakuje.
Wiadomo, że konieczna jest wymiana skrzyni, ponieważ całkowicie połamało zębatki 5 biegu.
Nie umiem ustalić zamienników, więc na taką samą, typ 20DM66.
Re: ( Citroen C5 ) brak 5 biegu, wymieniać czy naprawiać skrzynię biegów?
Odgrzewam starego kotleta ale widzę, że nie padła żadna konkretna odpowiedź. Temat 5-go biegu w citroenach (i nie tylko) to dosyć popularny problem. Mieli zębatki i tracimy ostatni bieg. Piątka jest na końcu skrzyni więc żeby do niej zajrzeć nie trzeba wyciągać skrzyni! Wystarczy zdjąć dekiel. Jeżeli po awarii nie jeździliśmy samochodem to jest b. duża szansa, że nic oprócz piątki się nie uszkodziło. "Przejście" do reszty skrzyni jest otworem na górze i jest mała szansa że opiłki tam poszły i uszkodziły resztę biegów. (U mnie awaria była przy 160km/h i inne biegi nie dostały).
I teraz opcji jest kilka (piszę o citroen c5 2.0 16V ale schemat przy innych silnikach taki sam):
- kupić całą skrzynię za ok 700-900zł (bez sensu jeżeli inne biegi chodzą itd)
- kupić nowe zębatki 5-go biegu (w 2.016V jest przełożenie 44x35, ciężko je dostać, nowe oryg. koszt 700-800zł)
- kupić nowe zębatki o innym przełożeniu (np. na allegro jest 47x35 za niecałe 300zł)
- kupić używane zębatki (najlepiej przyłożyć wtedy też synchronizator z dawcy)
- kupić skrzynię z konkretnym przełożeniem i wyjąc sobie zębatki samemu
C5 ma moim zdaniem za wysokie obroty na 5-tce więc żeby je trochę obniżyć zdecydowałem się na przełożenie 47x35. Takie koła zębate występują w wielu różnych skrzyniach, które są oczywiście tańsze niż skrzynia do c5. Żeby nie być gołosłownym: zębatki takie znajdziemy w skrzyniach od peugeota 206 1.9d albo nawet w citroenie c15 1.9d, do którego całą skrzynię można kupić za 50zł! Ja kupiłem tył skrzyni za 70zł od puga 206 i śmigam bezproblemowo. Jak ktoś ma dylemat czy będzie pasować to polecam wziąć VIN z auta dawcy i po prostu sprawdzić sobie na stronie http://service.citroen.com jakie przełożenie ma dany samochód.
A co do samej wymiany, instrukcja z obrazkami krok po kroku jest na stronie:
http://www.eastment.net/BE3%20Gearbox%20Strip.htm
Oczywiście tam jest pokazane rozebranie całej skrzyni więc wszystkiego nie robimy:) Dla ludzi nie znających angielskiego piszę skróconą instrukcję:
- zdejmujemy nadkole
- spuszczamy olej ze skrzyni (klucz 23mm)
- demontujemy dekiel skrzyni (śruby 11mm i jedna 19mm)
- odkręcamy dwie nakrętki na obydwu wałkach (nasadka 28mm 12-kątna), wcześniej prostując zagięte kołnieże
- wybijamy zabezpieczenie z widełek (prościej jest to zrobić od dołu do góry, jakimś małym ampulem)
- wbijamy, jakiś bieg aby widełki się trochę wsunęły i ścigamy z wałka widełek pierścień zabezpieczający
- ściągamy widełki (siedzą na grubym wałku na kulce)razem z synchronizatorem, nie trzeba dużej siły
- ściągamy większe koło (bez oporów)
- ściągamy mniejsze koło (można podważyć lekko dwoma śrubokrętami jeśli stawia opór)
- czyścimy wszystko z opiłków, oglądamy wałki czy całe itd
- magnesem na teleskopie wyciągamy połamane zęby przez górny otwór z wnętrza skrzyni
- można pokręcić trochę skrzynią żeby wyłapać resztę nawet najmniejszych opiłków
- składamy w odwrotnej kolejności
Po wszystkim zalać świeży olej, słuchać odgłosów, jeżeli coś "zachrobocze" to od razu zlać olej i dać ponownie nowy. Jeżeli wszytko jest ok no to zrobić 50-100km i mimo wszystko na wszelki wypadek ponownie wymienić olej. Wchodzi 1,7L.
Na koniec jeszcze raz polecam wszytkim zmianę zębatki na 47x35, obroty na 5-tym biegu nieznacznie spadają, razem ze spalaniem i hałasem w środku. Poza tym takie zębatki dużo łatwiej dostać.
Pozdrawiam, życzę udanej naprawy i mam nadzieję, że komuś to pomoże zaoszczędzić parę stówek. Metoda pasuje w zasadzie do każdego citroena/peugeota.
Ja swojego citroen kupiłem właśnie z brakiem piątego biegu. Nie ukrywam że miałem nadzieję że tylko odkręcił się ale po zdjęciu dekla okazało się że nie będzie tak kolorowo . Skrzynie do c5 są dość drogie dużo szperałem jeszcze jak nie było tego wątku i dopasowałem skrzynie od peugeota partnera 1.9 . Skrzynia jest identyczna przełożenia też ( o dziwo ) jedynie co trzeba zmienić to przełożyć wybierak ze swojej skrzyni bo ten od peugeota jest inaczej wyprofilowany i nie założymy linki. Robota w sumie jak w każdym innym autem choć miałem 206 i w 1.40 min skrzynia była już na stole tutaj tak szybko nie pójdzie, pozdrawiam.
Ps. Na zdjęciu nie jest pokazane jak zdjąć małe koło jeśli nie macie odpowiedniego ściągacza z cienkimi nóżkami możecie zapomnieć o zdjęciu go. Ja choć mieszkam w 20 tys mieście objeździłem pięciu dobrych znajomych mechaników nikt nie miał takiego ściągacza po prostu nie podchodziły. Starą skrzynie zostawiłem sobie do zabawy to koła nie zdjąłem nawet podważając, tłukąc młotkiem itp jedynie co to jeszcze bardziej powyłamywały się ząbki. _________________ Michał
Witam posiadam C5 2.0 I niestety przemielilo mi 5 bieg, I nie ma problemu ze zmiana tych kol z innej skrzyni sa to 2 godz roboty I cytrynka dalej smiga I to jeszcze lepiej szybciej I mniej pali na trasie.
Moja skrzynia to 20DL30 kola 44x35 niestety na szybko nie znalazlem takich kół wiec kupilem skrzynie 20DM65 od peugeota 1,6 hdi kola 47x31.
Powiem tak jestem bardzo zadowolony z tej zmiany jest szybsza I mniej pali na trasie.
widzę, żę poprzednikowi nikt nie odpowiedział, może jednak jakiś znawca się wypowie. Będę bardzo wdzięczny.
Również mam Citroena C5 2.0 16V 2005 roku z skrzynią 20DM66.
Muszę ją wymienić, 5 bieg wyskakuje, z wrzucaniem 1 czasami jest problem, dodatkowo hałasuje.
Z serwisu Citroena otrzymałem odpowiedz:
___________________________________
Poniżej podajemy dane skrzyni biegów:
PRZENIESIENIE NAPĘDU
SKRZYNIA MECHA 5
SKRZYNIA BIEGÓW (CHARAKTERYSTYKA)
SKRZYNIA MECHA BE4 J
PRZEKŁADNIA PRZEŁOŻENIE
CP 17 X 71
PRZEKŁADNIA PRĘDKOŚCIOMIERZA
CT 22 X NO
KOŁO STYLIZOWANE
KOŁO NA OBR. STAL. 16-CAL.
________________________________
Przeraziłem się, gdy zobaczyłem ceny tych skrzyń. Czy ktoś wie z jaką (tańszą) można podmienić w.w wymienianą _________________ przemo
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Silnik iskrowy-uklad chłodzenia-układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.