Witam ponownie! Mówimy o C4 picasso 5-ci osobowe 1,6 HDI 2008 r.
Mam jeszcze jedno pytanie na jak długo wystarcza olej "PDF" (niby taką nazwę posiada ten olej ?),to taki pojemnik z dozownikiem który się znajduje na zbiorniku paliwa przy prawym tylnim kole, wiem że kosztuje okoł 500 zł.
Dzięki
Ostatnio zmieniony przez kkolles dnia Pon 28 Lut 2011, 21:54, w całości zmieniany 1 raz
kkolles:
Mam jeszcze jedno pytanie na jak długo wystarcza olej "PDF" (niby taką nazwę posiada ten olej ?)
Cytat:
heniek111:
witam trzeba podjechac do komputerka i sprawdzic stan eloys
Cytat:
TomaszZ|:
jezdząc po miescie zapchasz go raz dwa
Po pierwsze ELOYS się nie zapycha, kolega pytał na ile starczy dodatku, który nazywa się ELOYS
Po drugie tego dodatku starcza na około 130 tys. Km
Dozowany jest do zbiornika po zatankowaniu paliwa, wiec zużycie jego jest ściśle powiązane z ilością zużytego paliwa.
Dlatego dobrym zwyczajem jest aby za jednym tankowaniem wlewać dość duże porcje paliwa, a najlepiej zawsze do pełna, wtedy komputer może dokładniej określić ilość zalanego paliwa i ile trzeba dodać dodatku.
Szybsze zapchanie filtra FAP a ilość ELOYSu to dwie rożne sprawy.
Jak będzie niski stan dodatku to komputer wyświetli stosowny komunikat, o niskim poziomie dodatku.
Jeżeli nie ma tego komunikatu, a jest o zapychającym się filtrze, to:
1. Jeździmy w terenie miejskim, częste korki, filtr FAP nie ma sposobności zainicjować dopalania.
Rozwiązanie to- przegonienie auta draga szybkiego ruchu, parędziesiąt kilometrów z optymalna prędkością, nie za szybko, bo podczas wysilonej pracy silnik może generować sadze, ale i nie za wolno. Producenci mówią coś o 80km/h przez 15km, pisze z pamięci, można sobie poszukać jak ma być dokładnie.
Inne rozwiązanie to podjechanie do warsztatu i zainicjowanie dopalania za pomocą komputera diagnostycznego
2. Silnik ma usterkę i nadmiernie dymi. Możliwe usterki to - wtryski, układ zasilania powietrzem itp.
Cytat:
pawi:
Mam pytanie czy C4 picasso z silnikiem 1,6 benzyna również jest filtr cząstek stałych ? Dodam, że zamontowana jest fabrycznie instalacja gazowa.
Do postu powyżej dodam, że ilość zużywanego płynu Eloys obecnie zastąpiony infineum zależy od ilości tankowań, a nie ilości zużytego paliwa. Bez względu na ilość zatankowanego paliwa przy kazdym tankowaniu (odkręcenia korka wlewy) wtryskiwany jest 1 gram płynu.
Witam kolegów
Czy prawdą jest że przy każdym otwarciu klapki od wlewu paliwa i zatankowaniu dozowana jest pewna ilość środka, wychodzi ponoć na to że najlepiej tankować do pełna i gdy zapali się rezerwa to znów uzupełnić paliwo, że częste dolewki powodują że szybciej pozbędziemy się środka bo komp widzi że klapka jest otwierana i za każdym razem dozuje środek którego de facto przez to jest coraz mniej, czy to prawda????
Ja wiem, ze dozowanie dodatku jest robione na podstawie ilości zalanego paliwa a nie ze względu na otwarcie korka. Nie mniej jednak, jeżeli będziemy tankować bardzo male ilości, np. po 5L to system może nie odczytać wzrostu poziomu , lub nie dokładnie go oszacować, do tego im mniej wlewamy tym bardziej male dawki dodatku musza być dozowane a co za tym idzie jest to utrudnienie dla systemu. Spokojnie można dolewać po pół zbiornika itp. a najlepiej do pełna.
Trzeba sobie zdawać sprawę, ze dodatku do paliwa mamy około 5l i musi go wystarczyć na około 120 000 km, wiec łatwo wyliczyć jak mało jest go dozowanego na cały zbiornik, a co za tym idzie jak mało go będzie trzeba tylko przy kilku litrach. Dlatego przy małym tankowaniu albo wo gule dodatek nie będzie dodany, albo będzie dodany w większej ilości niż potrzeba. Pojedynczy czy sporadyczny taki przypadek nie grozi niczym, ale częste takie praktyki mogą doprowadzić do problemow.
Do postu powyżej dodam, że ilość zużywanego płynu Eloys obecnie zastąpiony infineum zależy od ilości tankowań, a nie ilości zużytego paliwa. Bez względu na ilość zatankowanego paliwa przy kazdym tankowaniu (odkręcenia korka wlewy) wtryskiwany jest 1 gram płynu.
Skąd takie ludowe mądrości? Z tego wynika że stężenie EOYLS w paliwie nie byłoby stałe, więc jak niby miałby być precyzyjnie sterowany dotrysk paliwa wypalający cząstki węgla w FAP?
Cytat:
Czy prawdą jest że przy każdym otwarciu klapki od wlewu paliwa i zatankowaniu dozowana jest pewna ilość środka, wychodzi ponoć na to że najlepiej tankować do pełna i gdy zapali się rezerwa to znów uzupełnić paliwo, że częste dolewki powodują że szybciej pozbędziemy się środka bo komp widzi że klapka jest otwierana i za każdym razem dozuje środek którego de facto przez to jest coraz mniej, czy to prawda????
Nie, to jest bzdura. Gdyby tak było to do klapki wlewu paliwa powinni dać dodatkowy kod otwierający aby mały synek w czasie zabawy przy aucie nie wtrysną całego EOYLS w zbiornik
Cytat:
Ja wiem, ze dozowanie dodatku jest robione na podstawie ilości zalanego paliwa a nie ze względu na otwarcie korka.
I tu masz rację
Cytat:
Nie mniej jednak, jeżeli będziemy tankować bardzo male ilości, np. po 5L to system może nie odczytać wzrostu poziomu , lub nie dokładnie go oszacować, do tego im mniej wlewamy tym bardziej male dawki dodatku musza być dozowane a co za tym idzie jest to utrudnienie dla systemu.
Tutaj już nie do końca masz rację, ale o tym póżniej.
Cytat:
Trzeba sobie zdawać sprawę, ze dodatku do paliwa mamy około 5l i musi go wystarczyć na około 120 000 km
I taki jest zalecany przebieg producenta na wymianę FAP i dolewkę EOYLS.
Przebieg pojazdu (pierwsza kolumna) versus ilość dodatku w zbiorniku dodatku (druga kolumna). Wartości w litrach. KOlumny dzielone średnikiem. silnik RHR to 2.0 a silniki 9H to 1.6
A teraz mały wykład aby nikt więcej nie był wprowadzany w błąd na temat FAP w citroenach (renault i inne firmy mają inny bezobsługowy system oczyszczania filtra FAP!!).
Najpierw zaczniemy od tego po co to wszystko jest zrobione. Jak to po co?!... Euro4!!!! Aby dorównać wymaganiom tego standardu citroen swe silniki HDI wyposażył w filtr FAP. Aby system oczyszczania był kompletny połączono to z dodatkowym niewielkim wtryskiem paliwa w fazie rozprężania - w wyniku tego następuje dopalanie w cylindrze i temperatura spalin podnosi się do około 350-400 C. Rozgrzane spaliny trafiają do elementu filtra , w którym następuje katalityczne dopalanie niespalonych węglowodorów pochodzących z wtórnego wtrysku - temperatura spalin rośnie do około 450-500 C. W dalszym ciągu temperatura jest jednak za niska dla spalenia cząstek stałych zgromadzonych w filtrze FAP.
Dla umożliwienia tego procesu stosuje się w paliwie specjalny dodatek EOLYS. Związek ten obniża normalną temperaturę spalania cząstek stałych do 450 C.
Czujniki kontrolują ciśnienie nasycenia filtra oraz temperaturę gazów przed i za systemem. Dokonywana jest cały czas autodiagnoza systemu.
Przeciętnie komputer steruje regeneracją filtra poprzez wtórny wtrysk co 400 do 500 km w zależności od stanu nasycenia filtra. W tym czasie w paliwie konieczny jest dodatek EOLYS. Jego brak uniemożliwia skuteczne spalenie cząstek i oczyszczenie filtra. Niestety EOLYS nie spala się w FAP-ie ,dlatego wraz z przebiegiem auta następuje powolne nagromadzenie substancji zawartej w dodatku do paliwa i powolne zatykanie filtra FAP (czasami może nawet dojśc do tego że silnik zaczyna gasnąć). Silnik nie ma możliwości oczyszczenia filtra z nagromadzonych cząstek mineralnych zawartych w EOLYS. EOLYS jest przechowywany w dodatkowym zbiorniku umieszczonym w pobliżu zbiornika paliwa. Jest wtryskiwany proporcjonalnie do objętości paliwa. Przykładowo przy pełnym wypełnieniu zbiornika paliwa (60 l) system wtryskuje 37,5 ml roztworu zawierającego 1,9 g ceryny. Zbiornik preparatu EOLYS o pojemności 5 l jest wystarczający dla przebiegu około rzędu 80 000 km (w zmodyfikowanej wersji - 120 tys km).
Regulacja temperatury spalin dzięki dodatkowemu wtryskowi i dopalaniu daje możliwość sterowania regeneracją filtru. Złą wiadomościa jest to że nie ma żadnych "zamienników". Nie istnieje też żadna skuteczna metoda "regeneracji". Wg serwisu PSA każdorazowo konieczna jest wymiana filtra (jakieś 2-3 tys zl) + uzupełnienie płynu EOLYS (~400 zł). W sieci PSA dostępny jest też regenerowany fabrycznie filtr FAP (ceny od 1000 zł zł).
Na koniec parę uwag praktycznych.
W C4 Pic nie ma korka wlewu paliwa ale napisze to dla innych użytkowników citroena aby nikomu to nie umknęło. Czujnik umieszczony w zbiorniku paliwa mierzy stężenie płynu w paliwie. Specjalny dedykowany kalkulator steruje wtryskiem EOLYS do zbiornika paliwa. Proces ten jest sterowany poprzez microswitch w korku wlewu paliwa. Kiedy korek jest zdejmowany - kalkulator zapamiętuje stężenie EOLYS przed i po zatankowaniu - stosownie do ilości zatankowanego paliwa wtryskuje dodatek EOLYS. Awaria czujnika w korku wlewu paliwa (bądź jego zgubienie lub zamontowanie innego zastępczego) prowadzi do niewłaściwego dozowania płynu EOLYS.
Uwaga na kupowanie EOLYS na własną rękę bo istnieją 2 rodzaje tego płynu.
EOLYS DPX 42 - stosowany w pojazdach wyprodukowanych do 11/2002 (biały) oraz
EOLYS 176 (zielony) stosowany w pojazdach produkowanych później)
Płynów tych nie wolno zamieniać ani mieszać!!!
Gdy ktoś z was zobaczy komunikat:
"DIESEL ADDITIVE MINIMUM LEVEL" to znak że powinien przestać szukać oszczędności i pojechać na dolewkę. Nie upieram się aby pojechał odrazu do serwisu lecz przynajmniej do zakładu który zna się na rzeczy a nie do wiejskiego kowala naprawiającego maluchy. Stara zasada masz auto masz wydatki. Ominąć się jej nie da, chyba że nadal masz malucha którego można na chodniku złożyć i rozłożyć.
Jeszcze ciekawostka mi się mała przypomniała. Firma TOTAL podaje w opisie do oleju Total 5W30 Ineo, który jest dopuszczony do samochodów wyposażonych w system FAP, że w oleju tym jest zmniejszona ilość dodatków pyłotwórczych, które przyspieszają zużycie filtra, dzięki czemu, według zapewnień producenta oleju - okres między wymianą filtra może się wydłużyć nawet do 200 tys.km. Dlatego też tym co właśnie kupują, kupili auta z FAP-em i zmieniaja olej sugerowałbym nie branie pierwszego lepszego oleju z półki bo tani.
Czy twoje auto ma FAP? Jest to napisane gdzieś w papierach serwisowych (tak jest u mnie). Znaki w VIN od 6 do 8 definiują typ silnika. Dla przykładu 9HZ to 1.6 HDI z FAP. Według tego co mam dostępne są następujące wersje:
9HX bez FAP (1.6 HDI 90KM)
9HY bez FAP (1.6 HDI 110KM)
9HZ z FAP (1.6 HDI 110KM)
RHR z FAP (2.0 HDI 138KM)
Nie wiem jakie oznaczenie ma najnowszy silnik 2.0HDI ten co ma 150KM ale ten na 100% FAP posiada.
Jeśli nadal macie wątpliwości co do obecności FAP to jeśli macie na pasie przednim pod maską naklejkę że twoje auto spełnia normy Euro4 (E4 w kółku) to jasne że filtr taki macie.
Hej
Pantofelek napisał: "Zbiornik preparatu EOLYS o pojemności 5 l jest wystarczający dla przebiegu około rzędu 80 000 km (w zmodyfikowanej wersji - 120 tys km)"
Od jakiego rocznika zaczęli stosować wersję zmodyfikowaną ? _________________ Alan
Posiadam C4 picasso z 07 roku, silnik 9HZ, przebieg 70 000 km
Jako że auto było sprowadzone po lekkim zdarzeniu drogowym - zakupiłem lexie3 i po sprawdzeniu "pompy mieszalnikowej" bo jakoś tak jest nazwany system w lexii wyszło że obecnie mam 78% tj. 1580 ml płynu
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C4 Picasso ) Silnik Diesel-uklad chłodzenia- układ zasilania-układ napędowy.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.