Dołączył: 02 Maj 2011 Posty: 340 Skąd jesteś (miejscowość / region): Mazowsze Posiadane auto: C5 II 2.0 HDI 138 BVA6 HA3+ Exclusive
Piwa: 44/1
Wysłany: Sro 22 Lip 2015, 23:47
Temat postu:
Re: ( Citroen C5 ) [Mk II BVA AM6] Automat "buczy" na 6 biegu
michus-1980 napisał:
Nie chcę też tu negować tego aw1 to ma być low viscosity, ale jedynie stwierdzenie że to jest kluczowy parametr (padały stwierdzenia że parę % wyższa lepkość dyskwalifikuje olej), skoro lepkość jest bardzo zmienna w funkcji temperatury.
Co z tego że lepkość jest zmienna wraz z temperaturą? Ale przy każdej temperaturze dla oleju 'low viscosity' i tak pozostaje dużo niższa niż dla oleju "standardowego".
Wiesz dlaczego we wszystkich kartach produktów podawana jest lepkość dla 100'C? Bo okolice 90'C i więcej to typowa temperatura w jakiej większość czasu pracuje skrzynia. Po włączeniu silnika skrzynia wręcz wchodzi w program ROZGRZEWANIA się, by szybko osiągnąć temperaturę co najmniej 60 stopni, a niewiele później już ma 80-90 stopni.
Oleje AW-1 mają przy 100'C lepkość rzędu 5.0-6.0. Oleje JWS3309 mają przy 100'C lepkość rzędu 7.0-7.5. Różnica jest wyraźna - między skrajnymi wartościami jest to nawet 50% różnicy. Więc temperatura nie ma tu nic do rzeczy, bo olej 'low viscosity' nadal pozostaje o wiele mniej lepki nawet w 100'C. Wszystko to można znaleźć w kartach produktów każdego oleju - wystarczy sprawdzić zamiast gdybać.
michus-1980 napisał:
Poza tym co to znaczy 'low', od jakiej wartości viscosity nie jest 'low'?
To się zmienia co jakiś czas, bo i oleje się zmieniają w miarę jak kolejne coraz bardziej wyśrubowane normy emisji wymuszają coraz to mniej lepkie oleje (dla większej sprawności przeniesienia napędu, oczywiście kosztem trwałości skrzyni). Więc co innego to było 5 lat temu, co innego jest dziś, a co innego będzie za 5 lat. Jak na chwilę obecną to jest to lepkość rzędu 5.0-6.0. Wspomniany wcześniej przykładowy Total FluidMatic MV LV (LV to właśnie od Low Viscosity) ma lepkość 6.0 przy 100'C i indeks lepkosci 165, a typowy olej JWS3309 ma 7.1 - 7.5 i indeks lepkości ok. 180, więc różnica jest wyraźna.
michus-1980 napisał:
Jeśli bym kolejny raz wymieniał olej, tak jak chyba każdy chciałbym to zrobić jak najlepiej czyli m.in. zastosować właściwy olej i nie dać się orżnąć. To nie jest tak że szukam na siłę 20zł oszczędności- bo tak bym oleju nie zmieniał wcale. Olej od volvo też się wydaje być dobrym wyborem.
Dlaczego tylko "wydaje się"? On po prostu jest. To jest dokładnie ten sam olej co w Citroenie. I dokładnie tak jak w Citroenie są dwa rodzaje oleju: Volvo 1161640 to olej JWS3309 dla skrzyń do roku 2010 (AM6B), a Volvo 31256775 to olej AW-1 do skrzyń od roku 2010 (AM6C). Cały koncern Volvo leje ten olej do tych skrzyń od lat, więc co tu się jeszcze "może wydawać"? Lepiej sprawdzonego oleju W TYCH KONKRETNIE SKRZYNIACH chyba nie ma w tej cenie. Z mojej rekomendacji już kupę ludzi nalało ten olej, wszyscy zadowoleni bo skrzynie zaczęły na nim chodzić jak nowe. Koszt w ASO 280 zł netto za bańkę 4 litry, a na Allegro 290 zł brutto. To przy tej cenie z Allegro ile to jest drożej na litrze od jakichś badziewnych olejów które z AW-1 nic nie mają wspólnego? 15 zł / litr? Warto ryzykować?
Cytat:
Mi spece wlali valvoline maxlife atf (aw1 NIBY), nie wiem czy dobrze zrobiłem ufając im, odpukać od 20000km jest dobrze. Fakt jest taki że ja w sprawie wiedzy o skrzyni siedzę przed kompem, oni od kilkunastu lat skrzyniami się zajmują w warsztacie.
Ten olej co prawda ma lepkość rzeczywiście odpowiadającą olejom low viscosity (6.0 przy 100'C, oraz indeks lepkości 165) więc wydaje się dobry, ale z drugiej strony ma jak wół napisane w karcie produktu:
"NOT RECOMMENDED for use in: low viscosity ATFs, Volvo models with Aisin Warner 6-speed transmission" - NIE ZALECANY do użycia w skrzyniach low viscosity, w modelach Volvo z 6-biegową skrzynią Aisin Warner (ta sama skrzynia co AM6C).
Więc coś z nim chyba jest nie tak w tych skrzyniach, bo przecież producent oleju bez powodu by sobie klientów nie odstraszał.
michus-1980 napisał:
Hedgehod - Czy robiłeś eksperyment o którym piszesz - zmiana licznika zużycia oleju? Podaj proszę trochę szczegółów co się działo.
A o co konkretnie pytasz - bo już nie pamiętam. Ja nie robiłem "eksperymentu" tylko odtwarzałem stan licznika po tym jak mi gamoń w ASO go skasował. Po odtworzeniu w miarę poprawnej wartości skrzynia zaczęła znowu chodzić jak nowa.
Ten licznik trzeba też korygować po wymianie oleju. Po pełnej wymianie dynamicznej się go po prostu ZERUJE (bo wymienia się cały olej), natomiast po wymianie częściowej (statycznej) pomniejsza się jego stan o tyle procent ile procent oleju się wymieniło (np. jeśli zrobisz jedną wymianę statyczną to wymienisz 3 litry oleju z 7 litrów, czyli około 42%, a więc aktualną wartość licznika pomniejszasz o 42%).
sosboite napisał:
Lepkość jest też zmienna w funkcji roboczogodzin oleju w skrzyni.
Tak, ale dzięki licznikowi zużycia oleju to już sobie skrzynia sama wylicza - wie o ile zmieniła się lepkość wraz ze starzeniem się oleju, i do takiej zmienionej lepkości się dostosowuje. Właśnie dlatego poprawna wartość licznika jest tak ważna.
Re: ( Citroen C5 ) [Mk II BVA AM6] Automat "buczy" na 6 biegu
Trochę odkopię temat
Czy udało się komuś rozwiązać temat buczenia AM6 na 6 biegu w okolicach 1500 obr? Z tego co wiem to te skrzynie tak mają i nic złego oprócz denerwującego buczenia się nie dzieje, ale pytanie jest czy da się to jakoś naprawić/ usunać? Czy za to buczenie odpowiada lock-up konwertera, bo na pewno jest z nim związane czy raczej to efekt przekładni planetarnej zapiętej na sztywno przy zbyt małych obrotach silnika?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Citroen C5 ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.